Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


۶ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به کرونا فوت شدند

سعید حبیبا به تشریح فعالیت‌های دانشجویی دانشگاه تهران در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: این ویروس به نوعی تمام بشریت را تحت‌الشعاع خود قرار داد و ما مجبور به تغییر روش زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم. با توجه به اینکه کرونا تمامی حوزه آموزشی، شخصی و خانوادگی را تحت‌الشعاع قرار داده، دانشجویان را نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و حتی در عرصه حوزه دانشجویی متأسفانه شش نفر از دانشجویانمان را از دست داده‌ایم، اما مشکلات ایجاد شده باعث نشد ما پیشرفت و توسعه در عرصه علم و دانش را متوقف کنیم. همچنان که در عرصه کرونا مسائل حیاتی تعطیل نشد، آموزش و پژوهش هم تعطیل نشد.

وی ارزیابی سلامت و صدور گواهی سلامت برای تمامی دانشجویان متقاضی خوابگاه را از جمله کار‌های انجام شده در مرکز بهداشت عنوان کرد و افزود: کار مناسب دیگر انجام تست اختصاصی کرونا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در آزمایشگاه تشخیص طبی دانشگاه تهران و تهیه و استفاده از کیت‌های تشخیص سریع کرونا است که هم‌اکنون در حال انجام است.

  تشکل‌های دانشجویی از فضای مجازی برای بصیرت‌افزایی انتخابات استفاده کنند

معاون فرهنگی نهاد رهبری از حضور ۹۰ درصدی دانشجویان در فضای مجازی خبر داده و معتقد است که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند برای افزایش مشارکت در انتخابات از این فضا استفاده کنند.حجت الاسلام تقوی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال آینده و لزوم ورود تشکل‌های دانشجویی برای افزایش مشارکت مردم گفت: تشکل‌های دانشجویی به صورت مستقل هستند و باید برنامه‌های مناسبی برای افزایش مشارکت در انتخابات داشته باشند. این را حمل بر ضعف جریان انقلابی در فضای مجازی می‌دانیم که ۹۰ درصد دانشجویان در فضای مجازی حضور دارند، اما جریان انقلابی دانشگاه نمی‌تواند از این فضا استفاده کند.

وی افزود: در بهترین حالت در دانشگاه‌های بزرگ شلوغ‌ترین مراسم‌ها و نشست‌های سیاسی حدود ۵۰۰ نفر جمعیت حضور دارند؛ اما در فضای مجازی می‌توان بیش از سه برابر این جمعیت را جذب کرد. باید تشکل‌های دانشجویی علاوه بر برنامه مدون در فضای مجازی، یک بصیرت افزایی خوب با طراحی عالمانه و هوشمندانه هم داشته باشند که نهاد رهبری در دانشگاه‌ها هم می‌تواند به این مسئله کمک کند.


وی اضافه کرد: مردم جامعه نیاز دارند که واقعیت‌ها درست برای آن‌ها تحلیل شود، با توجه به حجم زیادی از اطلاعات غلطی که توسط رسانه‌ها معاند داده می‌شود، اولا اینکه ما نباید ناامید شویم؛ چرا که در جبهه توحید نا امیدی وجود ندارد، شکست در این نظام معنی ندارد، باید با قدرت و صلابت دانشجویان به میدان بیایند و تمام تلاششان را برای بصیرت افزایی و اطلاع رسانی به دانشگاهیان و مردم به دور از جنجال‌های سیاسی داشته باشند.

 

گام موثر سازمان امور دانشجویان برای لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش‌آموختگان دکتری


با پیگیری‌های سازمان امور دانشجویان مشکل تعهد خدمت فرصت مطالعاتی دانش آموختگان دکتری با تغییررویه صورت گرفته برطرف شد.مدت‌ها بود که دانش آموختگان و دانشجویان دکتری جهت حل مشکل لغو تعهد فرصت تحقیقاتی که به واسطه تغییر ناگهانی رویه سازمان امور دانشجویان رخ داد پیگیر ملاقاتی با مسئولین وقت در این باره بودند که در نهایت این دیدار میسر شد.

روایت دانشجویان حاضر در جلسه جهت رایزنی لغو تعهد خدمت فرصت تحقیقاتی دانش آموختگان دکتری به شرح زیر است:

پس از ماه‌ها پیگیری از سوی دانش آموختگان و دانشجویان دکتری جهت حل مشکل لغو تعهد فرصت تحقیقاتی که به واسطه تغییر ناگهانی رویه سازمان امور دانشجویان رخ داد، نمایندگان این جریان ملاقاتی با حاجی زاده، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان و صدیقی، ریاست سازمان امور دانشجویان داشتند. در این جلسه، دغدغه و نگرانی‌های دانشجویان و دانش آموختگان دکتری بهره‌مند از فرصت تحقیقاتی به سمع و نظر صدیقی و  حاجی زاده رسید.

 


حجت‌الاسلام رستمی: آغاز برنامه‌های انتخاباتی دانشجویان از اواخر فروردین

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، در خصوص ویژه برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از تشکل‌های دانشجویی درخواست کردیم برنامه‌هایی که برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر دارند به نهاد اعلام کنند. همچنین برخی از پیشنهاداتی که فکر می‌کنیم به درد دانشجویان بخورد و می‌تواند قابل توجه آن‌ها باشد، ارائه دادیم و خود را موظف می‌دانیم که از برنامه تشکل‌های دانشجویی حمایت کنیم.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی به دلایل مختلف محدودیت‌های بودجه‌ای تحت فشار هستند و حمایتی که باید از آن‌ها صورت گیرد، انجام نمی‌شود. برای رفع این مشکل و اینکه بتوانند بدون دغدغه به برنامه‌های مهم خودشان در فضا‌های دانشگاهی برسند، پیگیر حل مشکلات آن‌ها هستیم.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص آغاز برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از تشکل‌ها فعالیت‌های خود را در جهت افزایش مشارکت، معرفی کاندیدا‌ها و بصیرت افزایی آغاز کردند؛ اما بعد از تعطیلات نوروز و اواخر فروردین شاهد برنامه‌های پررونق‌تر دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی خواهیم بود.


مهلت تخلیه خوابگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی اعلام شد


معاونت دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی طی اطلاعیه‌ای زمان تخلیه خوابگاه‌ها را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مشکلات و شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا و لزوم رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از ازدحام در خوابگاه‌ها دانشجویان باید تا ۲۵ اسفند ماه نسبت به تخلیه خوابگاه اقدام کنند.

خوابگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین به منظور سمپاشی و ضد عفونی کردن اتاق‌ها تعطیل است و بازگشائی مجدد خوابگاه‌ها از ۱۴ فروردین خواهد بود.


«آموزشیار» بدون تایید فنی بیش از یک میلیون دانشجو را سردرگم کرده!

سامانه آموزشیار در هفته گذشته مشکلات زیادی را برای انتخاب واحد و واریز شهریه نیمسال دوم تحصیلی دانشجویان ایجاد کرد که صدای اعتراض دانشجویان را درآورد.

سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه‌ای به ظاهر جامع برای انجام امور آموزشی دانشجویان این دانشگاه از مرداد ماه سال جاری طراحی شد که بر این اساس دانشجویان به صورت متمرکز و بدون مراجعه به دانشگاه امور آموزشی از جمله انتخاب واحد، واریز شهریه، حذف و اضافه و مشاهده کارنامه خود را داشته باشند.

این سامانه آموزشی از ابتدای مهرماه ۹۹ به عنوان سامانه انتخاب واحد دانشجویان معرفی و سایر سامانه‌های دانشگاهی از دسترس خارج شد؛ اما بیش از ۸ ماه از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد و همچنان دانشجویان با مشکلات زیادی چه برای انتخاب واحد و چه واریز شهریه مواجه هستند.

جالب این است که بدانید این سامانه بدون رفع مشکلات زیرساختی ناشی از طراحی آن به عنوان سامانه جامع دانشگاه آزاد معرفی شده است. از ابتدای نیمسال دوم تحصیلی و انتخاب واحد دانشجویان این دانشگاه آزاد که از هفته گذشته آغاز شده، باعث شده که نه تنها دانشجویان نتوانند فرآیند انتخاب واحد و شهریه را انجام دهند؛ بلکه بسیاری از دانشجویان تاکنون از این فرآیند جا مانده اند.

 

 

مجلس با طرح شفافیت دانشگاه آزاد مخالفت کرد

 طرح شفافیت دانشگاه آزاد اسلامی که برای رای گیری به صحن علنی مجلس رفته بود، روز گذشته به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با این طرح موافقت نکردند.علی خضریان، نماینده مردم تهران که پیشنهاد دهنده این طرح به کمیسیون آموزش مجلس بود در جریان بررسی این طرح گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به ظرفیتی شده بود که هر گونه نظارت و اقدامی را برای کارکنان، دانشجویان و اعضای هیات علمی آن امکان پذیر نمی‌کرد.

وی افزود: این دانشگاه آنچنان تبدیل به یک ظرفیت داخلی شده بود که حتی رئیس سابق هیات امنا و سابق این دانشگاه به خیال اینکه اینجا یک نهاد خانوادگی است، بدون هماهنگی اعلام وقف این دانشگاه را داده بود که اگر اقدام به موقع رهبر انقلاب نبود، این اتفاق رخ می‌داد.


فراخوان جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی منتشر شد

دبیرخانه جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی از برخی تغییرات در ساختار این جشنواره خبر داد و اعلام کرد: این دوره از جشنواره با تأکید بیشتر بر توجه به نیاز‌های کشور و کاربردی بودن آثار شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی، شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را در سه بخش اصلی، ویژه و بین‌الملل به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نهاد رهبری در دانشگاهها حجت الاسلام تقوی سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی نهاد رهبری در دانشگاه ها سازمان امور دانشجویان انتخابات ریاست جمهوری دانش آموختگان دکتری تشکل های دانشجویی فرصت تحقیقاتی سامانه آموزشی افزایش مشارکت فضای مجازی بصیرت افزایی دانشگاه آزاد برای انتخاب انتخاب واحد داشته باشند خوابگاه ها لغو تعهد تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۵۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دومین قسمت «داستان شفافیت»، روایتی است از رد شدن کلیات شفافیت آراء در مجلس و نگرانی برخی نمایندگان از مطرح شدن آن؛ تا روزی که مجلس، نسخه جدیدی برای شفافیت پیچید.

ابراهیم اسدی بیدمشکی گزارش می‌دهد: 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

     

دیگر خبرها

  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان است