Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@12:24:25 GMT

فعالیت ۶۱ نهالستان مجوزدار در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۷۱۲۰

فعالیت ۶۱ نهالستان مجوزدار در آذربایجان غربی

کرامتی گفت : ۶۱ نهالستان و مراکز کشت بافتی دراستان مجوز فعالیت از سازمان جهاد کشاورزی را دریافت کرده اند که در حال حاضر ۴۳ واحد از این نهالستان ها و۲ مرکز کشت بافتی، نهال آماده فروش برای باغداران است.

«اکبر کرامتی»، در گفتگو با خبرنگار شبستان در ارومیه، افزود: آذربایجان غربی قطب تولید نهال در کشور محسوب می شود و با تولید ۶میلیون اصله پایه و نهال بذری و رویشی سالم و استاندارد در رتبه  نخست تولید در کشور قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان  قبل از خرید نهال از سلامت و اصالت نهال اطمینان حاصل نمایند و نهال مورد نیاز خود را صرفا از نهالستان های مجوزدار و مورد تایید کمیته فنی نهال استان تهیه نمایند.

وی اظهار کرد: این نهالستان‌ها علاوه بر تامین نهال‌های مورد نیاز باغداران استان، بخشی از نهال‌های تولیدی خود را برابر ضوابط قرنطینه و بهداشت گیاهی به سایر استانهای کشور فرستاده و قسمت زیادی را نیز به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر می‌کنند.

این مسئول گفت: این نهالستان‌ها در تولید ارقام مختلف نهال‌هایی با پایه بذری و پایه‌های رویشی درختان دانه‌دار از جمله سیب، گلابی ،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به و درختان هسته‌دار مانند هلو، شلیل، گیلاس، آلبالو، زردآلو، بادام  ومحصولات انگور و گردوی پیوندی  و گل محمدی با تولیدکنندگان برتر کشور رقابت دارند.در مراکز کشت بافتی هم انواع پایه رویشی و همچنین انواع نهال رویشی با ارقام جدید و بازارپسند تولید و عرضه می شود.

کرامتی با بیان اینکه در سال گذشته یکی از مراکز کشت بافتی استان بعنوان نمونه برتر در سطح ملی معرفی گردید و در تولید گردوی پیوندی نیز رتبه اول را داریم، تصریح کرد: وجود نهالستان های بدون مجوز، عدم وجود باغ مادری در استان و نبود سرمایه‌ گذار را از مهمترین مشکلات نهالستانهای استان است.

وی افزود: در طی ۵ سال اخیر با پیگیری‌ها و نظارت کمیته فنی نهال استان فعالیت نهالستان های غیرمجاز به نصف کاهش یافته است و کشاورزان در خرید نهال به برچسب و لیبل نهال دقت کرده و نهال خود را با فاکتور رسمی از محل نهالستان های مجوز دار تهیه نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: تهیه هر گونه نهال از مراکز غیر مجاز و دپو شده علاوه بر عدم اطمینان از اصالت پایه و پیوندک می تواند در بلند مدت هزینه های مازاد بر باغدار تحمیل نموده و هدف نهایی حاصل نگردد.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز در کلیه گمرکات استان و  همکاران قرنطینه نباتی  در مدیریت حفظ نباتات سازمان جهت ارائه خدمات در قالب صادرات، واردات و ترانزیت محموله های کشاورزی در آماده باش کامل هستند و حضور مستمر خواهند داشت.

پایان پیام/566

منبع: شبستان

کلیدواژه: نهالستان ارومیه آذربایجان غربی آذربایجان غربی نهالستان ها کشت بافتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۷۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه

فرمانده مرزبانی استان آذربایجان غربی از توقیف یک دستگاه اتوبوس و کشف بیش از ۶۳ هزار عدد انواع داروهای خارجی در گمرک مرزی سرو در شهرستان ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی مرزبانی استان، سردار محمد احمدی با اعلام خبر کشف محموله داروهای قاچاق اظهار کرد: مرزبانان مستقر در گمرک مرزی سرو حین تفتیش و بازرسی خودروهای ورودی به کشور، به یک دستگاه اتوبوس مظنون و آن را متوقف کردند.

وی افزود: مرزبانان در بازرسی دقیق آن از قسمت‌های مختلف اتوبوس، موفق شدند تعداد ۶۳ هزار و ۲۱۲ عدد انواع داروی خارجی، ۱۵۵ عدد آمپول، ۱۴۲ عدد قطره چشمی، ۱۹ عدد شربت خارجی، ۳۰ عدد اسپری بینی که جمعاً تعداد ۶۳ هزار و ۶۵۸ عدد دارو را بود، کشف کنند.

فرمانده مرزبانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش ریالی این محموله را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند، گفت: در این رابطه یک نفر دستگیر که پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل به مراجع قضائی معرفی شد.

احمدی ادامه داد: قاچاق فرآورده‌های غذایی و دارویی علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیر بر اقتصاد کشور، می‌تواند سلامت جامعه را به شدت تهدید کند، بنابراین مرزداران استان آذربایجان‌غربی با عزم جدی با هرگونه قاچاق کالا به صورت قاطع برخورد خواهند کرد.

کد خبر 749014

دیگر خبرها

  • توقیف محموله داروهای قاچاق در گمرک سرو ارومیه
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • فروش ویژه 3 نهال گردو اصلاح شده چندلر، فرنور و ژنوتیپ برتر با باردهی 11 تن
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی