Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:57:15 GMT

بوسنی و هرزگوین و روند منفی زاد و ولد

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۰۳۰۴

بوسنی و هرزگوین و روند منفی زاد و ولد

به گزارش ایرنا از روزنامه دنونی آواز سارایوو، نشریه "جمعیت شناسی" که چند روز پیش توسط آژانس آمار بوسنی و هرزگوین انتشار یافت، نشان می دهد در حالی تعداد خانواده های  تک فرزندی در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۸۴ میلادی بالغ بر چهل و دو هزار و ۶۸۴ خانواه بوده، این رقم در سال ۲۰۱۳ (سالی که آخرین سرشماری عمومی نفوس در آن برگزار شد) حتی به دویست و هفده هزار و ۶۱۳ خانواده رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین گزارش حاکی از این است که تعداد خانواده های تک فرزندی در بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۱ میلادی بالغ بر یکصد و سی هزار و ۲۲۲ خانواده بوده است.

همچنین در این راستا اشاره می شود که میانگین سنی جمعیت بوسنی و هرزگوین نیز به طور چشمگیر تغییر کرده است.

بر اساس سرشماری عمومی نفوس سال ۲۰۱۳، میانگین سنی مردان و زنان  در بوسنی و هرزگوین به ترتیب  ۳۸.۲ و ۴۰.۷ سال است.

این در حالی است که میانگین سنی مردان و زنان در سال ۱۹۹۱ به ترتیب ۳۳ و ۳۵ سال بوده است.

همچنین سرشماری عمومی نفوس سال ۲۰۱۳ نشان می دهد تعداد زنانی در بوسنی و هرزگوین که هرگز زایمان نکرده اند چهارصد و بیست و شش هزار و ۳۴۶ نفر بوده است.

جمهوری بوسنی و هرزگوین حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۸ درصد آنان را بوسنیایی های اکثراً مسلمان، ۳۷ درصد را صرب های اکثراً ارتدوکس، ۱۴ درصد را کروات های اکثراً کاتولیک و بقیه را سایر اقوام تشکیل می دهند.

بوسنی و هرزگوین کشوری در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونته نگرو همسایه است.

این کشور در اول مارس ۱۹۹۲ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

بر اساس قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵میلادی که سرآغازی برای موجودیت جدید بوسنی هرزگوین بود، این کشور به دو هویت سیاسی جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.

در زمان حاضر سه رییس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند.

برچسب‌ها جمعیت کیفی سارایوو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمعیت کیفی سارایوو جمعیت کیفی سارایوو اخبار کنکور بوسنی و هرزگوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۰۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

به گزارش جام جم آنلاین، صابر جباری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش مشکلات اقتصادی قانون جوانی جمعیت را با حاشیه نبرده است؟ توضیح داد: مسائل اقتصادی در این بین بی‌تاثیر نیستند، زیرا خانواده‌ها باید بتوانند به راحتی از پس هزینه‌های فرزندآوری برآیند. اما در این بین ما فقط با مشکلات اقتصادی رو به رو نیستیم و باید به مسائلی مانند تغییر سبک زندگی نیز بپردازیم.

وی ادامه داد: برای نمونه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی استان‌های برخوردار کشور نرخ رشد موالید کمتر از برخی استان‌های کم برخوردار است.

 رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر جام جم‌آنلاین مبنی بر اینکه آیا قانون جوانی جمعیت بدرستی اجرا می‌شود؟ نیز بیان کرد: این قانون به طور کامل اجرایی نشده و حدود ۳۵ درصد آن اجرایی شده است.

جابری درباره اینکه آیا شاهد افزایش شیب کاهش نرخ موالید در کشور هستیم؟ نیز توضیح داد: نرخ موالید کاهشی است. اما شیب کاهشی آن در سال‌های اخیر کمتر شده است. برای نمونه سال ۹۸ در مقایسه با ۹۷ حدود ۱۲۰ هزار کاهش موالید را شاهد بودیم در سال ۹۹ این آمار به حدود یکصد هزار رسید. اما با اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۱۷ هزار رسیده است. 

‌وی ادامه داد: افزون بر این روند زایمان سوم، چهارم و پنجم نیز در کشور افزایشی شده است. به همین دلیل می‌توان گفت قانون جوانی جمعیت بالاخره جواب داده است.
رییس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت یادآور شد: علاوه بر این شاهد افزایش میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال و ۲۵ تا ۲۹ سال نیز هستیم.

جابری تاکید کرد: البته هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید شرایطی ایجاد کنیم که نرخ موالید افزایشی شود.

دیگر خبرها

  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • استان سمنان ۵ هزار واجد شرایط واگذاری زمین طرح جوانی جمعیت دارد
  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد
  • داریوش ارجمند: تمدن‌ها با کاهش جمعیت از بین می‌روند