Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت صنعت فرش دستباف کشور گفت: این صنعت یکی از صنایع مهم ایران است و وظیفه داریم با رفع موانع، از این هنر صنعت کشور صیانت و حفاظت کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آقای جهانگیری عصر دو روز پیش (چهارشنبه) در جلسه‌ای در خصوص مسایل مربوط به فرش دستباف کشور با اشاره به جایگاه صنعت فرش در صادرات غیرنفتی کشور افزود: در سال‌های گذشته گاهی صادرات فرش به یک میلیارد دلار می‌رسید که 50 درصد از صادرات غیرنفتی آن سال‌ها را تشکیل می‌داد، اما امروز رقم این صادرات به 50 تا 60 میلیون دلار کاهش یافته که موضوعی متأثر کننده است و باید تلاش کنیم تا صنعت فرش دستباف بتواند جایگاه گذشته خود را به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون اول رییس جمهور با اشاره به حضور رقبای جدید در صنعت فرش دستباف، اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش ایران و اتحادیه‌های مرتبط با این صنعت ضرورت دارد ضمن آسیب شناسی، راهکار‌های لازم برای جبران این عقب ماندگی را ارائه کنند.
وی تصریح کرد: زندگی بخش عظیمی از مردم ایران وابسته به صنعت فرش دستباف است و نمی‌توانیم نسبت به کاهش درآمد آن‌ها و آسیب دیدن اقتصاد زندگی روستاییان و عشایر بی تفاوت باشیم، زیرا این آسیب ممکن است به مهاجرت روستاییان و پدیده حاشیه نشینی یا زندگی دشوار و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) منجر شود.
معاون اول رییس جمهور با تأکید به اینکه همه اجزای دولت از استانداران و فرمانداران و متولیان سایر دستگاه‌ها باید موضوع فرش را تبدیل به مسأله جدی حوزه فعالیت خود کنند، گفت: همه باید در این زمینه با جدیت تلاش کنیم تا زندگی کسانی که مرتبط با این صنعت هستند، به مخاطره نیفتد.
اقای جهانگیری افزود: حتماً ستاد راهبری فرش به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت باید به طور مستمر و ماهیانه با حضور دستگاه‌ها برگزار شود تا موانع پیش روی صنعت فرش دستباف از زنجیره تولید تا موضوع صادرات و فروش برطرف شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اظهارات یکی از حاضران در جلسه در خصوص واردات پشم و از بین بردن مواد اولیه در داخل کشور؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خواست تا موضوع آتش زدن پشم گوسفندان در کشتارگاه‌ها را پیگیری کند و از همه مواد اولیه لازم برای کمک به تولیدکنندگان استفاده نماید.
وی با بیان اینکه مسأله آموزش و مهارت موضوعی جدی است و نمی‌توان با اتکا به آموزش‌های سنتی چشم به بازار‌های جهانی داشت از آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خواست با برنامه ریزی در این خصوص چشم انداز جدیدی پیش روی تولیدکنندگان کشور باز کند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات به کارگاه‌های بزرگ و کوچک تولید فرش در کشور، تصریح کرد: می‌توانیم با برنامه ریزی و شناخت نیاز‌های مصرف کنندگان به تدریج از عقب ماندگی‌ها را در تولید و صادرات فرش کاهش دهیم.
اقای جهانگیری در ادامه با اشاره به شرایط دشوار کشور در سال 1399 از نظر منابع درآمدی گفت: مردم و اقتصاد کشور در شرایط سختی قرار گرفتند با این وجود ایران دارای ظرفیت‌های فراوانی است به طوری که در ده ماهه سال جاری بانک‌های کشور بیش از یک میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده اند. این در شرایطی است که کل منابع مورد نیاز برای صنعت فرش دستباف کشور شاید به هزار میلیارد تومان نرسد، از وزارتخانه‌های تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت و نیز بانک مرکزی می‌خواهم که از منابع خود برای تأمین سرمایه در گردش و تسهیلات ایجاد کارگاه فرش رقم خوبی اختصاص دهند.
معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: حتماً یکی از بازار‌های بزرگ فروش فرش، بازار داخلی ایران است البته باید تقاضا در بازار را تحریک کرد، می‌توان با هماهنگی نظام بانکی تسهیلات چندساله برای خرید فرش دستباف به متقاضیان ارائه کرد. اینگونه اقدامات و ایجاد انگیزه نوعی حمایت از تولید در سال جهش تولید محسوب می‌شود که می‌تواند آثار خوبی به دنبال داشته باشد.
وی با ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین سختگیرانه برای صادرکنندگان و تجار در یکی دو سال اخیر گفت: دولت بعد از سال 1397 که تحریم‌های جدی از سوی آمریکا اعمال شد برای اداره اقتصاد کشور نیازمند اتخاذ سیاست‌های تجاری مناسب با اوضاع شد هر چند ما طرفدار استقرار این سیاست‌ها نبودیم چنان که از برنامه سوم توسعه هیچ مانع اداری جز تعرفه برای واردات و صادرات وجود نداشت و این از افتخارات کشور بود.
اقای جهانگیری با بیان اینکه تلاش ما در این برهه حساس برای اداره کشور کاستن از میزان تقاضای ارز در بازار بود، گفت: مکرر گفته ام در زمان لازم در این خصوص صحبت خواهم کرد، اما عده‌ای با بی انصافی حرف‌هایی می‌زنند که موجب سرخوردگی مدیران کشور می‌شود. در جنگ اقتصادی که تلاش کرده ایم با چنگ و دندان مانع از فروپاشی اقتصاد کشور شویم برخی فرصت را غنیمت شمرده و انتقاد‌های ناروایی مطرح می‌کنند.
معاون اول رییس جمهور گفت: در این دوره واردات بیش از دو هزار پانصد ردیف تعرفه‌ای ممنوع شد که تنها یک مورد آن خودرو بود که به تنهایی می‌توانست تقاضای ارز را به شدت بالا ببرد. این یک واقعیت است که هیچ کس در این مقطع نمی‌تواند بگوید که ما صادرات می‌کنیم و مابه ازای آن را به اقتصاد کشور برنمی گردانیم.
اقای جهانگیری تصریح کرد: ممکن است این سیاست‌ها در بخش‌های دیگری فشار ایجاد کرده باشد، به ویژه زندگی مردم دشوارتر شده است، اما ما توانستیم از این مقطع سربلند بیرون بیاییم آن هم در شرایطی که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند در همان شوک اول اقتصادی قیمت ارز در ایران سرسام آور شده و اقتصاد کشور به فروپاشی می‌انجامد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه به آینده کشور خوشبین هستم، گفت: رییس جمهور و تیم جدیدی که درآمریکا بر سر کار آمدند فهمیده اند که سیاست فشار حداکثری سیاستی شکست خورده است و مجبور هستند در برابر ملت بزرگ ایران با زبان احترام و منطق سخن بگویند، بهتر نتیجه می‌گیرند.
وی تأکید کرد: سیاست‌هایی که در جنگ اقتصادی تنظیم و اجرا شد باید متناسب با شرایط جدید اصلاح شوند همینطور سیاست‌های مرتبط با واردات و صادرات کشور تصحیح خواهد شد.
در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور داشتند وزیر صنعت معدن و تجارت با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت فرش دستباف کشور راهکار‌ها و اقدامات این دستگاه با کمک اتحادیه‌های فرش دستباف برای رونق تولید، اشتغالزایی، صادرات، بیمه فرش بافان، و خانه‌های فرش و شناسنامه دار کردن فرش ایرانی خبر داد.
در این جلسه محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم با ارائه گزارشی در خصوص صنعت فرش دستباف گفت: این صنعت، صنعتی استراتژیک و نماد فرهنگ و تمدن کشور است و بیش از دو میلیون نفر به طورمستقیم در آن اشتغال دارند.
همچنین رافع رییس مرکز ملی فرش ایران و برخی از روسای اتحادیه تولیدکننده و صادرکننده فرش، نظرات و دیدگاه‌های خود را به طور مبسوط بیان کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صیانت صنعت فرش معاون اول رییس جمهور جمهور با اشاره فرش دستباف کشور صنعت فرش دستباف اقای جهانگیری معدن و تجارت اقتصاد کشور سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی شاهمیرزایی امروز در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، اظهار کرد: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است، اظهار کرد: به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی‌ که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود، تاکید کرد: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در اوایل سال آینده

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد، همچنین واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود.

وی با بیان اینکه سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند، گفت: هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است،   طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند. همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • متانول به جای صادرات تبدیل به بنزین می شود
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور
  • تعلیم و تربیت زیر ساخت اصلی سعادت و پیشرفت کشور است