Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ حسن ظهوری ــ حالا آنقدر آب کم شده‌ که افزایندگی جهان و گله و رمه و ثروت و مملکت به خطر افتاده‌است. همه چیز از زمانی آغاز شد که احترام به آب و تقدس آن کنار گذشته شد. احترام و تقدسی که روزگاری مسبب پیدایش معبد عظیمی در شهر بیشاپور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایی برای نیایش الهه آب و عشق. جایی برای ستایش آناهیتا.

این معبد بزرگ سنگی به دستور شاپور اول، فرزند اردشیر بابکان، بنیان‌گذار سلسله ساسانیان ساخته شده‌است. او که اکنون مجسمه هفت متری غول‌پیکرش در غاری نزدیک شهر بیشاپور هر روز طلوع خورشید را تماشا می‌کند، پس از شکست رومی‌ها و به اسارت گرفتن والرین، شاه شکست خورده،‌ دستور ساخت شهر بیشاپور را می‌دهد. شهری که معبد آناهیتا آن تقریبا کامل و دست نخورده امروز برای ما باقی مانده‌است. معبدی که یک مکعب بدون سقف است و در ساخت آن از سنگ‌های مکعبی بزرگی استفاده شده که آن را شبیه به معماری عصر هخامنشیان می‌کند.

انتقال آب برای برگزاری یک مراسم مذهبی مهم یعنی ستایش آناهیتا انجام می‌گرفته‌است. الهه‌ای که تندیس‌ها، مجسمه‌ها و نقش‌های او در ادوار مختلف تاریخی توسط هنرمندان با چنین وصفی خیال‌پردازی شده‌است: زنی جوان، خوش اندام، بلند بالا، زیبا چهره، با بازوان سپید و اندامی برازنده، کمربند تنگ بر میان بسته، به جواهر آراسته، با طوقی زرین بر گردن، گوشواری چهارگوش در گوش، تاجی با صد ستاره هشت گوش بر سر، کفش هایی درخشان درپا، با بالاپوشی زرین و پرچین از پوست سگ آبی. جای او را در بلندترین مرتبه آسمان می‌دانند، و می‌گویند گردونه‌ای با ۴ اسب سفید دارد که ابر و باران و برف و تگرگ هستند و وقتی اهورامزدا بخواهد،‌ آناهیتا دستور می‌دهد تا باران و برف و تگرگ ببارد. سال‌ها پیش استاد غلامعلی ارژنگ نمادی از آناهیتا را در حالی‌که مشعلی در دست دارد و بر ارابه‌ای که دو اسب آن را می‌رانند ایستاده، در میدان اصلی شهر فومن ساخت که هنوز سرجایش است.

این گزارش را ببینید تا بیشتر دراین‌باره بدانید

لینک کوتاه: asriran.com/003FJF

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۰۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران

(تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران

دیگر خبرها

  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، می‌سازند(+ جلد)
  • «روزی روزگاری در آمریکا» + فیلم
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • فعالیت حدود ۱۸۰۰ معلم بازنشسته در مدارس شهرستان‌های تهران
  • ابراهیم رئیسی دستور ساخت جت ۱۰۰نفره را داد!
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد