Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت موضوعی با عنوان «نهضت حمایت از تولید داخل، اشتغالزایی و کارآفرینی به پا شود» خواستار توجه بیشتر به تولید داخل و تقویت صنایع داخلی شده‌اند.

در این راستا صد و نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس ستاد و با هدف پیگیری و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مختلف در وزرات صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای جلسه سید مهدی نیازی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گزارشی از اهم اقدامات دو هفته اخیر ستاد و دبیرخانه ارائه کرد که شامل موارد زیر بود:

برگزاری دو جلسه کارگروه در استان‌های یزد و قزوین با حضور رییس ستاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری موضوع تعیین تکلیف بازپرداخت تسهیلات ارزی واحد‌های تولیدی که در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است، تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی ذیل دبیرخانه ستاد با مسئولیت مدیران ذی ربط در دستگاه های اجرایی، پیگیری امکان تقسیط مطالبات مالیاتی واحد‌های احیا شده و عملیاتی کردن مصوبات اخیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بررسی میدانی ستاد و دبیرخانه از مشکلات واحد‌های تولیدی دارای سه شیفت کاری که تاکنون دو بازدید شبانه از واحد‌های استان تهران و البرز انجام شده، برنامه‌ریزی برای جلسه مشترک با استانداران و انتخاب استان های فعال و برتر و تهیه موانع بخش تولید در حوزه تامین اجتماعی.

همچنین عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی بر اساس مصوبات جلسات پیشین ستاد ، مورد پیگیری و ارزیابی قرار گرفت و نمایندگان بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان محیط زیست، معاونت امور معادن و صنایع معدنی گزارشاتی را در این خصوص ارائه دادند.

بیش از 1500 واحد تولیدی در تملک ۱۲ بانک

بر اساس گزارش ارائه شده بانک مرکزی در این جلسه در خصوص موضوع واحد‌های تملک شده توسط شبکه بانکی، از تعداد ۳۲ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در کشور، پاسخ استعلام از ۲۴ واحد دریافت شده است و بانک مرکزی متعهد شد، ظرف مدت یک هفته گزارش مربوط به واحد‌های تملک شده ۸ بانک باقی مانده را تدوین و ارائه کند.

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی تا پایان آذرماه سال جاری، ۱۴ بانک و موسسه رسماً اعلام کردند که هیچ‌گونه واحد تولیدی تملک شده ندارند و ۱۲ بانک دیگر که پاسخ استعلام آن‌ها مشخص شده است، تا همان تاریخ، هزار و ۶۴۴ واحد تملک شده دارند که از این تعداد هزار و ۳۹۲ واحد صنعتی بوده است و ۱۳۰۰ واحد آن در زمان تملک، غیرفعال بودند و فعالیت تولیدی و اشتغال‌زایی نداشتند.

بعد از گزارش بانک مرکزی مصوب شد فهرست کامل این واحدها تا هفته آینده در اختیار دبیرخانه قرار گرفته تا ضمن ارسال لیست به استانداران سراسر کشور و ارزیابی وضعیت انها، برنامه ریزی برای احیای مجدد آنها در سال آتی در دستور کار قرار گیرد.

واگذاری واحد‌های تحت تملک شبکه بانکی مستقر در شهرک‌های صنعتی

همچنین پارسا معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان امور مالیاتی ضمن ارایه گزارشی از اقدامات و سیاست های سازمان برای تسهیل امور مالیاتی واحد‌های تولیدی، از تدوین پیش‌نویس بخشنامه رفع محدودیت واحد‌های تولیدی تا زمان رسیدگی به اختلافات مالیاتی خبر داد.

همچنین نماینده وزارت اقتصاد با تاکید بر حمایت وزارت اقتصاد از توسعه تولید، امضای تفاهم‌نامه شناسایی و واگذاری واحد‌های تولیدی تحت تملک شبکه بانکی مستقر در شهرک‌ها را اقدامی در این راستا ارزیابی کرد.

در این رابطه بر اساس گزارش مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، تعداد واحد‌های تولیدی تملک شده مستقر در شهرک‌ها، هزار و ۷۱۰ واحد است که در اختیار ۱۱ بانک است.

در ادامه جلسه، موضع تصویب بخشنامه تفویض اختیارات از سوی شورای عالی معادن به شورای معادن استان‌ها مورد بحث قرار گرفت که بر اساس توضیحات سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی، بخشی این کار انجام شده و درخواست استان‌ها برای تفویض اختیارات بیشتر در دست بررسی است.

نمایندگان سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری نیز گزارشی از عملکرد خود در راستای اجرای و پیگیری مصوبات ستاد ارایه داد که مقرر شد، مسایل جمع بندی شده در استان‌ها از طریق دبیرخانه به کمیته امور محیط زیست و کمیته منابع طبیعی منعکس شده تا در اولین زمان موارد جمع بندی و پیشنهادات اصلاحی برای حل و فصل مشکلات آنها ارایه شود.

همچنین در این جلسه مشکلات و موضوعات مطرح شده از سوی بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در این خصوصی تصمیمات لازم برای پیگیری آن‌ها صادر و به بخش مربوطه جهت رسیدگی و پیگیری اعلام شد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت صنعت تملک 1600 واحد تولیدی توسط ۱۲ بانک واحد های تولیدی بانک مرکزی تملک شده استان ها شهرک ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۷۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد، تولید را هویت و مبنای تحول و تعالی اقتصادهای رو به تعالی و توسعه‌ای برشمرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌های تولیدی بخش تعاون با رویکرد ایجاد تحول در چرخه اقتصاد تعاونی یک ضرورت و در دستور کار معاونت امور تعاون است.

وی ضمن تبریک روز و هفته کارگر به جامعه کارگری که همواره در خط مقدم عرصه تولید به رغم مشکلات حضور دارند، اظهار کرد: حضور پرتلاش جامعه کارگری ناشی از روحیه همگرایی، همبستگی، اهتمام و اتحاد جمعی در به نتیجه رساندن هدفی واحد همواره مورد توجه ارکان مختلف مدیریت کشور و ستودنی و قابل ستایش است.

وی با اشاره به اینکه گذر از چالش‌ها و مشکلات دامن گیر بخش تعاون، مستلزم همکاری دو جانبه بدنه دولتی و غیردولتی بخش تعاون است، افزود: حیات رو به توسعه تعاونی‌ها دارای ظرفیت‌های لازم برای ورود مؤثر به بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرین، تأثیرگذار و همراه با مشارکت‌های مردم در فعالیت‌های اقتصادی مد نظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی بازشناسی، احیا، بازآفرینی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تعاونی‌ها با اتکا به تمهیدات و سیاست‌های حمایتی، تشویقی و ترغیبی و مورد تأکید در قانون تعاون با اولویت تعاونی‌های تولیدی و صادراتی را مهم‌ترین رئوس و وظایف در دستورکار معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد.

ویس کرمی تصریح کرد: تکمیل زنجیره تعاون و نیز طراحی زنجیره ارزش در تعاون موضوع در دستور کار دفاتر ستادی و مدیران این بخش‌ها است که در صورت تحقق، ظرفیت بالقوه‌ای را در به نتیجه رساندن برنامه‌های توسعه‌ای بخش تعاون، در اختیار ما قرار خواهد داد.

معاون امور تعاون گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه‌ریزی برای تقویت و توانمندسازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی در رأس امور و برنامه‌ها و مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چرا که با به حرکت در آمدن چرخ‌های تولید، گذر از سد تحریم‌های خارجی تا ایجاد تکاپو و تحول در نظام و ساختار اقتصاد تعاونی و حتی ملی کار چندان دشوار و محالی نیست.

وی بر مشارکت، حضور متولیان و مدیران شاغل در حوزه تولید به منظور تجزیه و تحلیل شرایط موجود، ارزیابی کمی و کیفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های راکد و فعال، برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی، احیا و تقویت ساز و کارها و ابزارهای حرکتی تا تحقق اهداف تاکید کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور رقابتی در عرصه‌های مختلف موضوعی است که دولت و بخش غیردولتی اعم از تعاونی و غیرتعاونی توأمان و دوشادوش با هم باید در آن ایفای نقش کرده و تبادل اطلاعات و مشارکت داشته باشند.

ویس کرمی بر طراحی و فعال سازی سامانه جامع و کاربردی مدیریت کسب و کار با هدف ارزیابی آنی و در لحظه عملکرد، آمار و اطلاعات، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و حتی دریافت اطلاعات محصولات و خدمات شرکت‌های تعاونی به لحاظ کیفی و کمی تا تکمیل زنجیره ارزش تعاون برای حضور و ورود رقابتی در بازارهای اقتصاد داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی ادامه داد: هرگونه برنامه‌ریزی و مدیریت امور توأم با نظارت‌های عالی و جزئی در بخش تعاون مستلزم دسترسی به آمار، اطلاعات و اشراف کامل بر شاخص‌ها و وضعیت تعاونی‌ها است.

معاون امور تعاون در پایان گفت: ساختار تعاونی مطلوب‌ترین شکل عملیاتی کردن پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی، محیطی فرهنگی – ورزشی و مراکز آموزشی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6089732

دیگر خبرها

  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • رسیدگی قضایی به مشکلات ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • ۱۵۸ واحد تولیدی در زنجان تعطیل یا راکد است
  • استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری