Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر چین جمعه وعده داده است تا روابط تجاری این کشور با ایالات متحده را بر اساس احترام متقابلی که به نفع دو کشور باشد، ارتقا دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، لی کی کیانگ نخست وزیر چین روز جمعه در اظهاراتی قول داده است تا روابط تجاری پکن با واشنگتن را بر اساس احترام متقابلی که به نفع دو کشور باشد، ارتقا و گسترش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش دو اقتصاد بزرگ جهان اختلافات دیرینه و گسترده ای در زمینه سیاست تجاری و اقتصادی دارند به خصوص از وقتی که تلاش های آمریکا برای محدودکردن صادرات فناوری به چین تشدید شده و دو کشور تعرفه های تجاری سنگینی را علیه یکدیگر وضع کرده اند.

گشایش نشست سالانه کنفرانس مشورت سیاسی خلق چینبلینکن: چین بزرگترین آزمون ژئوپولیتیک برای آمریکا است

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش از این در نخستین سخنرانی مهم سیاست خارجی اش، چین را جدی ترین رقیب برای ایالات متحده خوانده است.

بایدن در این باره گفت: ما با آزار و اذیت های اقتصادی چین مقابله خواهیم کرد، با اقدامات تجاوزکارانه اش مقابله می کنیم تا چین را به خاطر مسائل مربوط به حقوق بشر، مالکیت معنوی و رهبری جهان پاسخگو کنیم.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز چهارشنبه در اظهاراتی ضمن اشاره به اولویت های سیاست خارجی دولت بایدن، گفت: چین بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک برای آمریکا به شمار می رود. رابطه با چین یکی از مهمترین موضوعاتی است که واشنگتن در عرصه سیاست خارجی روی آن تمرکز می کند.

نخست وزیر چین در گزارش سالیانه خود در مراسم افتتاحیه پارلمان این کشور، گفت: چین خواستار همکاری با آمریکا است. ما به دنبال رشد و گسترش همکاری های تجاری مشترک با آمریکا هستیم، روابطی که به نفع دو کشور باشد، آن هم بر اساس برابری و احترام متقابل.

آمریکا بارها نسبت به مشکلات دسترسی به بازار چین برای شرکت های آمریکایی شکایت و اعتراض کرده است.

کاترین تای گزینه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای احراز سمت نماینده تجاری ایالات متحده نیز در اظهاراتی گفت: برای مقابله با فعالیت های ناعادلانه و غیرمنصفانه اقتصادی و تجاری چین تلاش خواهم کرد و قصد دارم با سانسور چین به عنوان یک مانع تجاری برخورد کنم.

نخست وزیر چین در ادامه ضمن اشاره به موضوع تایوان، تاکید کرد: چین قاطعانه مانع از هرگونه فعالیت جدایی طلبانه برای استقلال تایوان خواهد شد ولی متعهد به رشد آرام و مسالمت آمیز روابط در سرتاسر تنگه تایوان خواهد بود.

چین طی ماه های اخیر فعالیت های نظامی خود در اطراف تایوان را تشدید کرده است. چین گفته است که این اقدامات را در پاسخ به "توهم بین تایپه و واشنگتن انجام داده است. آمریکا بزرگترین تامین کننده تسلیحات تایوان به شمار می رود.

نخست وزیر چین افزود: پکن همچنان روی اصل اساسی خود یعنی "چین واحد" ایستادگی می کند که تاکید می کند تایوان بخشی از خاک چین است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار چین اخبار آمریکا اخبار چین نخست وزیر چین بر اساس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۴۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم