Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین ستوده گفت: لازم است راهکارهای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در مراکز پژوهشی، علمی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت اتاق فکر مطرح و بررسی و راهکارهای تقویت و ترویج آن تبیین شود و مقالات متعددی در این راستا تولید گردد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین مجید ستوده  با اشاره به آیه 11 سوره حدید «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ؛ آن کیست که به خدا قرض نیکو دهد (یعنی قرض الحسنه و صدقه دهد و احسان به فقیران کند) تا خدا بر او چندین برابر گرداند و او را پاداشی با لطف و کرامت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»، گفت: قرض‌الحسنه یک معروف برجسته در اقتصاد اسلامی است که آیات و روایات متعددی در ارتباط با آن وارد شده که لازم است این معروف الهی ترویج و راهکارهای اجرایی ارتقای سطح کمی و کیفی آن تبیین شود و به همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 14 اسفند هر سال را به نام روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نامگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه انگیزه معنوی و اخروی قرض دهندگان و همچنین رفع نیاز ضروری قرض گیرندگان دو رکن اساسی قرض‌الحسنه است، تصریح کرد: قرض دادن یک نوع سرمایه‌گذاری با بازدهی و ارزش افزوده معنوی است؛ قرض‌الحسنه از این جهت که رفتاری همراه با رحمت و رأفت را در جامعه گسترش می‌دهد نمادی الهی برای فرهنگ بشر است و ویژگی‌های الهی را در سطح روابط بین انسان‌ها جاری می‌کند.


مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات تأکید کرد: گسترش فرهنگ قرض الحسنه وظیفه یک دستگاه یا نهاد خاص نیست؛ بلکه فعالیتی فرابخشی است و تلاش همگانی را می‌طلبد. ارگان‌های مختلف، مبلغان، ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه، مراکز دینی و اعتقادی و مراکز مردم نهاد و ارگان‌های دولتی به ویژه رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و همچنین روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها نیاز است به این موضوع بپردازند تا این معروف الهی ان‌شاءالله گسترش پیدا کند و ترویج شود.


وی گفت: خداوند در پنج سوره قرآن کریم، سوره‌های مائده آیه 2، بقره آیه 245، حدید آیات 11 و 18، تغابن آیه 17 و مزمل آیه 20 به صراحت به موضوع قرض الحسنه اشاره کرده است.


حجت الاسلام و المسلمین ستوده افزود: طبق آیه 11 سوره حدید خداوند می‌فرماید کسی که قرض می‌دهد به این معنا است که به خداوند قرض داده است؛ این آیه اهمیت جایگاه قرض دادن را بیان می‌کند.


مدیر عامل صندوق قرض‌الحسنه مرکز خدمات بیان کرد: بنیان‌گذار صندوق امانات در صدر اسلام نبی مکرم اسلام (ص) بودند و به همین جهت به ایشان لقب محمد امین دادند. پیامبر اسلام(ص) صندوق اماناتی را تشکیل دادند و مردم اموال خود را به امانت تقدیم ایشان می‌کردند و بعد از اینکه از سفر باز می‌گشتند امانت خود را دریافت می‌کردند.


وی ادامه داد: در سیره مراجع و علما نیز تأکید و سفارش بسیاری به ترویج و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه شده است که مردم و متدینین با مهربانی و رأفت از طریق قرض دادن مراقب یکدیگر باشند.


حجت الاسلام و المسلمین ستوده با استفاده از مزایای مؤسسات قرض الحسنه، تاکید کرد که از طریق این مؤسسات این گردش مالی انجام شود و دستگیری از مردم و مؤمنین صورت گیرد.


وی با قدردانی از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برای تأسیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، افزود: یکی از برنامه‌های مهم مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای طلاب و روحانیون سراسر کشور تأسیس صندوق قرض‌الحسنه شجره طیبه بوده است که عملکردش با مبانی دینی اسلامی نسبت به اصل قرض‌الحسنه اسلامی تطبیق دارد از جمله اینکه در این صندوق سود و کارمزد دریافت نمی‌شود و جریمه دیرکرد ندارد.


مدیر عامل صندوق قرض الحسنه مرکز خدمات از اختصاص یک روز در تقویم به نام روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد و گفت: لازم است راهکارهای ترویج فرهنگ قرض الحسنه در مراکز پژوهشی، علمی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به صورت اتاق فکر مطرح و بررسی و راهکارهای تقویت و ترویج آن تبیین شود و مقالات متعددی در این راستا تولید گردد.


وی ادامه داد: همچنین لازم است موانع گسترش فرهنگ قرض الحسنه تبیین و آن موانع توسط سران قوا، دستگاه‌های دولتی، نهادها و همچنین مراکز مردم نهاد مرتفع گردد تا راه برای تقویت قرض الحسنه هموار شود و روحیه گره‌گشایی و ایثار در میان مردم گسترش یابد که بهترین معیار آن قرض الحسنه و ایثار مالی است.

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز خدمات حوزه علمیه صندوق قرض الحسنه قرض الحسنه ترویج فرهنگ قرض الحسنه حجت الاسلام و المسلمین گسترش فرهنگ قرض الحسنه صندوق قرض الحسنه حوزه های علمیه مرکز خدمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۵۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گفت: همه ما مدیون تلاش‌ها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید از انگیزه‌های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در برنامه‌های آموزش‌وپرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه‌ها برای آموزش‌وپرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش‌های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور، آموزش‌وپرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش‌وپرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش‌وپرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین‌نامه‌های مرتبط با انسداد بی‌سوادی هر چه سریع‌تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وارد مرحله اجرا شود.

مخبر افزود: به هر میزان که در بخش آموزش‌وپرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است که بهره‌وری بسیار بالایی دارد چرا که هیچ سرمایه‌گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در جهت مهارت‌آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار می‌رود و مهارت‌آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پر کردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت‌آموزی و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش‌وپرورش به همراه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین‌نامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع‌تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه‌ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • جریمه دیرکرد بابت وام مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد