Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی ﺑﺎ ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ هوازی که برای تصفیه و بازگردانی آب فاضلاب کارخانه تولید آنزیم از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند با موفقیت به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اولین واحد تصفیه فاضلاب صنعتی ﺑﺎ ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ هوازی که برای تصفیه و بازگردانی آب فاضلاب کارخانه تولید آنزیم از سوی پژوهشگران دانشگاه صنعتی سهند با موفقیت به بهره برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سیروس ابراهیمی پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند در این باره گفت: این واحد تصفیه بر اساس پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا توسط شرکت « مهندسی طلوع گستر زیست فناور» طراحی و اجرا شده است که در آن ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺗﺼﻔﻴﻪ صرفاً ﺩﺭ ﻳﮏ ﺗﺎﻧﮏ صورت می‌گیرد و امکان حذف همزمان مواد آلی، ﻧﻴﺘﺮﻭژﻥ و فسفر میسر شده و پساب تصفیه شده در یک چرخه پایدار برای استفاده مجدد بازچرخانی می‌شود.


ابراهیمی ادامه داد: این فناوری برای نخستین بار در صنایع مشابه اجرا می‌شود و این شرکت افتخار دارد اولین تصاویر زیست توده گرانولی هوازی توسعه یافته در تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در مقیاس صنعتی را در منابع علمی گزارش کند.


وی افزود: با توجه به نتایج موفقیت آمیز این فناوری، شرکت توسعه «بن دا فرآور» به عنوان کارفرمای این طرح نیز آمادگی خود را برای بازدید متخصصین و صاحبان شرکت‌های هدف از این واحد تصفیه منحصر بفرد با هماهنگی قبلی اعلام داشته است.


پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند خاطرنشان کرد: با ارائه این فناوری در حذف همزمان مواد آلی، نیتروژن و فسفر، فاضلاب‌های شهری و صنعتی از یک تهدید به یک فرصت تبدیل شده و پساب تصفیه شده به عنوان ارزش افزوده برای استفاده مجدد در واحد صنعتی میسر می‌شود.


ابراهیمی اظهار کرد: از مزایای منحصر به‌فرد این فناوری می‌توان به این نکته اشاره کرد که این مهم در ﻓﻨﺎﻭﺭی ﺯﻳﺴﺖ ﺗﻮﺩﻩ هوازی ﮔﺮﺍﻧﻮﻟﯽ یا فناوری یک چهارم، با توسعه زیست توده گرانولی امکان تصفیه فاضلاب را تنها دریک تانک امکان پذیر ساخته که باعث حذف بخش هائی نظیر استفاده از تانک‌های ته نشینی اولیه، ثانویه و ادوات مکانیکی مربوط و سیستم‌های پمپاژ برگشت لجن مورد استفاده در سیستم‌های متداول تصفیه گشته است بگونه‌ای که مساحت مورد نیاز برای احداث واحد‌های تصفیه فاضلاب را به یک چهارم واحد‌های متداول کاهش داده و هزینه‌های احداث و راهبری این واحد‌ها را به کمتر از ۵۰ درصد هزینه احداث واحد‌های متداول کاهش داده است.


وی بیان کرد: این سیستم که از آن به عنوان» انقلاب سبز در صنعت آب و فاضلاب» یاد می‌شود به عنوان پیشرفته‌ترین فناوری روز دنیا در تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی شناخته شده است که طراحی آن تا کنون در انحصار یک شرکت اروپایی بوده است.


پژوهشگر دانشگاه صنعتی سهند با اظهار امیدواری یادآور شد: با شکستن انحصار این تکنولوژی توسط شرکت طلوع گستر در ایران و با توجه به پتانسیل‌ها وویژگی‌های منحصر به فرد این تکنولوژی بزودی شاهد گسترش استفاده از این تکنولوژی در ایجاد واحد‌های جدید تصفیه فاضلاب و یا ارتقا واحد‌های متداول موجود در ایران باشیم.


ابراهیمی تاکید کرد: اگرچه شرکت هلندی پیشتاز در زمینه کاربرد این فناوری در تصفیه فاضلاب‌های شهری بوده، اما در استفاده از این فناوری در تصفیه فاضلاب‌های صنعتی "شرکت طلوع گستر زیست فناور" پیشتاز بوده که اجرای این فناوری در شرکت "توسعه بن دا فرآور" و اخباری که بزودی در اجرای طرح‌های مشابه منتشر خواهد شد نشانگر نتایج موفقیت آمیز این فناوری در تصفیه فاضلاب‌های صنعتی نیز است.


وی با اشاره به مشکلات سیستم‌های تصفیه متداول فاضلاب از جمله نیاز به مساحت زیاد، میزان مازاد لجن تولیدی، عدم حذف نیتروژن و فسفر گفت: اجرای نمونه وار این طرح می تواند قدمی شایسته در توسعه اقتصادی ترین روش تصفیه بیولوژیکی در تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی در ایران باشد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی سهند فناوری نانو وزارت علوم تصفیه فاضلاب دانشگاه صنعتی سهند فاضلاب های شهری واحد تصفیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۰۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به بارندگی شدید چند روز گذشته و بروز سیلاب در سطح استان یزد گفت: ساعت ۲۰ سه شنبه هفته جاری دبی تصفیه خانه فاضلاب استان یزد به یک هزار لیتر در ثانیه و تا ساعت ۲۳ به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید در حالی که ظرفیت عادی تصفیه خانه ۳۵۰ لیتر در ثانیه است. 
 
او با تاکید براینکه در مواقع بارندگی و آبگرفتگی از هدایت آب به داخل منهول‌های شبکه فاضلاب شهری باید جدا خوداری شود، افزود: هدایت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب، افزایش دبی این شبکه را به دنبال خواهد داشت و این کار قطعا به پس زدگی روان آب‌ها در منازل شهروندان منجر می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه این روند همچنان تا پایان بارندگی‌ها برقرار است، ادامه داد: تاکنون گزارشی از قطعی آب اعلام نشده است، اما به طور قطع زیرساخت‌ها با خسارت مواجه شده که بعد از بارش‌ها قابل شناسایی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد