Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سالی که گذشت بسیاری از هنرمندان کهنسال و جوان را از دست دادیم که تعدادی از این افراد بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال ۹۹ از معدود سال های عجیبی بود که شاید برای خیلی ها هنوز تحویل نشده باشد! سالی که زندگی های هر کدام از ما با کرونا توام شد و همین سختی های بسیاری را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این در سالی که گذشت بسیاری از هنرمندان کهنسال و جوان را از دست دادیم و تعدادی از این افراد نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند. در این گزارش مروری خواهیم داشت بر زندگی هنرمندانی که در سال ۹۹ چشم از جهان فروبستند.

 

کامبوزیا پرتوی و نگارش فیلم «محمد رسول الله»

شاید دهه شصتی ها پرتوی را با فیلم سینمایی گلنار بشناسند. همان دختری که به دنبال دستمال یادگار مادرش دوید و سر از خانه خرس ها در جنگلی سرسبز شمالی درآورد.او متولد اسفند سال 1334 و بازیگر نویسنده و کارگردان بود. گلنار، کافه ترانزیت، کامیون از فیلم های سینمایی وی بودند. از شاخص ترین فیلم هایی که پرتوی آن را به نگارش درآورده است فیلم نامه محمد رسول الله است. او بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

 

محمود فلاح و اثر ماندگاری به نام «مختارنامه»

اگر مخاطب تلویزیون باشید قطعا دست کم دو سه بار سریال مختارنامه را دیده اید. سریالی که درباره قیام مختار ثقفی بعد از قیام عاشورا است و سالیانه  دو بار در دهه محرم و از شبکه های مختلف بازپخش می شود.

محمود فلاح از تهیه کننده  های با سابقه سینما و تلویزیون بود که مختارنامه آخرین کار تلویزیونی اش به شمار می آمد. وی در برهه ای از زمان مدیریت بخش هایی از سازمان صداوسیما را به عهده داشت.

 

خوش غیرت، خوش رکاب، او مثبت، تفنگ سرپر از کارهای تلویزیونی وی به شمار می رود.

فلاح اول آبان ماه به دلیل سکته مغزی و مشکلات ریوی درگذشت.

 

محمدعلی کشاورز و حضور در «سربداران»

نقش ماندگار او در سریال هزاردستان هنوز در خاطره ها مانده است. ایفای نقش شعبون بی مخ که صحنه دعوای او در قهوه خانه را هنوز خیلی ها به یاد دارند. همچنین پدری مستبد و البته مهربان که برای دور هم جمع شدن های فرزندانش تلاش بسیاری می کند‌. همه اینها خصیصه های محمدعلی کشاورز در نقش اسدالله خان سریال پدرسالار است.

پدری که در سکانس معروف این سریال وقتی متوجه شد فرزندانش به منزلش نمی آیند با کفش روی تک تک بشقاب های داخل سفره راه رفت و همه آنها را شکاند. ماندگارترین اثری که کشاورز در این سال ها بازی کرده است هزاردستان، پدر سالار، مادر، سربداران است.

 

کشاورز نیز از جمله بازیگرانی بود که از سی سالگی کار حرفه ای خود را آغاز کرد. هزار دستان، سربداران، افسانه سلطان و شبان، پدر سالار و ... بازی کرد. همچنین فیلم های سینمایی روز واقعه، کمال الملک، کفش ای میرزا نوروز، دلشدگان از جمله آثار او است.

کشاورز در سن ۹۰ سالگی بر اثر نارسایی ریه درگذشت.

 

 

صدیقه کیانفر؛ مادری مهربان در تلویزیون  

کیانفر از ۲۵ سالگی کار هنری خود را با رادیو و گویندگی و از رادیو نفت آبادان شروع کرد.

او در تمام سال های بازیگری اش نقش یک مادر و همسری فداکار و مهربان را داشت و این مهربانی از ویژگی های بارز شخصیتی اش نیز بود.

 

مسافر گم‌گشته شب دهم میوه ممنوعه از جمله آثار ساخص او به شمار می رود.

 

سیروس گرجستانی و نقشی که نیمه کاره ماند

علی اکبر محمودزاده گرجستانی نام اصلی این هنرمند بود که بعدها سیروس را به عنوان نام هنری خود انتخاب کرد.   گرجستانی ابتدای فعالیت هایش در وزارت فرهنگ و ارشاد استخدام شد و سپس بازیکن باشگاه  شاهین شهر تهران شد.

شاهرگ و شرم از آخرین سریال هایی بود که  گرجستانی در آنها به ایفای نقش پرداخت.  این بازیگر پیشکسوت حین بازی در نقش عزیز آقا در سریال شرم، بر اثر سکته قلبی درگذشت و تهیه کننده برای اینکه بتواند آخرین اثر گرجستانی را به عنوان یادگار نگه دارد بازیگری جایگزین را برایش انتخاب کرد.

 

پور وزیری در همان زمان در گفت و گویی در این باره به فارس گفت:  به این دلیل که دوست داشتیم آخرین بازی زنده یاد گرجستانی را نگه  داریم و به نمایش درآوریم آقای سیاوش طهمورث را به جای ایشان برای ایفای نقش عزیز آقا انتخاب کردیم.

گرجستانی در سریال های آنام دنگ و فنگ روزگار  خوش نشین ها زن بابا متهم گریخت و ... به ایفای نقش پرداخت.

 

احمد پورمخبر و سرنوشتی که تغییر کرد

اغلب مخاطبان پورمخبر را با تیپ شخصیتی متفاوت و لحن بیان خاصی که داشت می شناسند و به یاد می آورند.

ماجرای بازیگر شدنش هم خیلی جالب است او یک روز به همراه پسرش که می خواست برای یکی از سریال های رضا عطاران تست دهد، راهی لوکیشن این کارگردان شد و دست بر قضا عطاران پورمخبر پدر را برای ایفای یکی از نقش های متهم گریخت انتخاب کرد.

 

عطاران آنقدر از شخصیت پورمخبر خوشش آمده بود که برای دو سریال بعدی خود بزنگاه و ترش و شیرین هم از او استفاده کرد.

 

سیدجلال طباطبایی و حضور شاخص در سریال های کمدی

طباطبایی یکی دیگر از بازیگرانی بود که بر اثر سکته قلبی درگذشت.


او سابقه خوبی در سریال های رضا عطاران داشت و در سریال های بزنگاه،‌ ترش و شیرین، متهم گریخت، خانه به دوش، خوش غیرت، خوش رکاب و ... نیز بازی کرده بود.

 

ماه چهره خلیلی جوان ترین بازیگر سال ۹۹

جاریه خواهر ناتنی مختار  ثقفی و زن عمر بن سعد از شاخص ترین نقش هایی است که خلیلی در طول عمر هنری خود بازی کرده بود. همچنین مرضیه در چشم باد کلاه پهلوی از جمله سریال های شاخص این بازیگر بود.

 

خلیلی در ۱۷ مرداد ۹۹ بعد از تحمل یک دوره بیماری در لندن درگذشت. او جوان ترین بازیگری بود که در سال جاری چشم از جهان فروبست.

 

 

پرویز پورحسینی از زکریا تا بابا اسماعیل

پورحسینی بازیگر و هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون از جمله افرادی بود که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

پورحسینی در سال آخر عمر خود در سریال بیگانه ای با من است به ایفای نقش پرداخت.

 

از بابا اسماعیل بچه مهندس گرفته تا میثم تمار مختارنامه و  دکتر ندیمی شب دهم و زکریای مریم مقدس همه و همه یادآور ایفای نقش های متفاوت پورحسینی  است.

او در ۷ آذرماه در بیمارستان فیروزگر درگذشت. 

 

کریم اکبری مبارکه و نقشی با ماندگاری ۳۰ سال

همیشه نقش های منفی برد بیشتری داشتند و بیشتر در ذهن مخاطبان ماندگار شدند. یکی از این شخصیت ها ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی ع در سریال  امام علی (ع) است.

نقشی که اکبری مبارکه در دهه ۷۰ در این سریال ایفا کرد باعث شد تا زمان مرگش همه نام او را ابن ملجم صدا بزنند.

 

این بازیگر در روزهای پایانی عمرش در سریال «جشن سربرون» بازی کرده بود و خانواده وی بعد از فوتش از تهیه کننده این سریال بابت رعایت کردن پروتکل های بهداشتی در پشت صحنه سریال گلایه کرده بودند.

 

انصاریان و پلیسی که آخرین یادگارش در تلویزیون است

علی انصاریان بیشتر نامش را با فوتبال و ورزش می شناسند اما او از سال ۹۰ با فوتبال خداحافظی کرد و بازیگری را برای ادامه راهش انتخاب کرد.

انصاریان در سریال های زیر آسمان شهر، نقطه چین،حانه اجاره ای، کیمیا، محکومین نیز به ایفای نقش پرداخت.

آخرین بازی زنده یاد انصاریان در نقش پلیس در سریال سرزده بود که نیمه دوم امسال از شبکه یک سیما پخش شد.

 

رضا نایب مامور دستگیری دوست قدیمی خود که یکی از خلافکاران معروف شهر بود می شود و در پایان نیز او را دستگیر می کند.  

در گذشت انصاریان آنهم در روز مادر جامعه هنر و ورزش کشور را بسیار متاثر کرد.

 

مرگ چنگیز جلیلوند؛ مرد حنجره طلایی

مرد حنجره طلایی یا آقای دوبله ایران از القابی است که جلیلوند را با آنها می شناختند. او علاوه بر اینکه دوبلور ثابت فیلم های فارسی بود، به دوبله بسیاری از فیلم های خارجی نیز را به عهده داشت. به گونه ای که جلیلوند دوبلور ثابت برخی شخصیت های ایرانی و خارجی از جمله مارلون براندو است.

 

این هنرمند در چند سریال تلویزیونی مثل معای شاه و عبور از پاییز و ... نیز در قامت بازیگر ظاهر شده بود.

جلیلوند نیز بر اثر ابتلا به ویروس کرونا چشم از جهان فروبست.

 

علی برقی و رد یک شایعه

برقی نیز یکی دیگر از بازیگران ایرانی بود که در سریال های ویلای من، بچه مهندس،‌ دادستان و نون و ریحون بازی کرده بود.

 

حتی بعد از فوت این بازیگر شایعه شد او در پشت صحنه سریال بچه مهندس که هم اکنون در حال تصویربرداری است، به کرونا مبتلا شده و فوت کرده است اما سعید سعدی تهیه کننده این سریال در گفت و گویی این ادعا را رد کرد و گفت که برقی تنها در فصل نخست بچه مهندس حضور داشته است.

انتهای پیام

منبع: فارس

منبع: دانا

کلیدواژه: ایفای نقش پرداخت بر اثر ابتلا بازی کرده تهیه کننده بچه مهندس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۵۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی

تین نیوز

تصور کنید برای یک روز تمام کتاب ها و مجله های دنیا بدون حتی یک تصویر منتشر شوند، در خیابان ها و کوچه هایی قدم بزنید که هیچ المان شهری و بیلبورد و تبلیغاتی در آن دیده نمی شود و رنگ و تصویر و تخیل از زندگی تان قهر کرده باشد، دنیا بدون حضور گرافیست ها همین شکل است؛ خسته کننده و یکنواخت. گرافیست ها جهان را به جای بهتری برای تماشا و زندگی تبدیل کرده اند و اگر نبودند، زندگی همان قدر کسالت بار بود که تماشای کارتون از تلویزیون سیاه وسفید.

 

۲۷ آوریل امسال مصادف با ۷ اردی بهشت، نمایشگاهی از آثار پوستر ۷۷ هنرمند از ۳۶ کشور دنیا به مناسبت هفته گرافیک با کیوریتوری بهنام رئیسیان در ساری برگزار شد. در گفت و گوی پیش رو، بهنام رئیسیان از چرایی و چگونگی برپایی نمایشگاه، گرافیک در مازندران، زیباسازی شهری در استان، مشکلات توسعه این شاخه از هنر در مازندران و این که آیا راه ورود به جهان هنر صرفا از دانشگاه می گذرد یا نه؛ می گوید.

۷۷ هنرمند جهانی در مرکز مازندران

به گفته رئیسیان گرافیک ایران الهام گرفته از لهستان است که در گذر زمان، با حذف و اضافه به گرافیک ایران تبدیل شده، بارزترین عیار سنجش این اثرگذاری نیز در تفکر و آثار هنرمندان قدیمی ایرانی دیده می شود؛ فضاهایی پر شده با عناصر بصری درهم تنیده و انتقاد از مینیمالیسم.

این دانش آموخته هنر، درباره چگونگی برگزاری نمایشگاهی با شرکت هنرمندانی از سراسر جهان در مرکز استان می گوید: ۱۷ سال فعالیت تخصصی در حوزه طراحی پوستر و گستره مراودات با سراسر دنیا بستری شد برای جلب اعتماد و همکاری با هنرمندان جهانی تا آثاری را طراحی و به این نمایشگاه ارسال کنند. مکاتبات مان نزدیک به یک ماه طول کشید و درنهایت ۷۷ آرتیست از ۳۶ کشور جهان در دو بخش فیزیکی و مجازی این نمایشگاه شرکت کردند. تعدادی از آثار در قالب پوسترهای کاغذی و برخی هم به صورت ویدئوپروژکتور نمایش داده می شود. برای نمایش هم به قول همکارم «چه جایی بهتر از ساری!»، برای من ساری مرکز جهان است.

رئیسیان در ادامه به جایگاه ساری در گرافیک ایران می پردازد: به واسطه کارم در ده ها شهر و استان حضور داشتم. ظرفیتی که در ساری وجود دارد در هیچ جای دیگری وجود ندارد و اگر آرتیست های ما کوتاهی می کنند نباید تصور کنیم که ساری ظرف مناسبی برای توسعه گرافیک نیست. در ۴ سال گذشته فضا را امیدوارکننده تر دیدم، من با اکثر هنرمندان استان در ارتباطم و می بینم که کم کم به ساری برگشته اند و به فکر کار در این جغرافیا هستند. خب این مساله حتی اگر در حد حرف هم باشد امیدوارکننده است.

برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی

در دنیای امروز برندینگ شهری به عنوان یکی از راه های توسعه و رونق اقتصاد شهرها بر پایه منابع بومی و داخلی شناخته می شود، اگر نگوییم تمام، اما بخش بزرگی از بار برندینگ بر دوش گرافیست ها است. رئیسیان درباره استفاده از المان ها و نقوش بومی در برندینگ شهری می گوید: در کشورهای کوچک تری مثل عراق، فلسطین یا کره جنوبی برگزاری نمایشگاه های پوستر به رشد شهرها و اقتصاد بومی منطقه کمک کرده است، به طور کلی تصویر زودتر و راحت تر از کلمه روی ذهن مخاطب اثر می گذارد و از طرف دیگر ماندگاری بیشتری هم در حافظه دارد، به این معنا که مخاطب با دیدن آن نشانه، تصویر یا المان به یاد مقصد می افتد و این تداعی به نهادینه شدن تصویر برند و گسترش آن در جهان کمک می کند.

این هنرمند مازندرانی تماشای آثار شهری را نوعی برندینگ دانسته و ادامه می دهد: افراد با دیدن یک اثر هنری که موضوع آن «ساری» یا «مازندران»است در تعامل با موضوع قرار می گیرند و در تداوم ارتباط بصری، اثرگذاری لازم برای ایجاد وفاداری در حافظه مخاطب شکل می گیرد، در نتیجه مخاطب عادی بعد از مدتی به مخاطب فعال تبدیل می شود. یکی از راهکارهای ماندگاری در حافظه مخاطبان استفاده از تصویر و نماد است، مثل مجسمه های شهری، نقاشی دیواری و عناصر بصری ای که یادآور مقصد در ذهن مخاطب باشد. المان های تصویری و نقوش بومی مازندران قابلیت بسیار زیادی برای استفاده در فضای شهری و بصری دارند اما متاسفانه چنان که باید از آنها استفاده نکرده ایم.

«میدان ساعت» ظرفیت بالقوه برندینگ شهری

به اعتقاد رئیسیان گرافیک مازندران با میدان ساعت شناخته می شود، نمادی که کمتر موردتوجه قرار گرفته ، وی دراین باره اظهار می کند: پتانسیل ساری بسیار بالاتر از حدی است که دیده می شود و این مساله ای است که خود من خیلی با آن درگیرم. تا به حال ۴ یا ۵ پروژه رایگان به شهرداری تحویل دادم تنها به دلیل تعلق خاطری که به این شهر داشتم؛ اما توجهی نکردند و اجرا هم نشد. قصد گلایه ندارم ولی من این شهر را خانه خودم می دانم اما در آن غریبم، این همان ناامیدی است که در نسل هنرمندان ما ریشه دوانده، هنرمندانی داریم که آثارشان به خارج از کشور فروخته می شود اما در همین شهر ناشناس مانده اند.

در زیباسازی شهری ضعیف هستیم

از رییسیان درباره زیباسازی شهری مازندران و نقاط ضعف آن می پرسم، در پاسخ می گوید: ببینید همان طور که یک فرد عادی نمی تواند در کار پزشک ابراز عقیده کند، درباره زیباسازی شهری هم همین امر مصداق دارد، باید افراد واجد صلاحیت در این مساله قدرت انتخاب و اعمال نظر داشته باشند. در جامعه ما هنر با نگاه سرسری مورد قضاوت قرار می گیرد و این تصور وجود دارد که طراحی و اجرای آثار شهری از عهده همه برمی آید.

به نظر می رسد یک سر این ماجرا به تغییر ذائقه عمومی و سازگاری مردم با آن چه که در فضای شهری با آن مواجه اند بازمی گردد، تغییری که نه یک شبه، بلکه در گذر زمان اتفاق افتاده، این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا ذائقه عمومی به تماشای آثار سطحی عادت کرده یا نه؛ می گوید: خب بدیهی است که ما در زیباسازی شهری دچار ضعف هستیم، اما من درصدی خود هنرمند را مقصر می دانم. هنر به خلق اثر محدود نیست و بسیاری از مباحث در کشور ما مطرح نمی شود، در تمام دنیا علاوه بر طراحی، پرزنت هم اهمیت دارد. درواقع چگونگی ارائه اثر در تغییر ذائقه عمومی اثرگذار است، هنرمند باید مخاطب را با اثر خوب و چرایی اهمیت دادن به آن آشنا کند. شخصیت عادی آنچه که می خواهد را طلب می کند اما هنرمند می تواند تغییر ایجاد کند. مخاطب با دیدن اثر هنریِ خوب، به مرور با معیارهای ارزش گذاری آشنا می شود و تغییر ذائقه عمومی اتفاق می افتد.

هنرمند ساروی ادامه می دهد: در شهرهای بزرگ تر متولیان و مسئولان هنر به وظایف شان آگاهند و تعامل لازم میان نهادهای فرهنگی، هنرمندان و مخاطبان آثار هنری به واسطه همین آگاهی شکل می گیرد. قصدم این است بگویم این امر اشتباهی یک طرفه نیست و من به عنوان هنرمند باید با جامعه مخاطبان، مسئولان و افراد فعال این حوزه تعامل داشته باشم.

به عقیده رئیسیان بخشی از ضعف های این حوزه به عدم تعامل جامعه فرهنگی مازندران برمی گردد: چند سال قبل نمایشگاهی با مشارکت ۲۰ آرتیست از سراسر جهان با موضوع اختصاصی «ساری» در اداره کل فرهنگ و ارشاد مرکز استان برگزار کردم. ببینید اهمیت قابل توجهی دارد که از ۲۰ کشور دنیا، آرتیست ها پوستر اختصاصی برای ساری و مازندرانی که هرگز آن را ندیده اند، خلق کنند. تصور کنید شخصی از اندونزی پوستری از میدان ساعت ساری طراحی کرده در حالی که هرگز این بنا را ندیده، این قدرت تصور و هنر دست آنها است که حتی من ساروی هم نتوانستم آن را تصور کنم.

خب این فرصت طلایی به راحتی از دست رفت، چطور؟ مسئولان همان زمان قول بیلبورد شهری دادند و من هم پیگیر کار شدم، اما توجهی نشد و از کنار نمایشگاهی با این دستاورد به راحتی عبور کردند. بعد از نمایشگاه آثار در جای دیگری اکران نشدند و این فرصت به راحتی از دست رفت. انتظار زیادی نداشتم جز این که مردم از این زیبایی بصری استفاده کنند. بحث بر سر نمایشگاه نیست! بلکه توجه به ساری اهمیت دارد.

هنرمندان در میانه راه کنار می کشند

رئیسیان درباره جایگاه گرافیک مازندران در کشور می گوید: در حال حاضر نمی توانم بگویم ما استانی شاخص در این هنر هستیم. با استان های زیادی کار می کنم و متوجه شدم دانشجویان و هنرجویان مازندران دانش بیشتری نسبت به دیگر استان ها دارند و می توان آینده خوبی برای شان متصور شد؛ اما به دلیل نبود حمایت بعد از این که تا اندازه ای به جلو حرکت کردند، در میانه راه کنار می کشند.

او با ابراز امیدواری نسبت به آینده هنر در مازندران اظهار می کند: به عقیده من گرافیک در ساری سال ها است که مرده اما با تلاش اساتید و هنرمندان می توانیم انتظار تغییر در آینده ی هنر مازندران داشته باشیم. از طرف دیگر روند کار اداری در مازندران نسبت به استان های دیگر طولانی تر و با فیلترهای بیشتر انجام می شود که باعث دلسردی هنرمندان می شود.

این هنرمند خاطره ای از مشکلات اداری نمایش آثار هنری در استان نقل می کند: چند سال قبل نمایشگاهی در تهران داشتیم که همان نمایشگاه در مازندران با حذف ۴۰ درصد آثار برگزار شد، چطور در یک کشور برای یک مساله واحد، قوانین استان به استان تغییر می کند؟ هنرمندان به من اعتماد کردند و باید پاسخگو بودم که چرا آثارشان در مازندران قابل نمایش نیست.

او در ادامه می گوید: در مشهد، زاهدان و بسیاری شهرهای دیگر نمایشگاه برگزار کردم اما فقط در مازندران این اندازه از سختگیری وجود دارد، به نظرم بین مخاطبان مازندرانی و باقی استان ها نباید تفاوت و تبعیضی قائل شد. در کشورهای دیگر هنرمندان با فکر آزاد کار می کنند و به همین دلیل جریان های هنری شکل می گیرند و رشد می کنند. با محدودیت ها نمی توان ایده پردازی کرد و در ادامه هنرمند حذف می شود.

«کار دست» همچنان مهم تر

جهان با شیب تندی به سوی دیجیتالیزه شدن حرکت می کند، اما در این میان «کار دست» واژه ای است که با گذر زمان نه تنها اعتبارش را از دست نداده، بلکه هر روز طرفداران بیشتری پیدا کرده، رئیسیان اهمیت اثری که با دست خلق شده و تفاوت آن با آثار دیجیتالی را این طور بیان می کند: تجربه کاری من در کشورهای مختلف نشان می دهد که حتی در رقابت های بین المللی، اثری که با دست خلق شده امتیاز بیشتری دارد. چه بدانیم و چه ندانیم، حین کار با دست بخشی از احساسات و عواطف ما به مدیوم خلق اثر منتقل می شود و کار دست، به نوعی اثر انگشت هنرمند در بیان عواطف و افکار او به شمار می آید. به نظرم هر کدام از شیوه های خلق اثر ویژگی ها و ارزش های خاص خود را دارند اما اثر دست امتیاز بیشتری دارد.

استمرار و تعامل، رمز بقای هنرمند

برای بخش بزرگی از جامعه راه هنرمند شدن از دانشگاه می گذرد، رئیسیان درباره اهمیت تحصیلات دانشگاهی در شکل گیری شخصیت هنرمند و اندیشه او می گوید: من یکی از افرادی هستم که مخالف فکر کردن به این که کجا و در چه دانشگاهی درس می خوانید هستم. برای من چندان تفاوتی ندارد که دانشگاه برویم یا نرویم. معتقدم سه اصل خواستن، تعامل و استمرار در شکل گیری شخصیت هنرمند و بقای او در جامعه هنری اثرگذارتر از ورود به دانشگاه است. به شخصه از مکاتبات و تعاملاتم با هنرمندان دیگر بیشتر یاد گرفتم تا حضور در فضای دانشگاهی، مساله مهم استمرار است و اهمیتی ندارد در کدام دانشگاه درس می خوانیم، خودم در هنرستان دانش آموز قدرتمندی نبودم اما استمرار رمز موفقیتم بود. ببینید با پیشرفت علم و تکنولوژی یادگیری آسان تر شده، فضای اینترنتی، برنامه ها و اپ های متنوعی در دسترس مان قرار دارد. ممکن است تعدادی هم ناامید باشند اما به نظرم باتوجه به در دسترس بودن منابع آموزشی در دنیای امروز، عدم یادگیری تنها یک بهانه است.

او در پایان تاکید می کند: ۵۰ درصد هنر، خلق اثر و باقی ارتباط هنرمند با جهان پیرامون اوست، بدون این ارتباط تفکر هنری تکمیل نمی شود و به همین دلیل معتقدم باید با جامعه درون و بیرون ارتباط داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • اخبار جعلی از سر و کول هنرمندان بالا می‌رود
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • واکنش دوستان بازیگر زن سریال نون خ به چهره و ظاهرش (فیلم)
  • «حجت عباسی» فرمانده پدافند هوایی شرق شد
  • صداوسیما بازهم حقوق هنرمندان را نقض کرد/ اعتراض خواننده سرشناس کُرد به استفاده غیرقانونی از آثارش در «نون.خ»