کارهای مهمی برای تسهیل ازدواج جوانان در دست اقدام است
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۳۸۲۰
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری سومین کنگره ملی خانواده به جایگاه خانواده به عنوان سرمایه اجتماعی اشاره کرد و گفت: مجلس سیاستهای کلی خانواده را نقشه راه خود میداند.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِی ذلِکَ لاَیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ»
خانمها، آقایان
برگزاری سومین کنگره ملی خانواده با هدف افزایش ظرفیت تخصصی کنشگران، در این شرایط خطیر اجتماعی، نشانگر اصالت و اولویت خانواده در منظر شماست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کنشگری در حوزۀ خانواده و تلاش برای رفع نگرانیهای خانوادهها، مجاهدتی بسیار ارزشمند است. هم از زاویه کمک به استحکام خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعیِ بی جایگزین، هم از لحاظ ظرافت هر گونه فهم، روایت و تدبیر برای حل مسائل آن.
خانواده هم مهمترین جایگاه سرمایه اجتماعی امروزماست، هم مطمئنترین گلخانه نسل آینده. خانواده ضمن آنکه بار فشارهای روزمره زندگی را به دوش میکشد، کارکردهایی دارد که یک لحظه قابل توقف نیست؛ از این رو در تنگنای معیشت هم نمیتواند کار تربیت را زمین بگذارد. حال تصور کنیم که در چنین وضعیتی، این نهاد بیبدیل، زیر فشار تهاجم دشمن برای تغییر محاسباتش نسبت به زندگی سالم و عزتمند نیز قرار گیرد.
امروز خانواده در برابر دو روایت رقیب قرار دارد که کارنامهشان روشن است. کارنامه یک روایت، سلب تمامی شاخصهای زن مسلمان ایرانی، طغیان علیه زن به عنوان شیرازه خانواده و ستون فرهنگی جامعه، طراح و مجری نظام تربیتی انسان و مظهر زیبایی و لطافت و متانت وحیاست. این نقشه راه، در نهایت جایگاه زن را به بهانه برابری جنسیتی، به «مردوارگی» تقلیل میدهد. کارنامه روایت دیگر، عدم تخاصم میان زن و مرد، حضور و فعالیت زن در جامعه سازگار با ظرفیت وجودی بینظیرو به کمال رساندن همه استعدادهای انسانی اوست؛ بدون آنکه از جنسیتش هزینه کند و «خود بودن» را در رقابتی از پایه نادرست، از دست بدهد. در این روایت، پیشرفت جامعه از خانه یعنی محل شناسایی و رشد ارتباط انسانی پایهگذاری میشود. اما در روایت مقابل، خانواده محل آرامش نیست، بلکه میدان کشمکش جنسیتی است. روابط به سطح منفعتگرایی خودمحور تقلیل داده شده و به خشونت عریان میرسد که اغلب قربانی آن زن است.
در این میانه ما، یعنی همه دستگاه دولت اسلامی، موظفیم پایه هدفگذاری اجتماعی را تقویت نهاد خانواده قرار دهیم و از ارزشهای خانواده دفاع کنیم تا جامعه خوشبخت و شیرینکام شود. البته این نگاه آرمانی، ما را از باریکبینی در عرصه واقعیت، جدا نمیکند. امروز نهاد خانواده با چالشهایی روبهرو است که به فشارهای اقتصادی و آثار ملموس آن محدود نمیشود. خانوادهها دغدغههای فرهنگی و اجتماعی گستردهای نیز دارند؛ بهویژه با نگاه به امروز و آینده فرزندانشان.
این یک واقعیت است که بسیاری از مادران این رهبران فرهنگی جامعه امروز نگران صیانت از جسم و جانفرزندان خود هستند؛ در میدانهایی نو به نو و با بیم و امیدهایی ویژه خود. به باور ما جامعهسازی، هنرِ فطری مادران است. سیاستگذار و مجری حاکمیت اسلامی نیز دستیارانی در خدمت مقام مادری و جایگاه خانواده هستند تا نسلی سالم، خلاق و رشدیافته پرورش یابد.
به فضای مجازی و سبک حکمرانی خود در این قلمرو نگاه کنیم. مگر میتوان بدون همفکری و همسویی خانوادهها، قدمی برای حفاظت از نسل آیندهمان یا آمادهسازی آنان برای بنای تمدنی نوین برداشت؟ کلید کار «برخورد حکیمانه» است؛ اسم رمزی برای فهم عمیق مسأله و به رسمیت شناختن آن؛ برای خودباوری و خروج از انفعال؛ و برای آیندهنگری و یادگیری از دیگران.
به وضعیت همهگیری کرونا نگاه کنیم. چه کسی بهتر از مادران و خواهران و همسران و دختران ما، با احساس مسئولیت از خانه تا درمانگاه و… نقش پروانهوار پیشگیری و پرستاری را ایفا میکند؟ کارگزار نظام اسلامی، اگر نتواند در برابر این چالشها و این امواج سهمگین، مددکاری امین و فشارشکن باشد، چگونه میتواند مدعی کارآمدی در سایر عرصههای کشورداری باشد؟ مگر سیاست جامعه از تدبیر منزل سرچشمه نمیگیرد؟ مگر امید اجتماعی در زمینی حاصلخیزتر از خانواده میروید؟
ساختن کشوری که هر شهروندش «مفتخر به ایرانی بودن خود» است، از خانههای ما شروع میشود. به اسناد بالادستی نگاه کنیم که میتواند سکوی حرکت ما در این مسیر باشد. سیاستهای کلی خانواده را نقشه راه خود بدانیم. چهار سال از ابلاغ این سیاستها میگذرد و ما امروز در مجلس، در مقام ارزیابی چگونگی اجراییشدن آنها هستیم. در محورهای کاهش فشار معیشتی روی خانوادهها، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، تسهیل ازدواج جوانان، افزایش خردمندانه جمعیت، ساماندهی نظام مشاوره و… کارهای مهمی در دست اقدام است تا بخشی از ضعف و انفعال ما در این سالها را جبران کند.
امید دارم که با همافزایی ظرفیتهای قانونگذاری مجلس شورای اسلامی و تواناییهای فراوان بالقوه و بالفعل در جمع ارزشمند شما در این کنگره ملی، بستر لازم برای ایجاد تحولات ملموس و موثر فراهم شود؛ انشاءالله.
و من الله التوفیق و علیه التکلان
محمد باقر قالیباف
کد خبر 5161389 هادی رضاییمنبع: مهر
کلیدواژه: محمد باقر قالیباف دولت اسلامی مجلس شورای اسلامی مجلس ازدواج مجلس شورای اسلامی صحن مجلس لایحه بودجه لایحه بودجه ۱۴۰۰ محمد باقر قالیباف سازمان برنامه و بودجه نمایندگان مجلس کمیسیون تلفیق هیئت دولت مجلس ارتش جمهوری اسلامی ایران بانک مرکزی سعید خطیب زاده وزارت آموزش و پرورش خانواده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/