Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مهمان این هفته پنجشنبه‌های شهدایی شهیدی است از جنس بصیرت و سادگی و نبوغ، مردی که با دستان خالی معجزه می‌کرد و شاهدی که عاشقانه شهید شد، شهید جلیل ملک‌پور.

در سال ۱۳۴۲ وقتی که اولین زمزمه‌های رهایی از دهان عطرآگین و سخن سنج پیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بیرون می‌تراوید که، یاران من در گهواره‌ها به سر می‌برند، کودکی به‌نام جلیل یکمین سال زندگی خود را می‌گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده جلیل در محلة کوشک میدان از محله‌های جنوبی شیراز، زندگی ساده و آرامی داشتند و این بزرگ مرد کوچک در دامان پر مهر مادر و آغوش گرم پدری مهربان، دوران کودکی خود را می‌گذراند.

شهید جلیل ملک پور، پس از گذراندن دوران کودکی وارد محیط فضل و دانش می‌شود و پس از طی دوران مختلف تحصیل موفق به اخذ دیپلم فنی در رشته اتومکانیک می‌گردد. وی در ادامه وارد دانشگاه شده و تحصیلات عالی خود را در رشتة مکانیک دانشگاه بابل ادامه می‌دهد.

ایام پرشکوه انقلاب اسلامی با پانزدهمین بهار زندگی این شهید جلیل القدر مصادف بود و شهید ملک پور با وجود سن کم در فعالیت‌های حق‌طلبانه امت اسلامی حضوری چشمگیر داشت و در بسیاری از تظاهرات و راهپیمائی‌ها شرکت می‌کرد.

شهید ملک پور پس از پیروزی انقلاب نیز دست از مبارزات حق طلبانة خود برنمی‌دارد و با گذراندن دورة آموزش نظامی در کازرون خود را آمادة دفاع از اسلام و مملکت اسلامی می‌نماید.

با شروع جنگ تحمیلی مردانه لباس رزم پوشیده و وارد عرصه‌های خون و آتش می‌شود، پس از مدتی حضور فعالانه در جبهه، در واحد زرهی تیپ امام سجاد (ع) مشغول به خدمت می‌گردد و هم‌دوش و هم‌گام با برادر همرزم و شهیدش "قنبر علی ملک پور" در بسیاری از عملیات‌ها شرکت می‌کند و در همین ایام با بانویی شایسته ازدواج و مجددا به جبهه بازمی‌گردد.

شهید در مدت زمان حضور در جبهه مسئولیت‌های مختلفی را عهده دار، وی شدمدتی مسئول واحد اطلاعات و شناسائی بود و زمانی نیز مسئولیت محور‌های عملیاتی را برعهده داشت، معاون اطلاعات و عملیات تیپ امام سجاد (ع)، از دیگر مسئولیت‌های شهید بود.

شهید جلیل ملک پور که استوار و مردانه در بسیاری از عملیات‌ها از جمله فتح المبین، رمضان، محرم، خیبر، والفجر۸ شرکت کرده بود سرانجام در عملیات کربلای ۴ به آرزوی دیرینه خود رسید و با بال‌های خونین دربی نهایت آسمان به پرواز در آمد.

چهارم دی ماه ۶۵ غروب خونرنگ شلمچه، وداع عاشقانه مردی را خون گریست که با مرگ سرخ خویش صبح سپید پیروزی را برای امت شهید‌پرور ایران اسلامی به ارمغان آورد؛ و اینک از او تنها خاکستری به جا مانده است و وصیت‌نامه‌ای خونین که فراز‌هایی از آن راتقدیم می‌داریم: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید فردای قیامت باید جوابگو باشید جوابگوی این همه خون شهید. قدم به قدم این خاک و تپه‌ها و دست‌ها بر زمین جاری شده است، چه پدر و مادر‌هایی که فرزندان خود را به این وادی مقدس فرستاده‌اند که حتی جسد آن‌ها را هم پس نگرفته‌اند. خدایا اگر من هم لیاقت دارم مرگم را شهادت در راهت قرار بده.

شما دوستان حزب‌اللهی، مستضعفان را فراموش نکنید، ما هر چه داریم از این پابرهنه‌ها است. تبلیغات فردی در زمینه اعتقادی و سیاسی و مذهبی که همگی در خط امام خلاصه می‌شود را ادامه دهید که خدا با شما است.»

خاطرات زیادی از او نقل شده است و راویان روایت‌هایی زیادی از ایشان نقل کرده‌اند، همرزمی می‌گوید: یک بار گلوله‌ای به پیشانی‌اش خورد، کلاه آهنی او را سوراخ کرد، ولی نتوانست در پیشانی‌اش فرو رود.

دیگری نقل می‌کند: در عملیات فتح المبین، ملک پور به تنهایی ۵۰ تن از نیرو‌های عراقی را که در جایی خود را مخفی کرده بودند به اسارت گرفت، و همه آن‌ها را در یک ستون به قرارگاه آورد؛ و دوستی با بغض روایت می‌کرد: در عملیات (رمضان) راننده نفربر بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما به خواست خداوند زنده ماند. بعد از آن، به واحد اطلاعات تیپ امام سجاد (ع) رفت. در عملیات‌های (محرم) و (والفجر مقدماتی) مسئول شناسایی تیپ بود، آن قدر از خود نبوغ نشان داد، که معاون اطلاعات تیپ امام سجاد شد.

دوستی می‌گوید: بعد از ازدواجش در آذر ماه ۱۳۶۵ عملیات مهمی در منطقه شلمچه آغاز شد، و او که معاون اطلاعات عملیات تیپ امام سجاد (ع) بود، به سرعت خود را به منطقه رساند.

با آغاز عملیات، خط سوم ارتش عراق به شدت مقاومت کرد، و یگان جلیل در محاصره قرار گرفت، تیربار عراقی به شدت نیرو‌های اسلامی را زیر آتش گرفته بود.

دستور عقب نشینی صادر شد، ولی کسی جرأت برخاستن نداشت، جلیل جسورانه از جا بلند شد، اول تیربارچی عراقی را زد، بعد هم با شجاعت به سوی سنگر او دوید، دهانه تیربار را به سمت بعثی‌ها گرفت و تعداد زیادی از آن‌ها را روی زمین ریخت.

به این ترتیب به نیرو‌های تحت فرمان خود، فرصت داد تا عقب‌نشینی کنند، وقتی همه گردان او به مقر خود بازگشتند؛ قناسه به صورتش خورد و جلیل دلیر به شهادت رسید و پیکرش همانجا ماند.

با شروع عملیات کربلای ۵ در ساعت یک بامداد روز جمعه ۶۵/۱۰/۱۹ رزمندگان غیور و پرتوان اسلام با رمز مقدس یا زهرا (س) در یک عملیات پیچیده آبی–خاکی با در هم شکستن مستحکم‌ترین خطوط پدافندی دشمن و با انهدام ۸۱ تیپ و گردان مستقل دشمن به طور کامل و ۳۴ تیپ و گردان مستقل عراق به میزان ۵۰ درصد و منهدم کردن ۷۰۰ تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو و ۸۵ قبضه انواع توپ صحرایی و ضد هوایی و به همراه هزاران قبضه سلاح سبک و مهمات آن و سرنگون کردن ۸۰ فروند جنگنده دشمن؛ و به هلاکت رساندن چهل هزار تن از نظامیان عراق و سیصد فرمانده تیپ عراق و آزادسازی ۱۵۰ کیلومترمربع از خاک میهن اسلامی و تصرف جزایر مهم و استراتژیک بوارین، فیاض، ام‌الطویل و منطقه حساس شلمچه و شهرک مهم دوعیجی و نهر جاسم، در پایان این نبرد عظیم که یک ماه به طول انجامید پیکر عزیز سردار ملک پور به دست آمد و در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شد.

از این سردار دلیر، یک پسر به نام علی و کتاب خاطرات دیدار با ملائک و هزاران رد پا در مسجد الرضای محله کوشک‌میدان شیراز بر جای مانده است.

منبع : فارس

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهدای دفاع مقدس دفاع مقدس تیپ امام سجاد شهید جلیل ملک پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۲۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: بیش از ۵۰۰ مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش کرمان شده و عملیات اجرایی ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید نیز آغاز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، رضا رضایی عصر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید استاد آیت‌الله مطهری و شهدای دانش‌آموز و فرهنگی به‌ویژه شهیدان دانش‌آموز انفجار تروریستی 13 دی ماه کرمان اظهار داشت: 43 هزار و 519 همکار فرهنگی و معلم در استان کرمان در 6 هزار و 20 مدرسه شامل 29 هزار و 274 کلاس درس مشغول تدریس و امر تعلیم و تربیت هستند.

وی با بیان اینکه 250 مدرسه یک تا پنج نفره در سطح استان کرمان داریم که در راستای عدالت آموزشی دایر است و غالباً در مناطق عشایری و صعب‌العبور واقع شده‌اند، گفت: مدرسه در دورترین نقاط استان تنها نماینده کشور به‌عنوان یک اداره دولتی است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را برافراشته است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه شعار امسال هفته معلم «همه ما مدیون توییم، معلم» نامگذاری شده است، افزود: شهید سیدمیثم حسینی از معلمان شهید حادثه انفجار تروریستی کرمان است که مستند زندگی این شهید آماده شده است.

وی با بیان اینکه 12 نفر در استان کرمان به‌عنوان معلم نمونه انتخاب شدند که از این تعداد یکنفر به‌عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شده است، ادامه داد: از برنامه‌های هفته بزرگداشت معلم، غبارروبی قبور مطهر شهیدان و دیدار و سرکشی از خانواده‌های معظم شهیدان است و زنگ سپاس معلم در مدارس استان کرمان نواخته می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته بیش از 4 هزار معلم در نقل و انتقالات جابه‌جا شدند و در سال تحصیلی که گذشت بیش از 3 هزار و 700 معلم در نقل و انتقالات جابه‌جا شدند، گفت: برای 39 هزار فرهنگی طرح رتبه‌بندی معلمان در استان کرمان اجرا شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1402 تعداد شش نفر از دانش‌آموزان استان کرمان رتبه تک رقمی کسب کردند که در تاریخ آموزش و پرورش کرمان بی‌نظیر بوده است، افزود: 90 پایگاه مطالعاتی در سراسر استان کرمان راه‌اندازی شده است تا زمینه مطالعه دانش‌آموزان فراهم شود که استفاده از این پایگاه‌ها در سراسر استان رایگان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه بیش از هزار و 500 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید محمودوند جذب مدارس شدند، بیان کرد: سنجش دانش‌آموزان پایه اول تا پایان اردیبهشت ماه است و از خانواده‌ها درخواست داریم که هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بالغ بر 7 میلیارد تومان مدارس استان کرمان در قالب طرح شهید سردار حسین پورجعفری تجهیز امکانات شده است، گفت: طبق برنامه هفتم توسعه 50 درصد دانش‌آموزان باید در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و هنرستان تحصیل کنند در حال حاضر 43 درصد دانش‌آموزان استان کرمان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند.

رضایی با اشاره به اینکه 10 هزار و 75 نفر در چرخه سوادآموزی استان کرمان قرار گرفتند که کار بزرگی بود، افزود: 2 هزار و 500 روحانی در مدارس استان کرمان برای فعالیت‌های فرهنگی پرورشی جذب شدند که در قالب طرح همکاری حوزه با آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 20 هزار دانش‌آموز استان کرمان در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردند، ادامه داد: 220 هزار دانش‌آموز و 12 هزار همکار فرهنگی استان کرمان در مسابقات ورزشی شرکت کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته بیش از 500 مدرسه ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان کرمان شده است، گفت: عملیات اجرایی ساخت 103 مدرسه جدید نیز در استان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سند 790 ملک آموزش و پرورش استان کرمان در دو سال گذشته اخذ شده و فضای ورزشی مدارس استان کرمان 69 درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: بیش از 80 میلیارد تومان برای ساخت زمین چمن مصنوعی برای پسران و سوله ورزشی برای دختران هزینه شده است؛ ساخت هفت استخر شنا نیز در شهرستان‌های استان کرمان از سر گرفته شده و در حال تکمیل است.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • داداش کلاه یادت نره 
  • شهادت جوان فلسطینی در الخلیل به ضرب گلوله صهیونیست‌ها
  • (تصاویر) دانشجویان شیرازی هم تجمع کردند
  • ادای احترام جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا به شهدای هویزه
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند