Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خُدادی در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور که صبح امروز، چهارشنبه 13 اسفندماه 99 در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نقش موثر خبرنگاران  و اصحاب رسانه در کاهش  تبعات آن تصریح کرد: رسانه‌ها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه، توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان بکاهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

*نقش بی بدیل خبرنگاران در ایام کرونا

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفرهای استانی و مسافرت‌های جاده‌ای، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشویق به خانه ماندن در مناسبت‌های نوروزی و... را از جمله فعالیت های موثری عنوان کرد که طی یک سال گذشته از سوی گونه‌های مختلف رسانه‌های نظیر مطبوعات، صداوسیما، شبکه های اجتماعی و تک تک خبرنگاران انجام شده است.

معاون مطبوعاتی با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: کرونا دو لایه دارد  کادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم   نقش افرینی کردند  ورسانه ها نقش افرین دراطلاع رسانی برای مقابله هم افزایی –ایجاد اقناع جمعی  درکمک به  تامین نیازها و اقدامات مقابله کرونا بودند . اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت ترین روزها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بوده  و شجاعت و همت‌شان همچون همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه های مطبوعات این فرصت را می توانند فراهم کند.

*تاکید بر توجه رسانه‌ها به سه عنصر مهارت، محتوا و مخاطب

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به سه میم اعتقاد دارد تاکید کرد:  مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می شود و عدم توجه به این سه واژه، زمینه های حذف رسانه را ایجاد می کند. خانه های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمی در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش ‌ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث نیست . انرژی اصلی بعضا صرف توزیع رایانه و دادن مجوز می‌شود وبعضا  رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

*اهالی رسانه با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه جامعه هستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صداهایی می شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می شوند و همدیگر را متهم می کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه ترین نخبه های کشور و با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفتگو کنند.

وی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بر بستر رفاقت مبتنی باشد توضیح داد: خانه های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه‌ای برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.

معاون مطبوعاتی، ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را ازجمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و در همین رابطه تاکید کرد: اعضای هیات مدیره خانه‌های مطبوعات نیز باید در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاق‌مداری باشند.

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند کارمندان‌شان را بیمه کنند و در حالیکه رسانه های اصلی ما این اقدام را انجام داده و 5 هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی بیمه شده‌اند، هر روز شاهد مراجعه برخی خبرنگاران در موضوع بیمه هستیم. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چرا که زندگی بخشیدن به انسان ها حال خوبی می دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

وی تقویت رسانه بر بستر محتوا و مهارت را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت مطبوعاتی عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم شبکه های اجتماعی رقیب رسانه های فعال و رسمی کشور نیستند؛ بلکه شریک آنها هستند. ما خوشحالیم که میلیاردها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه مطبوعات اخلاق فرهنگ محمد خدادی خانه های مطبوعات معاون مطبوعاتی اهالی رسانه رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۳۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی

  سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» این‌گونه معرفی می‌کند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامه‌های شاخص می‌توانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبه‌های رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونس‌های شبکه‌ها اشاره کنم.

از گم‌گشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو می‌گوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو می‌رود و تلاش می‌کند تا  گم‌گشتگی‌ها را تبدیل به یافتن و درک دقیق‌تر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه‌ خود را دارد که می‌توان بزرگ‌ترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهت‌دهی دانست. گوناگونی رسانه‌ها، گسترش هرروزه‌ آنها و به‌طور کلی جایگاه رسانه‌ها و به‌خصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانه‌های گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمی‌توان نادیده گرفت.بی‌گمان رادیو یکی از مهم‌ترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامض‌تر کرده است. برخی رادیو را از نشانه‌های پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعه‌ای در گسترش ساحت شناختی آن می‌دانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهم‌ترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی می‌افزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغت‌نامه‌ها و فرهنگ‌های گذشته گویندگی را به معنی سخن‌گویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصه‌گویی، سرایندگی، شاعری و...آورده‌اند؛امری که درنوشته‌های ادبی و متن‌های کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسی‌‌زبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفه‌ای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
 
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه می‌دهد: امروزه گویندگی، به‌ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه‌ها، به‌عنوان حرفه‌ای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشته‌های مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوش‌صدا سال‌ها به‌عنوان شخصیت‌هایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانه‌ها بوده‌اند. می‌توان شاید و باید مهم‌ترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک می‌شود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقه‌مندان حرفه گویندگی عنوان می‌کند: با وجود آن‌که موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده به‌حساب می‌آید اما فن‌بیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارت‌هایی هستند که دراثر تمرین و آموزش به‌دست می‌آیند و تقویت می‌شوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهم‌ترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
​​​​​​​بارانی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز رادیو را چطور می‌بینید؟ می‌افزاید: یکی از پیامد‌های تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانه‌هاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده می‌شد و در شکل نمایشی از آن دیده می‌شود، با شکل امروزین رادیو که در گوشی‌های همراه و حتی یخچال‌ها ظاهر می‌شود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانه‌ای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل می‌کرد، به رسانه‌ای تبدیل شد که محتوای چندرسانه‌ای در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است. 

شکل‌گیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان می‌کند: پادکست، نوعی برنامه‌سازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده می‌شود، مفهوم رادیو را از رسانه‌های صرفا صوتی خارج کرده و می‌توان این‌گونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانه‌های اجتماعی باعث شده که مفهوم تازه‌ای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانه‌های سنتی، جمعی و رسانه‌های مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیش‌بینی می‌کنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و می‌توان به آن رسانه همراه جهانی نام داد. 
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب می‌افزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرف‌هایی توسط رسانه‌نگاران و حرف‌هایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب ‌و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.

دیگر خبرها

  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی