Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-07@11:30:37 GMT

بناهای تاریخی شهرستان بیجار احیاء می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۰۷۷۸۸

بناهای تاریخی شهرستان بیجار احیاء می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان: «از پیگیری و رفع مشکلات بناهای تاریخی در شهرستان بیجار به منظور مرمت و احیاء این آثار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  یعقوب گویلیان پس از دیدار با علی اکبر ورمقانی فرماندار بیجار و بحث و گفتگو پیرامون مسائل مختلف، از آثار شهرستان بیجار از قبیل موزه فرش، گلیم و فرش تاریخی، مجتمع صنایع‌دستی، مجموعه فرهنگی ورزشی کوه‌نسار، قلعه و پل و سایت حفاظت‌شده صلوات آباد، قلعه قلاقوره و قمچقای، غارها و مجتمع‌های گردشگری باغ سیب و لاوین گفت:

با توجه به اینکه بیشترین آثار شناخته‌شده استان در شهرستان بیجار قرار دارد باید زمینه های لازم برای مرمت، بازسازی و احیاء این آثار انجام و توسعه این شهرستان در اولویت قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: متاسفنه برخی از تپه‌های تاریخی شهرستان بیجار از نظر حریم و عرصه مورد تعرض قرارگرفته که برای حفاظت از این آثار و حل این مشکلات باید از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های فرهنگی استفاده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، ضمن اشاره به اینکه تیمچه حاج شهباز بیجار یکی از بناهای فاخر استان است، عنوان کرد: از ظرفیت‌های این بنا برای جذب گردشگر می‌توان بهره‌مند شد که لازم است تبلیغات لازم برای آن انجام شود.

گویلیان با اشاره به اینکه دو راه تاریخی و باستانی در شهرستان بیجار عبور می‌کند، ذکر کرد: «این راه‌ها باعث شکل‌گیری فرهنگ غنی در این منطقه شده است و با توجه به وجود آثار تاریخی مهم و طبیعت بکر، با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در آینده این شهرستان را به‌ یکی از قطب‌های تاریخی و گردشگری استان تبدیل کنیم.

او عنوان کرد: به دلیل اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی پیگیر ایجاد مثلث زیویه، کرفتو و تخت‌سلیمان است و شهرستان بیجار دروازه ورودی به این محوطه محسوب می‌شود لذا باید عناصر موجود در این مسیر مانند اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل‌ ایجاد و بناهای تاریخی  نیز احیا و مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، افزود: «بنای امام‌زاده عقیل شهر حسن‌آباد یاسوکند به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای سرپای کردستان و دیگر آثار موجود همانند حمام تاریخی و غیره موجب اهمیت بیش‌ازپیش شهرستان بیجار شده است.

گویلیان سپس به اهمیت و ارزش فرش بیجار و معروفیت آن به‌عنوان فرش آهنین اشاره و خاطرنشان کرد: «بحث موزه‌فرش در این شهرستان باید با جدیت هرچه تمام‌تر مورد پیگیری قرارگرفته و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

یعقوب‌گویلیان در پایان از آخرین وضعیت روستاهای هدف گردشگری، بازار سنتی و تیمچه امیرتومان بازدید و مطالبات و خواسته های بازاریان را موردبحث و بررسی قرار داد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کردستان شهرستان بیجار میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۷۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • اجرای همخوانی قرآن در بناهای تاریخی قزوین
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است