Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@05:56:44 GMT

توقف صادرات هند به ایران؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۳۴۲۷

توقف صادرات هند به ایران؟

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی و با استناد به سخنان چند مقام تجارت خارجی هند نوشت که به دلیل کاهش اندوخته روپیه ایران، شرکت‌ها و بازرگانان هندی حاضر نیستند برای صادرات مواد غذایی مثل شکر، برنج و چای با ایران قراردادهای جدید امضا کنند.

به گزارش دویچه وله، مدیر یک شرکت تجاری بین‌المللی در شهر بمبئی گفت: «بازرگانان هندی به دلیل تاخیر چند ماهه در پرداخت‌ها، از معامله با ایران امتناع می‌کنند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود حجم روپیه ایران در دو بانک هندی که از سوی دولت برای انجام این معاملات تعیین شده‌اند به شدت کاهش یافته و صادرکنندگان هندی اطمینان ندارند که مبلغ قراردادهای جدید به موقع پرداخت شود.

با ممنوع شدن معاملات نفتی ایران با دلار به دلیل تحریم‌های آمریکا، دهلی‌نو و تهران توافق کردند که صادرات نفت ایران به هند به صورت روپیه محاسبه شود و ایران در ازای صادرات نفت، اقلام کشاورزی و موادغذایی از این کشور وارد کند. ولی دولت هند در ماه مه ۲۰۱۹ و پس از پایان دوره معافیت از تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را متوقف کرد.

منابع مطلع از تجارت خارجی هند می‌گویند پس از ۲۲ ماه توقف صادرات نفت ایران به هند، ذخیره روپیه ایران در بانک‌های آن کشور به شدت کاهش یافته است.

مدير ارشد بانک توسعه صنعتی هند، یکی از بانک‌های مجاز برای معامله با ایران، به خبرگزاری رویترز گفت: «به دلیل توقف معاملات نفتی، ذخیره روپیه ایران به شدت کاهش یافته و به زودی تمام خواهد شد».

ویجای ستیا، تاجر برنج و رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان برنج هند، نیز گفت: «صادرکنندگان برنج در مورد وضعيت فعلی پرداخت‌ها نگرانند. سال گذشته دریافت پول معاملات با ایران تاخیر زیادی داشت و تجار برنج شش ماه پس از انتقال محموله پول خود را دریافت کردند».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که در سال‌های اخیر اقلام اصلی واردات ایران از هند برنج، شکر، چای، دانه سویا و دارو بوده است.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ ایران حدود ۷۰۰ هزار تن برنج باسماتی از هند وارد کرد ولی به گفته ویجای ستیا، این رقم در سال جاری میلادی به شدت کاهش یافته است.

آمارهای تجارت خارجی هند نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ ایران بزرگترین خریدار برنج باسماتی و شکر هند بوده است. کارشناسان تجارت بین‌المللی تخمین می‌زنند ایران بیش از یک سوم برنج و شکر مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

بانک مرکزی و وزارت بازرگانی ایران حاضر نشدند در مورد این موضوع اظهار نظر کنند.

یک مقام ایرانی که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت: «ما برای حل مشکل پرداخت‌ها با دولت هند و تجاری آن کشور در حال مذاکره هستیم و معتقدیم که این مسئله به زودی حل خواهد شد. دلیل اصلی تاخیر در پرداخت‌ها، تحریم‌های آمریکاست».

راحیل شیخ، مدیر یک شرکت بازرگانی مواد غذایی در هند، گفت با توجه به ممنوعیت معامله با دلار و کاهش ذخیره روپیه ایران، تجار شکر در حال بررسی این معاملات با یورو هستند.

به گفته او، در پی کاهش میزان خرید شکر از سوی ایران، صادرکنندگان هندی روی کشورهای دیگر مثل اندونزی و سریلانکا تمرکز کرده‌اند.

یک مقام وزارت بازرگانی هند گفت صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۲۰ به نسبت سال قبل حدود ۴۲ درصد کاهش یافته و در مجموع ۲.۲ میلیارد دلار بوده که نازل‌ترین رقم طی یک دهه اخیر است. به گفته این مقام، روند کاهش صادرات هند به ایران ادامه دارد و در ماه ژانویه امسال به حدود ۱۰۰ میلیون دلار تنزل پیدا کرده که نصف رقم مشابه در ژانویه ۲۰۲۰ است.

تجار و شرکت‌های بازرگانی هند امیدوارند که دولت جدید آمریکا بخشی از تحریم‌های آن کشور علیه ایران را کاهش دهد.

مدیر یک شرکت بازرگانی در بمبئی گفت: «اگر دولت جو بایدن فقط بخشی از محدودیت‌ها را لغو کند و به ایران اجازه دهد که نفت خود را به روپیه بفروشد معاملات تجاری بین ایران و هند دوباره رونق خواهد گرفت».

منبع: فرارو

کلیدواژه: انتخابات 1400 هند ایران صادرات شدت کاهش یافته خبرگزاری رویترز روپیه ایران پرداخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد اغواکننده به سرمربی تیم ملی ایران برای تبلیغ برنج!

به گزارش همشهری آنلاین وحید شمسایی اسطوره فوتسال ایران که اکنون هدایت تیم ملی این رشته را برعهده دارد، در سالیان گذشته یک مساله جالب را تجربه کرده است. او در چند مصاحبه به ماجرای برنج نخوردن خودش از سال‌ها قبل اشاره کرد و مدتی است این مساله به یک سوژه جالب تبدیل شده است.

شمسایی در مصاحبه دوشنبه شب خود در برنامه فوتبال برتر اتفاقی جالب را درباره برنج نخوردن خود تعریف کرد. او گفت: «چندی قبل یک برند برنج ایرانی برای کار تبلیغات پولی عجیب و غریب به من پیشنهاد داد تا بروم و برند برنج آنها را تبلیغ کنم! آنقدر مبلغ خوبی بود که قلقلکم آمد بروم. استخاره کردم که گفت تمام باورهایت از بین می‌رود.»

او ادامه داد:«این سوژه برنج نخوردن من دیگر عجیب شده است؛ در خیابان راه می‌روم، یک نفر داد می‌زند: "من هم برنج نمی‌خورم"! اتفاقات جالبی سر این ماجرا برایم افتاده که می‌توانم کتاب بنویسم. در ماجرای اخیر که اسراییلی‌ها ادا و اصول درآورده بودند و بنده‌های خدا دمشان گرم حمله کردند، پرواز ما برای جام ملت‌ها به تایلند لغو شد. با دردسرهای فراوان و همکاری وزیر و آقای تاج یک پرواز پیدا شد که به ترکیه برویم. در آن شرایط سخت آدم های دیگری که در پرواز بودند به مهماندار می‌گفتند برای وحید برنج نمی‌آورید؟!»
شمسایی با اشاره به پیشنهاد تبلیغاتی که برای یک برند برنج داشت، افزود: «خدا شاهد است که پیشنهاد تبلیغات خوبی داشتم. بعضی دوستان برایم تبریک تولدم را نمی‌فرستند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! با همه این ها من برنج را تعطیل کرده‌ام و دیگر نمی‌خورم.»

کد خبر 848218 برچسب‌ها فوتسال و فوتبال ساحلی ویژه ورزشی

دیگر خبرها

  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • نرخ ارز امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج!
  • پیشنهاد اغواکننده به سرمربی تیم ملی ایران برای تبلیغ برنج!
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • نرخ ارز امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات