Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-28@07:06:55 GMT

پیام های دَرهم و دوگانه بایدن به ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۱۷۹۰۹

صبح جمعه، حمله هوایی به شبه نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه، پیام روشنی داشت: پرزیدنت بایدن از توسل به زور برای حفظ جان آمریکایی ها استفاده می کند. این پیام در تهران و توسط دیگر دشمنان ایالات متحده، شنیده خواهد شد. با این حال، این رخداد خوشایند، یک استثنا بر بخش های دیگر سیاست بایدن در برابر ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهوری آمریکا، مجوز این ماموریت را روز پنج شنبه و در واکنش به حملات مرگبار راکتی این ماه علیه پرسنل آمریکا و متحدانش در عراق صادر کرد. این حملات، نیابتی های ایران یعنی کتائب حزب الله و کتائب سیدالشهدا را هدف گرفت و چندین تاسیسات ذخیره سلاح آنان را نابود کرد.

پنتاگون، شمار تلفات را تایید نکرد اما گزارش های رسانه ای می گوید که بیش از ده نفر از پیکارجویان طرفدار ایران کشته شده اند و آمریکا همچنین کامیون های لبریز از تسلیحات را هم هدف قرار داده است.

در دیگر روی این سکه، اشتیاق شدید بایدن برای بازگشت به توافق با ایران در چشم می زند. دولت تازه آمریکا، پس از آنکه اعلام کرد که نمی تواند تحریم های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند، اکنون در حال رایزنی با کره جنوبی برای آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این هفته گفت که واشنگتن خواهان یک توافق "طولانی تر و محکمتر" با ایران است – چه خوب – اما بلافاصله گفت که تحریم های ترامپ علیه ایران، شکست خورده است.

این پرسش که چگونه دست کشیدن آمریکا از تحریم ها، ایران را به یک توافق بهتر می کشاند، بی پاسخ مانده و شگفت نیست که پاسخ تهران به این درخواست ها، کاهش دسترسی بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای و تهدید به غنی سازی بیشتر اورانیوم بوده است.

همچنین، کاخ سفید مرتکب این اشتباه می شود که برای کشاندن ایران به یک توافق بهتر، روی اروپا حساب می کند. این یک امیدواری بیهوده است.

وی دستور یک حمله علیه پیکارجویان طرفدار ایران را صادر می کند اما به تهران هم امتیازاتی می دهد. در دیگر روی این سکه، اشتیاق شدید آقای بایدن برای بازگشت به توافق با ایران در چشم می زند. همچنین، کاخ سفید مرتکب این اشتباه می شود که برای کشاندن ایران به یک توافق بهتر، روی اروپا حساب می کند. این یک امیدواری بیهوده است. بریتانیا، آلمان و فرانسه، نتوانستند به ترامپ برای بهینه کردن توافق هسته ای کمک کنند. به تازگی هم فرانسه و آلمان، دولت آمریکا را با امضای شتابان یک توافق مهم سرمایه گذاری با چین، سنگ روی یخ کردند. این هم نتیجه رویکرد "احیای اتحادها". اروپایی ها، متقاعد شده اند که توافق هسته ای، رفتار ایران را دگرش خواهد داد اما این دیپلماسی اروپایی ها، چیزی بیش از خدمت به منافع تجاری شان با ایران نیست.

در این میان، آمریکا دوباره به کشورها . دولت هایی پشت می کند که از ناحیه ایران با بیشترین خطر روبه رو هستند یعنی اسرائیل و کشورهای عرب سنی. دولت تازه آمریکا، فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را، ماه گذشته به حالت تعلیق در آورد و همچنین پشتیبانی از جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن را متوقف کرد و همزمان به تحریم علیه حوثی ها پایان داد.

دولت امریکا، روز جمعه، یک گزارش تند و تیزِ اطلاعاتی را درباره دست داشتن مقام های عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی  منتشر کرد. بایدن، همزمان با دیگر اقداماتی پر سر و صدا، همچنین با تاخیر در تماس تلفنی با رهبران سعودی و اسرائیل، پیام دیگری را منتقل کرد.

همه این کارها، به رویکرد باراک اوباما شباهت دارد هرچند که خاورمیانه در این چهار سال دگرش یافته است. دولت آمریکا، هنوز چنان در پی سازش با ایران است که گویی ایران علاقه ای به تغییر رفتار امپریالیستی خود نشان داده است.

این امتیازات، پیشرفت توافق های کارساز موسوم به آبراهام میان اسرائیل و کشورهای عربی و بازدارندگی ایران را مختل می کند. تحریم ها منجر به افزایش خشم عمومی می شود و توانایی اش برای توان افکنی در سراسر منطقه را تضعیف کرده است.

آقای بایدن می گوید که خواهان تمرکز کمتر بر خاورمیانه و توجه بیشتر به ایندو – پاسیفیک است. روش انجام این کار، تداوم بخشیدن به اتحادهایی است که دولت ترامپ برساخت و ترغیب اروپایی ها به پیوستن به یک جبهه متحد علیه ایران است. در غیر این صورت، آقای بایدن در مسیر یک ناکامی راهبردی و نیز غفلتی زمانسوز در عراق، سوریه و شبه جزیره عربستان قرار می گیرد.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران بریتانیا دولت آمریکا سرمایه گذاری هسته ای تحریم ها یک توافق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۱۷۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • جهاد اسلامی کمک‌های آمریکا به اشغالگران را محکوم کرد
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست