Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@23:56:41 GMT

پیشگیری از وقوع جرم

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۰۹۰۳

پیشگیری از وقوع جرم

 عوامل بسیار متعددی میتوانند باعث بوجود‌آمدن بزه شوند که در این نوشتار به بررسی برخی از این عوامل میپردازیم . در ادامه با توضیحات وکیل نادری همراه باشید...

نظریه پنجره شکسته :

یکی از نظریه‌های شناخته‌شده در عرصه پیشگیری از وقوع جرم ، نظریه پنجره شکسته میباشد . این نظریه بدین مفهوم میباشد که جامعه باید دارای نظم و قانون باشد تا فرد به گناه و جرم گرایش پیدا نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطور مثال اگر در جامعه‌ای پدیده‌ی بی‌حجابی رایج باشد ، جوانان جامعه میل به جرایم منافی‌عفت مانند مزاحمت برای نوامیس  پیدا میکنند.

یا در مثالی دیگر اینچنین باید گفت که اگر خانه‌ای فاقد وسایل امنیتی برای مصونیت از سرقت باشد ، حتی افراد عادی را که از لحاظ مالی در سطح پایینی هستند ، تحریک به ارتکاب جرم سرقت خواهند کرد و بدین شکل شمار افراد بزهکار بصورت ناباورانه افزایش پیدا میکند.

شرایط اجتماعی _فرهنگی:

به اعتقاد بسیاری از روان‌شناسان ، محیطی که فرد در آن بزرگ میشود ، بسیار تاثیرگذار در وقوع جرم میباشد. بعبارت‌دیگر کودکی که در خانواده‌ای بزرگ شده است که پدر معتاد و برادر قاچاقچی موادمخدر است ، به‌احتمال بسیار زیاد سوق به بزهکاری پیدا میکند و در زمره مجرمان موادمخدر قرار میگیرد.

بدین سبب دولت با فراهم‌کردن امکاناتی از قبیل تسهیلات ویژه برای چنین افرادی ، میتواند به راحتی از وقوع جرایم پیشگیری کند .

عدم‌آگاهی افراد جامعه :

گاهی اوقات جرایمی از افرادی سرمیزند که تصور اینکه آنها مجرم شناخته شوند ، مشکل است . دلیل عمده اتفاق افتادن چنین امری ، عدم‌‌‌آگاهی فرد از جرم بودن فعل ارتکابی است.

به‌همین منظور دولت مکلف است با فراهم‌کردن بستری برای آموزش عموم ، در راستای آگاهی‌بخشی جامعه اقدام کند تا شاهد کمترشدن وقوع جرایم باشیم.

عدم نظارت بر مامورین دولتی :

یکی از موجباتی که باعث  ایجاد جرایم در حوزه اداری کشور میشود ، عدم گزینش صحیح افراد در به‌کارگیری آنان میباشد . زمانی که در استخدام افراد از دقیق‌ترین سازوکارهای گزینش استفاده بشود ، از ورود افراد ناکارآمد به دستگاه اداری کشور جلوگیری میشود و شاهد جرایمی از قبیل رشوه ، اختلاس و ... کمتر خواهیم بود.

بعلاوه عدم نظارت بر اعمال مستخدمین نظام اداری کشور در حین دوره خدمت ، یکی دیگر از دلایل عمده فساد در نظام اداری کشور است. بنابراین نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی بر مامورین دولتی باعث میشود تا مامور دولت احساس کند که تمام اعمال او زیر ذره‌بین است و کوچکترین خطای او مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

دریافت راهنمایی و مشاوره حقوقی از وکیل

داشتن آگاهی و علم کافی به موارد حقوقی نیز در بسیاری از موارد مانع از بروز بسیاری از جرایم در جامعه می باشد ، بدیهی است که لزومی در اینکه تمامی افراد جامعه در حوزه حقوقی اطلاعات تخصصی داشته باشند ، وجود ندارد ، از این رو استفاده از دانش افراد متخصص در این زمینه کمک شایانی به افراد خواهد کرد.

دفتر وکالت پوریا نادری  وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی در حوزه های مختلف حقوقی ، کیفری ، خانواده ، ملکی و.. می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت www.vakilnaderi.com مراجعه نمایید.

منبع: فارس

کلیدواژه: حقوق کیفری علم پیشگیری از جرم وقوع جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت

مدیر کلینیک دیابت پژوهشگاه رویان با بیان اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است و مسؤولان باید به این امر مهم توجه کنند، اظهار کرد: بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر آن است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید.

دکتر اعظم کوه‌کن در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد،  گفت: بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت  چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از  ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی تقلیل یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این امر مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گرفته شود. قدم اول برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامه‌ریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان  از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد.  

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی می‌توان گفت اقدامات لازم جهت پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام اول، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین قدم، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد.  

این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده می‌شود در پاره‌ای موارد حتی افراد تحصیل‌کرده نسبت به میزان قند خون خود بی‌اطلاع هستند. برنامه‌های مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزیش می‌یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
  • جرایم رانندگی به اعتبارسنجی بانکی اضافه می‌شود/ هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام
  • مد خوب، مد بد!
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عائدی سرمایه نمی‌شود
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان