Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@21:48:23 GMT

جنگ اروپا و استرالیا بر سر واکسن ضد کرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۶۶۱۳

جنگ اروپا و استرالیا بر سر واکسن ضد کرونا

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت ایتالیا روز پنجشنبه ۴ مارس (۱۴ اسفند) به دستور نخست وزیر، «ماریو دراگی» جلو صادرات یک محموله واکسن کووید۱۹ را که قرار بود به استرالیا فرستاده شود، گرفت.

این نخستین بار است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا از سازوکار جدید کنترل صادرات این اتحادیه استفاده می‌کند.

دولت ماریو دراگی، نخست وزیر تازه منصوب ایتالیا، جمعه گذشته از بروکسل خواسته بود که جلوی صادرات واکسن کرونا به خارج از اتحادیه گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع در اتحادیه اروپا به یورونیوز گفته است که اکنون کمیسیون اروپا این درخواست را تأیید کرده است.

انسا، خبرگزاری ایتالیا گزارش داد که محموله متوقف شده که قرار بود به استرالیا برود، شامل بیش از ۲۵۰ هزار دُز واکسن بوده است.

مقامات بروکسل سازوکار کنترل صادرات واکسن کرونا را در ماه ژانویه در میانه اختلافات با آسترازنکا، شرکت دارویی اروپایی ایجاد کردند. این شرکت که سازنده واکسن کروناست، گفته بود میزان کمتری از دًزهای برنامه‌ریزی‌شده را به دست اتحادیه اروپا می‌رساند. هدف مقامات اتحادیه از ایجاد محدودیت صادرات این بود که واکسن‌های ساخته شده در اروپا، در صورت وجود نیاز کشورهای عضو، از این اتحادیه خارج نشوند.

بروکسل پیش از دریافت درخواست ایتالیا گفته بود که کلیه سفارش‌های صادراتی واکسن را تأیید کرده است. بسیاری از کشورهای جهان مانند کانادا، ژاپن و استرالیا برای تهیه واکسن برای شهروندان خود به شرکت‌های اروپایی وابسته هستند.

دراگی از زمانی که روی کار آمده، نگرانی خود از کندی روند توزیع واکسن را ابراز کرده است. او در نشست هفته گذشته رهبران اروپا از همکاران خود و کمیسیون اروپا خواست «سریع‌تر» کار کنند. او همچنین ترجیح خود را برای نگه داشتن واکسن‌های اروپایی در اتحادیه اروپا ابراز داشت.

درست دو هفته پیش، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از ورود نخستین دُزهای کووید ساخته شده در اتحادیه اروپا به استرالیا استقبال کرد. در آن بیانیه آمده بود: «بیش از ۱۴۲ هزار دُز واکسن کووید۱۹ فایزر-بیونتک از اتحادیه اروپا به فرودگاه سیدنی رسیده است و این نقطه عطفی مهم در برنامه مبارزه استرالیا با بیماری همه‌گیر کروناست.»

یکشنبه گذشته نیز محموله دیگری شامل ۳۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا تولید شده در اروپا به خاک استرالیا رسید.

استرالیا در مجموع ۵۳.۸ میلیون دُز واکسن آکسفورد / آسترازنکا را تهیه کرده و قرار است ۵۰ میلیون دُز نیز در داخل کشور تولید کند.

اتحادیه اروپا: نمی‌گذاریم واکسن‌های آسترازنکا از خاک اروپا خارج شوند

شرکت آسترازنکا پیش از این مشکوک به فروش واکسن‌های اتحادیه اروپا به سایر کشورها به ویژه انگلیس بوده است. این سوء ظن‌ها منجر به بروز اختلافاتی میان کشورها با کمیسیون اروپا شده و در نهایت به ایجاد طرح کنترل صادرات واکسن به دست اروپا انجامید.

اقدام خارج از عرف ایتالیا احتمالا به اختلافات دیپلماتیک دامن خواهد زد و ممکن است در میانه رقابت شدید موجود بر سر واکسیناسیون، تنش و کینه‌توزی میان کشورها را تشدید کند. این رقابت تاکنون نیز باعث شده برخی از کشورها در واکسیناسیون کرونا از بقیه جلو بیفتند و برخی دیگر عقب بمانند.

سازمان بهداشت جهانی ماه‌هاست با شعار «تا وقتی که همه ایمن نباشند هیچ کس ایمن نیست»، در مورد تهدید ملی‌گرایی در زمینه واکسن کرونا هشدار می‌دهد. با این حال، کمبود جهانی واکسن و فشار بیماری باعث شده است که کشورها هر کدام اقدامات استثنایی را اتخاذ کنند تا بتوانند ابتدا به شهروندان خودشان واکسن بزنند.

در همین حال، بنا بر آمارهای رسمی تا روز سه‌شنبه ۲ مارس (۱۲ اسفند) بیش از ۱۱۵ میلیون و ۷۶ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا و گونه‌های جهش یافته آن مبتلا شده‌اند. تا این تاریخ بیش از ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار نفر نیز در پی ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند.

ایالات متحده آمریکا همچنان با ۲۹ میلیون و ۳۱۴ هزار مبتلا و بیش از ۵۲۷ هزار قربانی در صدر جدول کشورهایی قرار دارد که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس از آن به ترتیب کشورهای هند، برزیل، روسیه و انگلیس جایگاههای دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

در تحولی دیگر، یونیسف با استقرار ۱۶۸ نیمکت خالی مدرسه مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به بازماندن ۱۶۸ میلیون کودک از تحصیل در دوره همه گیری کرونا اشاره کرد و هشدار داد.

هر یک از این نیمکت‌های خالی نشان دهنده یک میلیون کودک است که در یک سال اخیر مدارس آن‌ها به خاطر همه گیری بیماری کووید-۱۹ در جهان تعطیل شده است.

یونیسف همچنین به تبعات طولانی مدت تعطیلی مدارس اشاره کرد و گفت که تعطیلی کامل مدارس باید آخرین راه حل باشد و بازگشایی ایمن مدارس در اولویت است.


 

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اتحادیه اروپا واکسن ضد کرونا اروپا و استرالیا جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۶۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند

اتحادیه اروپا از فیس‌بوک و اینستاگرام به دلیل طیف وسیعی از موارد مشکوک به نقض قانون خدمات دیجیتالی، از جمله عدم اقدامات کافی برای محافظت از کاربران در برابر اطلاعات نادرست خارجی در آستانه انتخابات سراسری این بلوک، تحقیق می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد در حال آغاز مراحل رسمی تحقیقات در مورد این است که آیا «متا پلتفرم» (شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام) قانون خدمات دیجیتال را نقض کرده است یا خیر. این قانون، مجموعه‌ای گسترده از مقررات طراحی شده برای محافظت از کاربران اینترنت و پاکسازی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی است.

بروکسل از زمان اجرایی شدن قانون خدمات دیجیتال در سال گذشته، در حال مقابله با نفوذ روزافزون شرکت‌های فناوری بوده و تحقیقاتی را در مورد سایت‌های شبکه اجتماعی تیک‌تاک و ایکس (توییتر سابق) و پلتفرم تجارت الکترونیک علی اکسپرس آغاز کرده است. تیک‌تاک هفته گذشته در برابر فشار اتحادیه اروپا تسلیم شد و پس از اینکه کمیسیون از این پلتفرم درباره یک ویژگی پاداش در اپلیکیشن جدیدش، پاسخ خواست، ویژگی جدید را متوقف کرد.

شرکت متا در بیانیه‌ای گفت: ما یک فرآیند خوب برای شناسایی و دفع خطرات در پلتفرم‌های خود داریم. این شرکت مشتاقانه منتظر ادامه همکاری خود با کمیسیون اروپا و ارائه جزئیات بیشتر این کار است.

کمیسیون اروپا مشغول بررسی این موضوع است که آیا شرکت متا، برای جلوگیری از گسترش تبلیغات فریبنده، کمپین‌های اطلاعات نادرست و رفتارهای غیراصیل هماهنگ که می ‌واند خطری برای سلامت انتخابات و حمایت از مصرف کننده باشد، اقدامات کافی انجام می‌دهد یا خیر.

مقامات گفتند: به نظر نمی‌رسد این شرکت، مکانیزم موثری برای نظارت بر محتوا از جمله برای تبلیغات ساخته شده با هوش مصنوعی مولد، از جمله دیپ فیک داشته باشد؛ نقصی که به نظر می‌رسد توسط عوامل مخرب برای مداخله خارجی، مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

اتحادیه اروپا همچنین ظنین است که فیس‌بوک و اینستاگرام ممکن است امکان مشاهده محتوا در فیدهای توصیه‌ای محتوای سیاسی از حساب‌هایی را که حجم زیادی از این دست محتوا را منتشر می‌کنند کاهش دهند و در این باره با کاربران شفاف نباشند که نقض قانون خدمات دیجیتال خواهد بود.

نگرانی سوم این است که شرکت متا، استفاده از ابزاری به نام Crowdtangle را متوقف می‌کند که ابزار مورد استفاده برای رصد انتخاباتی لحظه‌ای مورد استفاده تحلیلگران، روزنامه نگاران و جامعه مدنی است. کمیسیون به متا پنج روز فرصت داده است تا با اطلاعاتی در مورد هرگونه اقدامات اصلاحی که برای جبران این کوتاهی انجام می‌دهد، پاسخ دهد.

با مهیا شدن شهروندان ۲۷ کشور این اتحادیه برای رای دادن به قانونگذاران در ژوئن، مقامات اتحادیه اروپا اقداماتی را برای محافظت از انتخابات انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کمیسیون همچنین در حال بررسی است که آیا مکانیزم متا برای مشخص کردن محتوای غیرقانونی توسط کاربران تحت قانون خدمات دیجیتالی، به حد کافی خوب بوده است، زیرا به این ظنین است که دسترسی به این روش، آسان و کاربرپسند نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • اروپا از تخلفات فیس‌بوک و اینستاگرام تحقیق می‌کند
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند