Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@18:11:27 GMT

همه چیز درباره تست‌های کرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۳۶۷۰

در ایران فعلاً سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد که در این مطلب درباره انواع تست‌های کرونا توضیحاتی ارائه شده است. ناطقان: مدتی است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده جهان شده و زندگی تمام مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است. مطمئن‌ترین راه تشخیص ویروس کووید-۱۹ آزمایش کرونا است.

افراد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا مثل تب، سرفه، خستگی و کوفتگی بدن، تنگی نفس و همچنین از دست دادن حس بویایی و چشایی یا تماس با فرد بیمار نیاز به تست کرونا دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همچنین کسانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند ملزم به انجام این آزمایش هستند. شما می‌توانید آزمایش کرونا را در آزمایشگاه انجام دهید و یا همچنین بدون مراجعه حضوری در منزل یا محل کارتان تست کرونا دهید.

در ایران فعلاً سه نوع تست برای تشخیص بیماری کرونا وجود دارد: ۱- تست مولکولی یا پی سی آر (PCR)، ۲- تست سرولوژیک و ۳-تست رپید آنتی ژن؛ که تست مولکولی (PCR) برای تشخیص قطعی بیماری استفاده می‌شود و تست سرولوژیک برای بررسی سطح آنتی بادی و ابتلای قبلی افراد استفاده می‌شود.

*تست سرولوژیک مشخص می‌کند آیا فرد قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده است یا نه؟

تست سرولوژیک برای بررسی وضعیت سطح ابتلای جامعه به عفونت و انجام مطالعه به منظور تعیین الگوی بیماری در کشور و پیشگوئی شرایط آینده گسترش بیماری در جامعه استفاده می‌شود.

*چه افرادی می‌توانند آزمایش آنتی بادی بدهند؟

همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده اند می‌توانند پس از بهبودی کامل نسبت به انجام این آزمایش اقدام کنند تا بتوانند در صورت لزوم پلاسمای خون خود را اهدا کنند. همچنین افرادی که هیچ گونه علائم ویروس کرونا نداشته اند هم می‌توانند با انجام این آزمایش متوجه شوند قبلا به این ویروس متبلا شده اند یا نه؟

*بهترین زمان انجام آزمایش کرونا (تست آنتی بادی) چه زمانی است؟

بهترین زمان حدود سه الی چهار هفته پس از نشانه‌های اولیه بیماریست، در واقع پس از بهبودی کامل ویروس کرونا. مدت زمان جوابدهی آزمایش ۲۴ الی ۴۸ ساعت است.

*کدام نوع تست کرونا بهتر است؟

تست رپید در مقایسه با PCR (پی سی آر)، ارزش تشخیصی کمتری دارد و برای تشخیص سریع بیماری استفاده می‌شود.

*تعرفه تست کرونا چقدر است؟

تعرفه انجام تست (پی سی آر) PCR در بخش دولتی و خصوصی ایران، به ترتیب ۲۳۰۳۸۰۰ و ۵۸۶۵۸۰۰ ریال است که البته برای افراد مشکوک در مراکز منتخب کرونا تست رایگان انجام می‌شود.


*تست سریع کرونا چه زمانی باید انجام شود؟

دقت تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا وابسته به زمان انجام تست در دوره بیماری است.

اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که داری علایم هستند قبل از روز پنجم پس از علامت دار شدن انجام شود دقت بیشتری دارد، ولی پس از آن به شدت کاهش می‌یابد.

اگر تست رپید برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا که فاقد علامت هستند قبل از روز ۵ تا ۷ پس از تماس با بیمار مبتلا به کرونا انجام شود دقت بیشتری دارد، اما پس از آن به شدت افت می‌کند.

رپید تست زمانی انجام می‌شود که شیوع بیماری زیاد است و امکانات انجام تست (پی سی آر) PCR جوابگو نیست.

*تست سریع کرونا نیازمند تکرار است؟

در صورتی که نتیجه رپید تست در افراد دارای علامت کرونا منفی باشد باید دو روز دیگر تکرار شود، اگر باز هم منفی بود، انجام تست (پی سی آر) PCR ضروری است.

کنترل روزانه علایم، قرنطینه خانگی و رعایت نکات بهداشتی در افراد علامت دار و یا بدون علامت در تماس نزدیک با فرد علامت دار، علیرغم تست منفی رپید توصیه می‌شود.

*احتمال خطا در آزمایش کرونا چقدر است؟

معمولا آزمایش کرونا از دقت بالایی برخوردار است، اما با این حال ممکن است در مواقعی به علت‌های مختلف خطا داشته باشد.

اگر ویروس تازه وارد بدن شده باشد یا میزان آن کم باشد. نمونه برداشته شده از ته حلق به مقدار کافی ویروس نداشته باشد. گوش پاک کن یا نمونه مخاط در هنگام انجام تست تصادفا آلوده شده باشد. گوش پاک کن قبل از بررسی در دمای مناسب نگهداری نشده باشد. خیلی زود یا خیلی دیر نسبت به انجام آزمایش اقدام شده باشد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تست ، کرونا ، تشخیص

منبع: ناطقان

کلیدواژه: تست کرونا تشخیص مبتلا به کرونا استفاده می شود تست سرولوژیک آزمایش کرونا ویروس کرونا برای تشخیص تست کرونا انجام تست تست رپید پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو

به گزارش صدای ایران از گجت نیوز، در یک مطالعه جدید محققان خون ۲۰۰ زن سفیدپوست که در ابتدای آزمایش هیچ علائمی از آرتروز زانو نداشتند و بر اساس عوامل خطر سنتی مانند آسیب دیدگی قبلی زانو یا جراحی زانو کم‌خطر در نظر گرفته می‌شدند را مورد بررسی قرار دادند.

سپس آنها با استفاده از یک آزمایش جدید که به دنبال پروتئین‌های موجود در خون برای پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری است، خون همین افراد را تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس مقاله منتشر شده در مجله Science Advances در روز جمعه (٧ اردیبهشت)، تنها با بررسی شش پروتئین در خون می‌توان با دقت پیش‌بینی کرد که کدام فرد در طول ۱۰ سال آینده دچار آرتروز زانو خواهد شد.




این آزمایش در برخی موارد می‌تواند تا هشت سال زودتر از اشعه ایکس که در حال حاضر روش تشخیصی استاندارد طلایی برای آرتروز است، بیماری را شناسایی کند. محققان بر این باورند که تشخیص زودهنگام اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا اگرچه برای این بیماری درمانی قطعی وجود ندارد، اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود دارد که می‌تواند روند پیشرفت آن را کند کند. این اقدامات شامل حفظ وزن سالم، انجام ورزش کم‌فشار و مصرف دارو‌هایی برای تسکین علائم می‌شود.

تشخیص آرتروز زانو با یک آزمایش خون ساده

تشخیص زودهنگام آرتروز زانو می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر عمل کند. به گفته دکتر ویرجینیا بایرز کروس، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، این موضوع می‌تواند افراد را به سمت درمان‌های پیشگیرانه سوق دهد. این امر می‌تواند از بروز عوارض بعدی بیماری مانند درد، ناتوانی و نیاز به تعویض مفصل جلوگیری کند.




علاوه بر این، دکتر کروس اشاره می‌کند که روزی شاید این یافته‌ها به دانشمندان در توسعه درمان‌های پیشگیرانه جدید و مؤثرتر برای این بیماری کمک کند. برای مثال چنین درمان‌هایی می‌توانند بر پروتئین‌های موجود در خون که با این بیماری مرتبط هستند، تأثیر بگذارند.

آرتروز زانو شایع‌ترین نوع آرتروز است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری که در ابتدا به‌عنوان یک بیماری فرسودگی و پارگی شناخته می‌شد، زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل مفصل (به‌طور معمول در دست‌ها، لگن و زانو) دچار تخریب شود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین به مرور زمان تغییر کند و منجر به درد، خشکی و تورم شود.

التهاب، عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو

با وجود این، شواهد جدید حاکی از آن است که التهاب، نقشی اساسی در آسیب مفصلی ناشی از آرتروز زانو ایفا می‌کند. این بدان معناست که بیومارکر‌ها یا نشانه‌های قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارند که می‌توانند شروع بیماری را سال‌ها پیش از مشاهده آسیب ساختاری با اشعه ایکس هشدار دهند.

در این مطالعه جدید، دکتر کروس و همکارانش دو مجموعه نمونه خون را از گروه شناخته‌شده‌ای از زنان سفیدپوست میانسال در انگلستان که از سال ۱۹۸۹ به‌طور سالانه برای آرتروز زانو مورد بررسی قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. تیم تحقیقاتی ۲۰۰ زن از این گروه را انتخاب کرد که از نظر سن و شاخص توده بدنی (BMI) با هم مطابقت داشتند. پس از ۱۰ سال پیگیری، نیمی از این زنان به بیماری آرتروز مبتلا شدند و نیمی دیگر نشدند.



محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون شناسایی کردند که به نظر می‌رسید نشانگر ابتلا به آرتروز زانو در آینده باشند. این نمونه‌های خون، هشت یا چهار سال قبل از تشخیص بیماری فرد، گرفته شده بودند. پروتئین‌های شناسایی‌شده در ایجاد التهاب و هوموستاز (ایستادگی خونریزی)، که اولین گام در پاسخ بدن به آسیب است نقش دارند.

برای تعیین دقت آزمایش، تیم تحقیقاتی از یک معیار ریاضی به نام مساحت زیر منحنی (AUC) استفاده کرد. امتیاز AUC کمتر یا مساوی ۵۰٪ نشان می‌دهد که یک آزمایش نمی‌تواند بین افراد مبتلا و بدون بیماری تمایز قائل شود.

امتیاز بالاتر از ۷۰٪ عملکرد قابل قبول و بالاتر از ۸۰٪ عالی در نظر گرفته می‌شود. شش پروتئین شناسایی شده در مطالعه جدید، امتیاز AUC برابر با ۷۷٪ را کسب کردند، این در حالی است که امتیاز پیش‌بینی بر اساس سن و شاخص توده بدنی افراد حدود ۵۰٪ و بر اساس درد زانو ۵۷٪ است.

اگرچه نتایج این مطالعه اولیه بسیار امیدوارکننده است، اما به گفته دکتر کروس این آزمایش به این زودی‌ها در کلینیک‌ها قابل استفاده نخواهد بود. تیم تحقیقاتی در حال حاضر باید بررسی کند که آیا این موفقیت در مورد مردان و همچنین افراد با نژاد‌های دیگر نیز قابل تکرار است. لازم به ذکر است که زنان به‌خصوص بعد از ۵۰ سالگی، بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز زانو نسبت به مردان هستند.

دکتر کروس اشاره می‌کند پس از تکمیل این مرحله، آزمایش‌های بالینی برای درمان‌های جدید در انتظار ماست. به صورت تئوری، از این بیومارکر‌ها می‌توان برای سنجش کارایی دارو‌های خاص در توقف پیشرفت آرتروز زانو استفاده کرد. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این روش در مدل‌های حیوانی، چنین دارو‌هایی می‌توانند روی افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، آزمایش شوند.


دیگر خبرها

  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد