Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@09:15:28 GMT

احمد توکلی: شرورهای ما یقه سفید هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۰۰۵۵

احمد توکلی: شرورهای ما یقه سفید هستند

 خبرگزاری فارس: احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین همایش سراسری سازمان‌ مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با اشاره به خطبه 216 نهج‌البلاغه با محتوای حقوق متقابل گفت: حضرت امیر (ع) در این خطبه می‌فرمایند، بزرگترین حق، حق متقابل مردم و حکومت است، مردم صالح نمی‌شوند، مگر اینکه حکومت صالح باشد و حکومت نیز صالح نیست مگر اینکه مردم مطالبه‌گری داشته باشند و امر به معروف و نهی از منکر را از خاطر نبرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این خطبه می‌تواند راه صحیح را در مسائل روز به ما نشان دهد، بیان کرد: بر اساس این خطبه، دین ستیزی یکی از نتایج نقض حق حکومت و مردم است. البته این به این معنا نیست که کل افراد حکومت ناصالح هستند، در زمان حضرت امیر المومنین (ع) در اواخر حکومت، کارها صحیح پیش نمی‌رفت و برخی از افراد صالح نبودند، اما علی (ع) بود.

*اجرای عدالت راه مایوس کردن دشمن است

وی اشاره به راه‌های عزیز شدن دین که در خطبه 261 نهج‌البلاغه مطرح شده است، افزود: اگر می‌خواهیم دین عزیز باشد، راه آن اجرای عدالت است، اگر بخواهیم دشمن را مایوس کنیم، راه آن اجرای دولت است، اگر بخواهیم میان مردم الفت ایجاد شود و اوضاع روبه راه شود راه آن اجرای عدالت است.

توکلی در بیان اینکه اگر مردم حق حکومت را به جای نیاورند یا حکومت به مردم ظلم کرد، شاهد از بین رفتن سرمایه اجتماعی، دین ستیزی و بروز اختلاف می‌شویم. گفت: اینکه می‌گویم، ظلم منظورمان کشیده به صورت مردم نیست، ظلم یعنی برای کار به شهرداری بروی و به صورت آشکار از تو درخواست رشوه و حتی بر سر رشوه چانه‌زنی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نتایج بروز بی‌عدالتی گفت: مطابق اظهارات حضرت علی در جامعه‌ای که عدالت نباشد، کسی از گناهان آشکار نظیر رباخواری تعجب نمی‌کند و اشرار بر مردم حاکم می‌شوند. یک زمانی شرور به فردی قمه کش اطلاق می‌شد اما حال شرورهای ما یقه سفید هستند، آن کسی که با یک امضا برای دوست خود وام 2000 میلیاردی می‌گیرد، مصداق شرارت واقعی است.

وی ادامه داد: شرایطی که حضرت در خطبه 261 به عنوان مصداق جامعه سقوط کرده طرح می‌کند، بسیار بدتر از شرایط ماست چرا که در کشور ما هنوز ابرار بر سر کار هستند و اگر نبودند ما نمی‌توانستیم کار کنیم و به نحوی ما را حذف می‌کردند، اما حضرت برای راه چاره دوران بدتر از ما، همدلی و یاری کردن هم بر ضد وضعیت را به عنوان نسخه نجات بخش تجویز کرده است.

*انقلاب اسلامی روحیه مطالبه‌گری در مردم ایران را زنده کرد

توکلی افزود: نسخه حضرت امیر آن است که در این شرایط هرچه قدر می‌توانید، به هم خیر برسانید، همانگونه که حضرت آقا می‌گوید، خسته نشوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسیر حرکت دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: ما در مسیر با مسئولینی مواجه بودیم، که تذکر را می‌پذیرفتند، عده‌ای با غر زدن به تذکرات عمل می‌کردند اما بخشی هم در مقابل تذکرات مقاومت کرده و درگیری ایجاد کردند اما ما می‌دانیم این مسیر مبارزه است و کسی حلوا تقسیم نمی‌کند.

وی با نقل خاطره‌ای از منتظری و امام خمینی (ره) افزود: زمانی آقای منتظری به دیدار امام خمینی رفتند و با لحنی عصبانی شروع انتقاد از شرایط موجود کرد، امام خمینی(ره) پس از اینکه همه کلام آقای منتظری را شنید، فرمود، این موارد و انتقاداتی که فرمودید تا پایان عمر من و شما هم تمام نمی‌شود اما باید مبارزه کرد و عصبانی شدن ندارد.

توکلی با اشاره به اینکه هدف ما از فعالیت ایجاد تحرک در جامعه و ایجاد حس مطالبه‌گری بود، تاکید کرد: هدف اولیه ما بسیار بزرگ بود، برای همین هدف خود را یک مرحله پایین آوردیم تا حس ترس از مطالبه را از بین ببریم که خداروشکر در این زمینه موفق بودیم و نشان آن افزایش تعداد مراجعات و مکاتبات ما در این مسیر است.

وی ضمن تاکید بر ادامه پر قدرت حرکت در مسیر عدالت، گفت: دیده شده که به افراد فعال در مجموعه دیده‌بان شفافیت و عدالت مبلغ تا 2 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است و این مزخرفات را با ادبیات کمک به تولید ملی تزیین کردند اما بنای ما مبارزه با ظلم است و در این مسیر با ظالم هم دست نمی‌شویم.

توکلی با اشاره به اینکه ملت ایران در حال حاضر ملتی مطالبه گر هستند و حفظ این روحیه بسیار اهمیت دارد، گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی مسئله زنده کردن جریان مردم بود و ما شاهد بودیم، امام (ره) با هر نظری که به جریان مطالبه‌گری مردم را ضربه می‌زد، به تندی برخورد می‌کرد. اصلا یکی از مهمترین دلایل من در بحث دفاع از اشغال لانه جاسوسی آمریکا همین بروز جرئت در مردم بود که می‌توان با ظلم مبارزه و آن را ریشه کن کرد.

*تا تحقق آرمان‌های انقلاب به مبارزه ادامه می‌دهیم

وی ادامه داد: در حال حاضر این روحیه مبارزه در ما وجود دارد ما نباید آن را برای ارضای حس غرور، شهوت و قدرت خرج کنیم و از همدیگر در این مسیر مراقبت کنیم تا شاهد تحقق آرمان‌های انقلاب باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پس از بخشی از اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی مبنی بر اینکه دستگاه قضا برای مبارزه با فساد با کسی تعارف ندارد، گفت: ما همه‌جا از مسئولیت پذیری و مدل کار آقای رئیسی تعریف می‌کنیم و این مسئله بر هیچکس پوشیده نیست اما این اظهارات آقای رئیسی بیشتر یک هدف‌گذاری است تا اینکه بیان واقعیت باشد. زیرا در مجموعه تحت نظارت ایشان، پرونده آقای پوری‌حسینی، رئیس سابق خصوصی سازی با آن همه فساد به جای طرح در دادگاه ویژه در دادگاه عادی مطرح شد و موارد دیگری که نشان از تعارف‌پذیری دستگاه‌قضا دارد.

گفتنی‌ است، در این همایش محمد دهقان، عضو شورای نگهبان، سید احسان خاندوزی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور نسبت به ارائه اظهارت خود پرداختند.

لازم به تاکید است، پنجمین همایش سراسری سازمان‌ مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت با شعار شفافیت و عدالت، فرهنگ‌سازی مردمی و ضربه نفسگیر به شبکه‌های فساد صبح امروز مورخ 14 اسفند ماه در مکان دیده‌بان شفافیت و عدالت برگزار شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: احمد توکلی یقه سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۰۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه

گروه اندیشه: در یادداشتی که امیر ناظمی در کانال خود منتشر کرده، که خود برگرفته از کتاب تازه منتشرشده «ضربه سخت انتشارات شرق» است، مردم ایران را از سرنوشت شوم سیزیف برحذر می دارد که سیزیف استعاره ای است از تکرار کشنده و تلاشی نافرجام. ناظمی که خود از زمره نو نهادگرایان محسوب می شود، در یادداشت زیر معتقد است که تنها با حکومت قوی و جامعه قوی است که می توان از مدار ملال آور تکرار، رهایی جست، و بدون جامعه قوی، امکان عبور از مدار توسعه نیافتگی و ورود به دالان باریک آزادی محال می شود. این یادداشت در زیر از نظرتان می گذرد.

ما و تکرار بیهوده تاریخ:
ناظمی در مطلب خود یادآور می شود که «سیزیف راز خدایان را فاش کرده و به همین دلیل، محکوم شده بود تا سنگی بزرگ را بر بالای قله‌ای ببرد. اما سنگ هر بار از بالای قله به پایین می‌غلتید و سیزیف دوباره آن را به بالا می‌برد، اما سنگ دوباره به پایین می‌غلتید و دوباره و دوباره و دوباره...»

از نظر ناظمی «سیزیف استعاره‌ای است از تکرارِ کشنده‌ی تلاشی نافرجام.» او در ادامه به نگاه آلبر کامو برای رهایی سیزیف از بن بست اشاره می کند می نویسند: « او محکوم به تکرار چرخه‌ای پایان‌ناپذیر و بی‌حاصل بود. با وجود این‌که تاریخ، رویدادهای شکل‌دهنده به امروز ماست، ناآگاهی ما از آن می‌تواند تاریخ را به الگوهایی تکرارپذیر از تلاش‌های نافرجام تبدیل کند؛ الگوهایی تکرارپذیر که تا زمانی که اسیر آن‌ها باشیم، توان خروج از چرخه‌های تکراری‌شان را نداریم و گویی در اسطوره‌ی سیزیف زندگی می‌کنیم. آلبر کامو پیروزی او را در آگاهی می‌داند، به همان شیوه‌ای که رهایی از چرخه‌های تکرارپذیر تاریخ فقط با خودآگاهی جمعی است که پایان می‌یابد؛ در غیر این صورت، ما نیز محکوم می‌شویم به تکرار چرخه‌ای پایان‌ناپذیر و بی‌حاصل.»

پاندولی میان استبداد و هرج‌ومرج:
این پژوهشگر حوزه عمومی سپس با اشاره به نحوه تعامل جامعه و دولت در ایران اشاره کرده می نویسد: «وقتی حکومت‌ها فشارها را از حد گذرانده و از آستانه‌ی تحمل جامعه (یا همان حدِ نهایی قدرت حکومت) عبور می‌کنند، یک ضربه‌ی سخت دریافت می‌کنند. ضربه‌ی سخت است که حکومت‌ها را از ادامه دادن به قدرت بازمی‌دارد. در حقیقت ضربه‌ی سخت به حکومت است که منجر به تغییر حکمرانان در ایران می‌شود. به دنبال این ضربه‌ی سخت است که جامعه‌ی ایرانی به دنبال سهم خود از قدرت حرکت می‌کند، اما به دلیل آن‌که ظرفیت‌های نهادی لازم برای حکمرانی و مدیریت این قدرت را ندارد به سرعت در دام یک هرج‌ومرج دست‌وپا می‌زند.این هرج و مرج نیز به سرعت منجر به مقاومت حکومت شده و به این ترتیب، جامعه از آستانه‌ی تحمل حکومت رد می‌شود و حکومت (فارغ از آن‌که در دست چه کسی باشد)، در واکنشی طبیعی، به دنبال بازپس‌گیری قدرت انحصاری خود برمی‌آید. بنابراین ضربه‌ی سختِ بعدی از دل این رد شدن از آستانه‌ی تحمل حکومت رنگ می‌گیرد.»

او در ادامه می نویسند: «ضربه‌های سخت پی‌درپی و گیجی‌های بامداد خمارِ پس از آن‌ها الگوی تکرارشونده‌ی تاریخ ایران در ۲۵۰ سال اخیر بوده است. جامعه‌ی ایرانی با هر ضربه‌ی سخت بخشی از توانمندی‌های خود را از دست داده و پس از هر ضربه‌ی سخت مجبور شده است زمان و انرژی‌اش را صرف بازسازی توانمندیِ ازدست‌رفته کند. محکومیت تکرار بیهوده‌ی گذشته فقط با یک خودآگاهی جمعی می‌تواند پایان یابد؛ جایی که خودآگاهی جمعی به ما یاد می‌دهد از دالان باریک به سرعت به بیرون پرتاب نشویم و بتوانیم با کنترل خود، توازن میان قدرت حکومت و قدرت جامعه را حفظ کنیم و در دالان باریک به حرکت ادامه دهیم.»

الگوی این رفتار تکرارشونده در نمودار زیر به نمایش درآمده است.

جامعه آونگی
ناظمی ادامه «حرکت‌های زیگزاگی در میانه‌ی دو دیواره‌ی صخره‌ای» را «تکرار اصلی در تاریخ ایران می داند و به ویژگی ایجاد شده در آن یعنی ویژگی آونگی اشاره می کند: «دوره‌های متعددی از هرج‌ومرج و استبداد ایران را تبدیل به جامعه‌ای آونگی (پاندول‌وار) کرده است. این تکرارها فرصت حرکت آرام در میان دالان باریک را از ما ربوده‌اند و با ضربه‌های متناوب سخت، ما را در میانه‌ی دو دیواره‌ گروگان گرفته‌اند. در این الگوی تکراری، حکومت‌ها آنچنان به سرعت به سمت بیشترین حد قدرت حکومت حرکت می‌کنند و از تمامی سازوکارهای استبدادی برای تمرکز قدرت بهره می‌برند که سرنوشت محتوم ایران ضربه‌های سختِ مکرر می‌شود.»

شاید حکومت مغ های زرتشتی در زمان ساسانیان الگوی نظری ناظمی باشد که می نویسد: « حکومت‌های شیفته‌ی استبداد، بی‌توجه به آستانه‌ی تحمل جامعه، چنان بر جامعه سخت می‌گیرند که عصیان جامعه در قالب انقلاب‌ها و درگیری‌های نظامی و گاهی نیز توسل به قدرت‌های خارجی تنها راه بازگشت قدرت به جامعه دانسته می‌شود. حکومت‌های استبدادی به صورت هم‌زمان ظرفیت‌های حکمرانی جامعه را نیز کاهش می‌دهند؛ ظرفیت‌هایی که می‌توانند نظام حکمرانی را از طریق مشارکت‌ورزی جامعه توانمندتر کنند.به این ترتیب، حکومت استبدادی هم توانمندی حکومت و هم توانمندی جامعه را هم‌زمان کاهش می‌دهد؛ در نتیجه، از یک سو، با یک ضربه‌ی سخت، حکومت تغییرات شدید می‌کند و ثبات جامعه تضعیف می‌شود و از سوی دیگر، زمانی که جامعه‌ی ایرانی پس از آن ضربه‌ی سخت به حکومت، قدرت جامعه را بازپس می‌گیرد، فاقد توانمندی لازم برای حکمرانی می‌شود و به سرعت به سوی هرج‌ومرج می‌رود.»

تحلیل و تجویز راهبردی

در آخر ناظمی سه راهبرد اصلی برای برون از این وضعیت که به پایداری دولت و جامعه منتهی می شود، به شرح زیر ارائه می دهد:
۱-مهم‌ترین پروژه توسعه در ایران ایجاد ظرفیت‌های نهادی برای توانمندسازی جامعه است.
۲-هر سازوکاری که بتواند جامعه را توانمند کند، بر هر پروژه‌ای که قدرت دولت را افزایش دهد اولویت دارد.
۳-تلاش برای کاهش قدرت حکومت، تا مادامی که همراه با ایجاد ظرفیت‌هایی برای توانمندسازی جامعه نباشد، در بهترین حالت منجر به هرج‌ومرج می‌شود و چیزی جز تکرار یک تاریخ بیهوده نیست.

*پژوهشگر سیاستگذاری عمومی و معاون سابق وزیر ارتباطات

بیشتر بخوانید:

که شب می گذرد! نوروز به مثابه نهاد توسعه
سایه‌روشن یک شاه یا یک ملت؟
درسی که باید از جنبش‌های زنان آموخت (به مناسبت ۸مارس)
انتخابات در جامعه فحش‌زده
مهندسان عاشق‌پیشه و مهندسان قاتل‌پیشه

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902758

دیگر خبرها

  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • ثبت ۱۵ هزار و ۹۴۹ ماموریت اورژانسی در هفته گذشته
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • طرح نور مبنای شرعی عقلی دارد و مورد حمایت رهبر و مراجع و مردم است
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌ خواه جهان
  • تجمع نمازگزاران البرزی در حمایت از مردم غزه و جنبش دانشجویی عدالت‌خواه جهان