Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@13:49:56 GMT

اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۰۳۰۳

اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: مباحث جدی باید بعد از فروکش کردن تب اولیه توسعه فضای مجازی که باعث توده‌ای و شبکه‌ای شدن حوزه رسانه‌ای در این فضا شده است، مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در همایش ملی جامعه، تعلیم وتربیت در دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اهمیت توجه به مباحث فضای مجازی در دانشگاه‌ها، گفت: مباحث تربیتی، روانشناسی، اموراجتماعی و اقتصادی و بحث‌های چندرشته‌ای، میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای از مهمترین مباحثی است که باید در دانشگاه‌ها مورد توجه قرارگیرد که امید است نظام دانشگاهی کشور با پرداختن به این مباحث خلا ایجادشده را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در حوزه روانشناسی و تربیتی مباحث بسیار مهمی همچون پدیده «خود» مطرح است که به بازنمایی خود و نمایش ماندگار، گستردگی و توسعه خود در صفحه نمایش میپردازد که این خود دیجیتالی با نوعی خودشیفتگی همراه است.

وی تصریح کرد: در حوزه تعلیم و تربیت نیز فراتر از مباحث آموزش تعاملی که در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ مطرح بود امروز با مباحث کلاس‌های درس سکویی (platform) مواجهیم که به فردیت‌گرایی حوزه آموزشی تاکید دارد. افراد در حقیقت به صورت انفرادی به طراحیآموزش و یادگیری می‌پردازند و در نهایت در کنار مزیت فضای مجازی که شخصی‌سازی اطلاعات روی سکوهاست، این نگرانی ایجادمی‌شود که ما شاهد نوعی فرافردیت‌گرایی در نظام آموزشی باشیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: نظام‌های آموزشی کلاسیک مبتنی بر حضور و رقابت بودند اما امروز اشکال جدیدی ایجادشده که در حوزه اجتماعی مباحث جدی و عمیقی مطرح می‌کند. در واقع روی نظام‌های سکویی رسانه‌های اجتماعی شاهد شکل‌گیری حباب هستیم که این حباب‌ها بحث قطبی شدن اجتماعی و عواقب سیاسی و اجتماعی را در همه کشورها در پی دارد. همچنین شخصی‌سازی اطلاعات در این گونه سکوها می‌تواند انسان‌ها را به اهداف اقتصادی، تبلیغاتی و رسانه‌ای برای سوء‌استفاده‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کند.

فیروزآبادی در خصوص مزایای شکل‌گیری این فضا در حوزه دانشگاه گفت: مزیت این فضا خودآموزی است که براساس آن افرادمی‌توانند هم معلم و آموزگار و هم دانشجو باشند. در واقع در نظام شبکه‌ای کاربران هم رسانه و هم خبرنگار هستند که از آن به کاربران محتواساز (user generated content) تعبیر می‌شود، یعنی کاربران می‌توانند در کنار تولید محتوا، رسانه با پوشش جهانی، گستردگی وماندگاری دیجیتالی نیز باشند.

وی با اشاره به مباحث اقتصادی فضای مجازی افزود: با توسعه فضای مجازی و توسعه فعالیت کاربران، افراد می‌توانند همزمان بنگاه، موسسه آموزشی و رسانه باشند و این بدان معناست که هویت‌های حقوقی متکثر با کارکردهای متنوع در حال شکل‌گیری است که باظهور اقتصاد سکویی، خدماتی، اشتراکی و اقتصاد گیگ دنیا با ابزارهای پولی و مالی و قراردادهای هوشمند متکثر مواجه خواهد شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که این تحولات سریع و تکثرها می‌تواند تلاطم‌ها و بحران‌هایی را سبب شود، تاکیدکرد: هر گونه تحول تاریخی همراه با تلاطم‌های اجتماعی و اقتصادی بوده که این دوره نیز اینچنین خواهد بود، بنابراین باید مباحث بسیار مهمی همچون رمزارزها، توکن‌ها، فین‌تک‌ها و سایر موارد نو در این حوزه با پوشش جهانی که بحث عاملیت شهروندان را در برمی‌گیرد، مورد توجه قرار گیرد.

فیروزآبادی گفت: با بروز مسائل چندرشته‌ای باید تجزیه و تحلیل میان‌رشته‌ای و آینده‌نگری فرارشته‌ای صورت گیرد. در واقع فناوری‌ها ودانش با تاسی از توسعه فضای مجازی اجتماعی پایه هستند بنابراین بحث‌هایی وجود دارد که دانش برساخت اجتماعی است و بر آمده از این است که ما در فضایی اجتماعی‌شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم و همانطور که دانشگاه در کنار آموزش به تحقیقات و سپس کسب‌وکار پرداخت، امروز باید در کنار اینها به ظهور و بروز دانش‌های جدید مبتنی بر چندرشتگی توجه کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابوالحسن فیروزآبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی