Web Analytics Made Easy - Statcounter

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: سال ۱۳۲۱ شمسی در ایران بلوا بود؛ بلوای نان. دنیا در میانه جنگ جهانی دوم بود و ایران اشغال شده بود و نان نبود و بیماری و قحطی و مصیبت و عزا بود؛ دلسوز نداشتند ایرانی‌ها وگرنه روزگارشان دل‌سوز بود! از سوی دیگر فروردین همان‌سال هزاران‌هزار نظامی و غیرنظامی لهستانی از اسارت در شوروی رها شدند و قرار بود از مسیر ایران به کشورشان بازگردند یا هر جا که می‌خواهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۶۰ هزار نفر بودند و مردانشان اغلب رفتند به جبهه‌های جنگ و زنان و بچه‌ها و سالمندان ماندند در تهران و برخی شهرهای ایران. مصیبتی روی مصیبت بود و ایرانی‌ها همان نانی را هم که نداشتند، قسمت کردند با مهمانان رنجورشان که از اسارت می‌آمدند، در آن روزهای سخت برای «انسان». بیچارگانی بودند با لباس‌های مندرس که خودشان می‌دانستند فقط به درد سوزاندن می‌خورد تا از شر شپش و کنه و کک خلاص شوند. و همین لباس‌ها بود که بیچارگی را بیشتر کرد برای مهمان و میزبان. تیفوس که همان حشرات منتقلش می‌کنند تا اسفندماه آن‌سال کاملا در تهران شیوع یافت و روزگاری شد پر از آه و بیداد. همان یک‌ماه اول شیوع این بیماری که به تیفوس لهستانی مشهور شد بیش از یک‌هزار ایرانی جان باختند.

اغلب نظامیان و آوارگان لهستانی در چند مرحله با کشتی از بندر انزلی به ایران آمدند

حمام گران بود، صابون نبود!

آخر قصه جنگ جهانی و اشغال ایران که بی‌طرف هم بود این شد که ۲ تا ۴ میلیون ایرانی مردند به‌خاطر گرسنگی و حوادث نظامی و بیماری که این آخری از سر و کول مردم بالا می‌رفت؛ از همه بیشتر حصبه و وبا و تیفوس. این از داستان جنگ، ولی حالا داستان تیفوس چه بود؟ حمام نبود در مملکت؛ گران بود و صابون پیدا نمی‌شد و بهداشت عمومی، صفر! وضعیت این‌طوری بود که نماینده مجلس رفت پشت تریبون و چنین گفت:«این‌جا کدام حمام که شما بروید کمتر از یک تومان است... مردم فقیر بیچاره که نمی‌توانند با این قیمت حمام کنند... آن‌وقت بروید آب این حمام‌ها را ببینید چه کثافتی است. خب، آن آب از این نهرها می‌آید که تویش رخت می‌شویند، تویش پر از سگ‌ مرده و گربه مرده است.» و گزارشی از همان‌موقع هم هست که:«نظامی‌های عشرت‌آباد به‌دلیل کمبود بودجه ارتش ۶ ماه است که حمام نرفته‌اند.» و سخنان نماینده خراسان در مجلس هم هست که گفت:«این‌ها علت تلف‌شدن‌شان این بود که نه دوا داشتند نه غذا، نه طبیب و نه پرستار و نه جا و نه مکان. یعنی مرض این‌ها و علت فوتشان فقط و فقط بیچارگی است... بنده عقیده‌ام این است که اگر بخواهند مبارزه با امراض کنند باید کاری کنند که مردم از گرسنگی نمیرند، این نان مایحتاج عمومی است».

برخی آوارگان لهستانی با پای پیاده خود را به مرزهای ایران می‌رساندند

نتیجه نداشتن جای خوب و غذای خوب!

آن سال مشکل تیفوسِ در‌حال‌شیوع، خورده بود به باقی مشکلات مملکت اشغال‌شده. مملکت هم بهم‌ریخته‌تر از این حرف‌ها بود که کسی واقعا کار مهمی بتواند انجام دهد. با این حال «امان‌الله خان اردلان»، وزیر بهداری گزارش می‌داد که اماکن عمومی ضدعفونی می‌شوند و بیمارستان‌های صحرایی راه‌انداخته‌اند و «یک میلیون واکسن تیفوس قبلاً دستور داده شده بود و این واکسن‌ها به قاهره رسیده است. اخیراً اقداماتی شده، امیدواریم زودتر وارد تهران شود».

عکسی از یک بیمارستان صحرایی برای درمان بیماری‌های واگیر در سال‌های اشغال ایران

البته وزیر بهداری هم می‌دانست که مشکل کجاست و در مجلس گفت:«ما الان در بیمارستان شفا، نجات و رازی تقریباً ۳۰۰ تخت‌خواب داریم که بیمارهای تیفوس را می‌پذیریم ولی آن‌چه مشهود است بیماری زیادتر از این است... توجه بفرمایید بعد از معالجه برای این‌که بیمار زیاد داریم، مجبوریم آن‌ها را مرخص کنیم ولی نتیجه نداشتن جای خوب و غذای خوب باعث می‌شود که‌ همان بیمار خوب شده که باید در حالت نقاهت، راحتی داشته باشد، ندارد، مریض می‌شود.»

ایرانی‌ها در میانه قحطی و بیماری میزبان آوارگان لهستانی شدند

مردم خرید عید نکردند، حمام ساختند!

در این شرایط اسفبار مردم چه کردند؟ «ایرانی» بودند و در سخت‌ترین روزها هم «ایرانی» ماندند. به لهستانی‌ها که در اردوگاه‌هایی در محله‌های یوسف‌آباد، دوشان‌تپه و سرخه‌حصار ساکن شده بودند لباس دادند و کمک کردند که لباس‌های آلوده‌شان را بسوزانند. تیمارداری هم کردند از بیماران لهستانی؛ چه نازنین مردمی بودند ایرانیان آن روزگار که قدم مهمان را روی چشم گذاشتند در میانه فقر و قحطی و بیماری. و باز چه کردند؟ قرار گذاشتند و در روزنامه‌ها نوشتند که امسال خرید عید نکنیم و پولش را به خانواده‌های بیماران تیفوسی کمک کنیم. یک انجمن خیریه هم راه‌انداختند و کمک جمع کردند برای ساخت حمام و در همان روزگار که پول دست کسی نبود حدود ۳ میلیون ریال اعانه مردمی جمع کردند و حمام صحرایی ساختند؛ حمامی بود با ۴۸ دوش در محله سنگلج تهران. 

با همان پول مواد ضدعفونی هم تهیه کردند و اردوگاه‌های لهستانی‌ها و خانه‌ها و وسایل و اسباب زندگی مبتلایان به تیفوس را ضدعفونی کردند. این انجمن اعلامیه‌هایی به تعداد زیاد نیز برای اطلاع‌رسانی عمومی درباره شیوه‌های پیشگیری از شیوع تیفوس منتشر و توزیع کرد. 

عکسی از اردوگاه لهستانی‌ها در تهران

نامه‌ای به تاریخ!

پس از جنگ چه شد؟ برخی از لهستانی‌ها دیگر نرفتند؛ نمک‌گیر شدند در میان غریبه‌های دلسوزتر از مادر، در میان ایرانی‌های دوست و دوستدار، ماندند و زندگی کردند و هنوز هم کلیساها و مدارس و انجمن‌های اجتماعی و آرامگاه‌هایشان هست در برخی شهرهای ایران و تهران. و قدردان بودند همیشه برای آن برادری و یاوری که در آن دوران سخت از ایرانی‌ها دیدند و شناختند.

همان‌موقع نمایندگان مهاجران لهستانی نامه‌ای نوشتند به مقامات ایرانی و به ایرانی‌ها و به تاریخ: «در این موقع که پناهندگان لهستانی بعد از ۳ سال اقامت در خاک پاک کشور شما از این سرزمین عزیمت می‌کنند، اینجانبان از آن جناب تمنا داریم که بهترین تشکرات صمیمانه ما را در مقابل میهمان‌نوازی و پذیرایی دوستانه که از طرف آن‌جناب و کلیه اولیای امور ایرانی و عامه مردم به عمل آمده، قبول فرمایند. این حُسن میهمان‌نوازی و پذیرایی... هیچ‌گاه از خاطره ملت لهستان پاک نخواهد شد. تمام ما که در وطن شما زندگانی کرده‌ایم بهترین یادبودها را از آن حفظ خواهیم کرد. ما نه‌تنها با قلبی مملو از امتنان، ایران را ترک می‌کنیم بلکه بهترین ادعیه صمیمانه خود را برای سعادت و ترقی کشور شما و ملت ایران نثار می‌کنیم.»

آرامستان لهستانی‌ها در محله دولاب تهران؛ یادگار روزهای مهاجرت

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۱۵ اسفندماه مصادف با ۵ مارس میلادی و ۲۱ رجب هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ انعقاد «قرارداد ۱۹۰۷» میان روسیه تزاری و بریتانیا برای تقسیم ایران در سال ۱۳۲۵ قمری
ـ درگذشت «پیر سیمون لاپلاس» ریاضی‌دان بزرگ فرانسوی در سال ۱۸۲۷ میلادی
ـ درگذشت «الکساندر ولتا» فیزیکدان معروف ایتالیایی در سال ۱۸۲۷ میلادی
ـ درگذشت «ژوزف استالین» رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۵۳ میلادی
ـ توافق انعقاد «قرارداد الجزایر» میان ایران و عراق برای تعیین خط مرزی در سال ۱۳۵۳ شمسی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جنگ جهانی دوم مهاجران لهستانی اشغال ایران تیفوس لهستانی لهستانی ها ایرانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۴۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی

تلویزیون جزو آن دسته از لوازم الکترونیکی است که جزو ضروریات منزل به حساب می‌آید. برای خرید تلویزیون ای ای دی در بازار ایران گزینه‌های نسبتا زیادی وجود دارد. این گزینه‌ها را می‌توان به تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای، چینی و ایرانی تقسیم کرد. امروزه، با قوانین وضع شده، تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای کمترین سهم را از بازار تلویزیون ایران دارند. قیمت تلویزیون ال ای دی ساخت کشورهای مذکور بسیار بالا است. این موضوع در کنار نبود خدمات و قطعات باعث می‌شود انتخاب آن‌ها معقول و منطقی نباشد. تلویزیون‌های چینی مانند TCL نیز از نظر کیفیت تفاوت چندانی با تلویزیون های ساخت داخل ندارند. بنابراین، با در نظر گرفتن قیمت انواع تلویزیون می‌توان به این نتیجه رسید که خرید تلویزیون از یک برند معتبر داخلی بهترین گزینه پیش روی کاربر ایرانی است. در ادامه چند تولیدکننده‌ی معتبر و فعال تلویزیون در ایران را معرفی می‌کنیم.

شرکت انتخاب الکترونیک

شرکت انتخاب الکترونیک که کارخانه‌ی آن در اصفهان است یکی از فعال‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون در ایران محسوب می‌شود. انتخاب الکترونیک در حال حاضر با دو برند اصلی دوو و اسنوا در بازار تلویزیون حضور دارد. قیمت تلویزیون دوو کمی از قیمت تلویزیون اسنوا بیشتر است. این شاید به دلیل قدیمی‌تر بودن برند دوو باشد. انتخاب الکترونیک در مزایده‌ای موفق به خرید امتیاز بخش لوازم خانگی دوو شد و از آن زمان محصولات بسیاری تحت برند اصالتا کره‌ای روانه‌ی بازار کرده است. چه تلویزیون دوو را خریداری کنید چه سراغ تلویزیون اسنوا بروید، شرکت انتخاب سرویس پشتیبانی محصول شما را بر عهده خواهد داشت. انتخاب سرویس برای هر دو برند تلویزیون اسنوا و دوو گارانتی ۲۴ ماهه را در نظر گرفته است.

شرکت مادیران و تلویزیون ایکس ویژن

شرکت با سابقه‌ی ماشین های اداری ایران، مادیران که مدت‌ها به عرضه و پشتیبانی برند ال‌جی در ایران مشغول بود از ۱۳۸۵ برند ایکس ویژن را به ثبت رساند. در سال ۱۳۹۷ کارخانه‌ی تولید محصولات خانگی مادیران در هشتگرد پایه‌گذاری شد و این شرکت تصمیم گرفت با برند ایکس ویژن در سطح گسترده‌ای فعالیت خود را ادامه دهد. امروزه لوازم الکترونیکی و خانگی بسیاری تحت این برند در بازار وجود دارد که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن یکی از این محصولات است که پشتیبانی بسیار قوی مادیران را دارد. مادیران نیز مانند انتخاب الکترونیک تلویزیون‌های خود را تا دو سال گارانتی می‌کند.

سام الکترونیک و تلویزیون‌های سام

سام الکترونیک که سال‌ها عرضه و پشتیبانی تلویزیون های سامسونگ را برعهده داشت، با اخراج برند کره‌ای، فعالیت خود را تحت برند سام ادامه داد. اگر قصد خرید تلویزیون ساخت داخل داشته باشید، انواع تلویزیون ال ای دی سام در ابعاد ۳۲ تا ۶۵ اینچ می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. تلویزیون SAM نیز به عنوان یک برند داخلی کیفیت مطلوبی داشته و با گارانتی ۲۴ ماهه سام سرویس عرضه می‌شود.

گلدیران و برند جی پلاس

جی پلاس نتیجه‌ی اخراج برند کره‌ای ال جی است. گلدیران با کوله باری از تجربه حاصل از سال‌ها عرضه و خدمات تلویزیون‌های ال‌جی، با ممنوعیت واردات رسمی این برند، دست به کار شد و برند جی پلاس را ثبت کرد. تلویزیون جی پلاس که ساخت ایران و محصول شرکت گلدیران محسوب می‌شود، در ابعاد ۳۲ تا ۷۵ اینچ در بازار وجود دارد. قیمت تلویزیون جی پلاس با در نظر گرفتن کیفیت آن معقول به نظر می‌رسد. ضمن اینکه تلویزیون ال ای دی جی پلاس از گارانتی رسمی ۲۴ ماهه‌ی گلدیران بهره می‌برد.

تلویزیون شهاب

شهاب یکی از اصیل‌ترین برندهای ایرانی در زمینه‌ی لوازم صوتی تصویری است که بیش ۶ دهه از شروع فعالیت آن می‌گذرد. این شرکت قدیمی به خوبی توانسته است خود را با پیشرفت‌های روز صنعت تلویزیون همگام کرده و تلویزیون‌های هوشمند 4K خود را با کمترین قیمت روانه‌ی بازار کند. اگر به دنبال ارزان ترین تلویزیون ایرانی هستید، شهاب برای شما گزینه‌های جذابی دارد. ارزانی شهاب البته به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست. برای نمونه، تلویزیون شهاب مدل SH1015K یک تلویزیون هوشمند ۸۶ اینچی است که در نوع خود کم‌نظیر است. شهاب نیز مانند سایر تلویزیون‌های ایرانی گارانتی رسمی دو ساله دارد.

خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل

برای خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه ابعاد تلویزیونی که می‌خرید باید با فضایی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد هم‌خوانی داشته باشد. درست است که همیشه ابعاد بزرگتر جذاب‌تر است؛ اما قیمت تلویزیون بستگی زیادی به ابعاد آن دارد. اگر یک تلویزیون ۵۰ اینچ برای فضای شما کافی است، پیشنهاد می‌کنیم کمتر از۲۰ میلیون هزینه کنید و یک تلویزیون هوشمند ایرانی با رزولوشن 4K بخرید؛ چرا که همین تلویزیون در ابعاد ۷۵ اینچ حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نکته‌ی دیگر هوشمند بودن تلویزیون است. امروزه هوشمند بودن تلویزیون به یک ویژگی اساسی تبدیل شده است. انواع تلویزیون ال ای دی قابلیت دریافت شبکه‌های دیجیتال را دارند؛ اما همه‌ی آن‌ها به اینترنت وصل نمی‌شوند. برای این که بتوانید به اینترنت وصل شده و از برنامه‌های شبکه‌ی خانگی بهره ببرید باید سراغ تلویزیون اندرویدی بروید. قیمت تلویزیون اندرویدی کمی بیشتر از مدل‌های معمولی است؛ اما این تفاوت قیمت قطعا به کارایی بیشتر آن می‌ارزد.

با عرضه‌ی تلویزیون‌های 8K در حال حاضر رزولوشن 4K یک استاندارد محسوب می‌شود و خرید تلویزیون جدید با رزولوشنی پایین‌تر از آن منطقی به نظر نمی‌رسد. پس اگر به تماشای فیلم و فوتبال با کیفیت خیلی بالا علاقه‌مند هستید سعی کنید دست‌کم سراغ کیفیت UHD رفته و از خرید تلویزیون FHD خودداری کنید.

خرید تلویزیون ایرانی با کمک زومیت

برای خرید تلویزیون ایرانی می‌توانید از سایت زومیت کمک بگیرید. بخش محصول زومیت دیتابیس عظیمی از انواع تلویزیون را در خود جای داده است. شما در این بخش می‌توانید اطلاعات جامعی از مشخصات فنی، تصاویر و نظرات کاربران در مورد انواع تلویزیون را مشاهده کرده و با چشم باز نسبت به خرید تلویزیون ایرانی اقدام کنید.

لیست قیمت تلویزیون در زومیت بر اساس پایین ترین قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های آنلاین ساخته می‌شود. اگر برند خاصی مد نظرتان است می توانید از فیلترها، برند محبوبتان را انتخاب کنید تا تنها لیست قیمت تلویزیون همان برند به نمایش در بیاید. همچنین برای خلاصه‌تر کردن لیست می‌توانید سقف بودجه‌ی خود را نیز از همان بخش تعیین کنید تا تنها گزینه‌هایی که از نظر قیمت در بازه‌ی قیمتی مورد نظرتان هستند نمایش داده شوند.

پس از مقایسه انواع تلویزیون اگر تصمیم به خرید آنلاین تلویزیون گرفتید، کافی است وارد صفحه‌ی اختصاصی تلویزیون مورد نظرتان شوید و نمودار تغییرات قیمت آن را مشاهده کنید. اگر تشخیص دادید که وقت مناسبی را برای خرید انتخاب کرده‌اید، به زبانه‌ی فروشندگان و قیمت بروید. در آنجا فهرستی از قیمت‌ها و فروشندگان معتبر وجود دارند. کلیک روی هر فروشگاه شما را به صفحه‌ی رسمی محصول محبوبتان در همان فروشگاه هدایت خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 
  • خرید بازیکن آمریکایی توسط باشگاه ایرانی
  • عکس| داوود کیم به قولش عمل کرد/ خواننده کره‌ای تمام پولش را خرج مسجد کرد
  • سعید دقیقی: 100 میلیارد از جیب مردم قزوین برای خرید پرسپولیس رفته است؛ شهرداری برای شمس آذر هزینه کند!
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی