Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@12:43:50 GMT

هم‌زیستی عروسک‌ها و انسان‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۴۸۹۹

هم‌زیستی عروسک‌ها و انسان‌ها

امسال زهرا صبری با نمایش «خانه برناردا آلبا» که پیش از این بارها در ایران و چندین کشور دیگر روی صحنه رفته و از آثار قابل توجه این کارگردان کهنه‌کار است در بخش میهمان هجدهمین جشنواره عروسکی تهران مبارک حضور دارد.

مروری به کارنامه صبری به عنوان کارگردان، نویسنده، طراح عروسک و صحنه ما را به سی سال پیش برمی‌گرداند یعنی زمانی که «مروارید مرمری‌» را در تالار شماره ۲ مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد؛ در دهه هفتاد یعنی سال ۱۳۷۳ و وقتی جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک، ‏پنجمین دوره خود را تجربه می‌کرد صبری اولین حضورش را در این جشنواره با نمایش «چرا؟» به عنوان اثری برای مخاطب بزرگسال تجربه کرد و حالا و در هجده‌سالگی این جشنواره او به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین کارگردان ایرانی تئاتر عروسکی در حوزه بین‌المللی، باز هم با نمایشی که بزرگسال‌ها مخاطبان اصلی‌اش خواهند بود و با نمایش «خانه برناردا آلبا» در جشنواره هجدهم حضور دارد؛ نمایشی که اولین‌بار ۱۰ سال پیش، یعنی دقیقاً، مرداد ۱۳۸۹ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت و سال ۱۳۹۰ هم ۵ اجرای عمومی در لندن داشت و آن‌جا هم بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره تفاوت این کار با آنچه 10 سال پیش روی صحنه برده در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران تئاتر» می‌گوید: «طبیعتاً 10 سال از آن اجرا گذشته و حالا می‌شود گفت که تنها شمایلی از آن «خانه برناردا آلبا» باقی مانده است. گذر عمری ۱۰ ساله بر من و بازیگرانم که همان بازیگران اجرای سال ۸۹‌ هستند بر جسم و جان همه‌مان مشخص و در ایده‌پردازی‌ها و نتایج حاصل از کنش‌ها و واکنش‌ها، نمودار است. مثلاً دیدار با «خانه برناردا آلبا»ی سال ۹۹ مانند دیدار با کسی‌ است که آخرین تصویرتان از او، مربوط به ۳۰ سالگی‌اش بوده و حالا ۴۰ ساله است و قطعاً طرز تفکر و شیوه نگاهش به جهان، بسته به کیفیت تجربه زیسته‌اش، تغییر کرده است.» او در اجرای عروسکی «خانه برناردا آلبا» که یکی از آثار شناخته شده و مشهور فدریکو گارسیا لورکاست تعریفی درست از دراماتورژی ارائه می‌دهد و در واقع با تلفیق انسان و عروسک نمایشنامه صحنه‌ای را به نمایشی عروسکی تبدیل می‌کند. در روایت صبری از «خانه برناردا آلبا» برناردا یک موجود هولناک و بی‌رحم است ‌که هیچ لذتی از زندگی‌اش نبرده و به انسانی  سرکوب‌شده توسط خود و دیگران تبدیل شده که حالا قصد دارد با بستن زندگی و جریان معمول و طبیعی تلافی آنچه بر او گذشته را مثل انتقامی نرم، از دیگران بگیرد. برای برناردا تفاوتی ندارد که دختربزرگترش با 39سال سن، قدم به مرز ویرانی بگذارد و یا دختر 20 ساله‌اش همین اول زندگی از سرکوب میل و عطش‌های درونش ویران شود و در نهایت خود را بکشد. در نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی زهرا صبری، رکسانا بهرام، ندا هنگامی، مهرنوش بلمه، مهدی شاه پیری ایفای نقش می‌کنند و علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را نیز مثل سایر آثار هجدهمین جشنواره عروسکی تهران - مبارک در پلتفرم‌هایی مثل «تلویزیون تئاتر ایران»، «تیوال»، «نمایش‌نت» و «هاشور» به تماشا بنشینند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خانه برناردا آلبا روی صحنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

به گزارش خبرنگار مهر، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان امروز جمعه ٧ اردیبهشت ماه با یکی از نمایش‌های عروسکی پرمخاطب خود در سال جاری به نام «استخوان ماهی جادویی» مهمان مردم رفسنجان است.

این نمایش عروسکی امروز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

کد خبر 6089001

دیگر خبرها

  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • دومین جشنواره «عروسک خونه» پایان یافت
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • اختتامیه دومین دوره جشنواره عروسک‌خونه
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی