Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "برت مک گورک" که در دولت بوش، اوباما و ترامپ فعالیت کرده است یک تیم متشکل از کارشناسان خاورمیانه را به شورای امنیت ملی آمریکا آورده که چندین تن از کارکنان سابق کارزار تحت رهبری آمریکا علیه داعش نیز جزو آن هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در گزارشی به معرفی اعضای تیم خاورمیانه دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا پرداخته و می‌نویسد: "جو بایدن" در حالی دوران ریاست جمهوری خود را آغاز کرده که به نظر می‌رسد قصد دارد تمرکز اصلی واشنگتن را بر روی چین متمرکز کند و امریکا را از جنگ‌های پرهزینه دو دهه اخیر در خاورمیانه دور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که او با نوسانات و التهابات خاورمیانه مواجه شده است.

مقام‌های مطلع می‌گویند از زمان روی کار آمدن "بایدن" هفت مقام تازه به تیم خاورمیانه شورای امنیت ملی امریکا پیوسته‌اند. سخنگوی آن شورا در پاسخ به "فارین پالسی" این انتصابات را تایید کرده است. این افراد باید به "برت مک گورک" نماینده بایدن در امور خاورمیانه که قبلا نماینده کارزار ضد داعش در زمان ریاست جمهوری اوباما و ترامپ بوده گزارش دهند.

مقام‌های تازه که برخی از آنان زیر نظر "مک گورک" کار کرده بودند سیاست امریکا را در مورد سخت‌ترین بحران‌ها در سرتاسر جهان مدیریت خواهند کرد. به نظر می‌رسد علیرغم هدف‌گذاری بایدن برای تمرکز بر روی چین، تیم بایدن مجبور شود به تمرکز بر روی خاورمیانه ادامه دهد چرا که قصد دارد ایران را پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگرداند و برای برقراری صلح در یمن جنگ زده تلاش کند.

"سم پارکر" از کارکنان باسابقه وزارت خارجه امریکا به عنوان مدیر بخش ایران، "زهرا بل" به عنوان مدیر بخش عراق و سوریه و "مکس مارتین" به عنوان مدیر بخش لبنان و اردن کار خواهند کرد. "جاش هریس" یکی از مقام‌های وزارت خارجه که به عنوان معاون رئیس ماموریت در سفارت امریکا در لیبی کار کرده بود نیز برای رسیدگی به مسائل شمال آفریقا به شورای امنیت ملی امریکا می‌پیوندد.

"پارکر" و "بل" هر دو زمانی که "مک گورک" فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری در ائتلاف برای شکست داعش تحت رهبری اوباما و ترامپ بود فعال بودند. "پارکر" کارمند دولت بود و پیشتر به عنوان مدیر بخش سوریه و عراق در دوران اوباما در شورای امنیت ملی فعالیت کرده بود و "بل" یک افسر خدمات خارجی حرفه‌ای و مسلط به زبان عربی بود که سال‌ها در خاورمیانه کار کرده بود. "بل" اخیرا مسئول سیاسی در استانبول برای کمک به دولت انتقالی سوریه بود. "مارتین" نیز مشاور "مایکل راتنی" نماینده سابق امریکا در امور سوریه بود و از نزدیک با "مک گورک" همکاری داشته است. مک گورک در سال 2018 میلادی پس از اعلام ناگهانی خبر خروج نیروهای امریکایی از سوریه توسط ترامپ از مقام‌اش استعفا داده بود.

از آنجا که دولت بایدن امیدوار است به دنبال برنامه صلح دولت ترامپ در خاورمیانه روابط خود را با تشکیلات خودگردان فسلطین بازسازی کند و تلاش‌ها برای راه حل دو کشور اسرائیلی – فلسطینی را احیا کند، "جولی ساویر" دستیار سابق نماینده ویژه اوباما در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به عنوان مدیر بخش اسرائیل – فلسطین در شورای امنیت ملی منصوب شده است. همچنین، "اوینیا سایدریس" به عنوان مدیر بخش شبه جزیره عربستان و "کی سی ایوانز" به عنوان مدیر امور سیاسی – نظامی یمن در شورای امنیت ملی امریکا فعالیت خواهند کرد و هر دو می‌توانند نقش مهمی در پشت صحنه برای تلاش امریکا به منظور انجام مذاکرات صلح در یمن بین دولت مورد حمایت عربستان و شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران به رهبری "تیم لندرکینگ" نمیانده امریکا داشته باشند.

گفتنی است که "هریس" و "سایدریس" در دوران دولت ترامپ نقش‌های اصلی را در امور شمال آفریقا در وزارت خارجه برعهده داشتند. پیش از آن که "ریچارد نورلند" به عنوان سفیر در لیبی در سال 2019 میلادی از سوی ترامپ منصوب شود "هریس" به عنوان دیپلمات ارشد در لیبی فعالیت می‌کرد. همچنین، بایدن "رابرت مالی" که پیشتر عضو تیم مذاکره کننده در مورد توافق با ایران در دوره اوباما بود را نیز به عنوان نماینده در امور ایران- علیرغم فشار شدید جمهوری خواهان در کنگره در این باره که او برای سیاست خارجی به زعم آنان اشتباه دولت اوباما در قبال ایران مسئول بوده- را معرفی و منصوب کرده است. جمهوری‌خواهان در کنگره معتقدند "مالی" بیش از اندازه نسبت به ایران موضع نرم و میانه‌روانه دارد و بیش از اندازه در قبال اسرائیل موضعی تند و سخت‌گیرانه اتخاذ کرده است. دیپلمات‌های سابق اما از "مالی" در برابر انتقادات دفاع کرده و او را فردی متخصص، توانمند و باتجربه در امور خاورمیانه قلمداد کرده‌اند.

"ریچارد نفیو" نیز که به عنوان کارشناس ارشد تحریم‌ها در وزارت خارجه دولت اوباما فعالیت می‌کرد و در جریان مذاکرات منجر به برجام نقش داشت نیز به عنوان معاون "مالی" به تیم بایدن پیوسته است".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: خاورمیانه جو بایدن آمریکا عنوان مدیر بخش شورای امنیت ملی وزارت خارجه مک گورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران

آمریکا و مکزیک در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روسای جمهور کشور‌های آمریکا و مکزیک اعلام کردند در نظر دارند تا درباره مهاجران غیرقانونی در مرز‌های مشترک خود سخت گیری بیشتری اعمال کنند.

بر این اساس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با آندرس مانوئل لوپز رئیس جمهور مکزیک متعهد به مقابله با عبور مهاجران غیرقانونی از این مرز‌ها شدند که در سال‌های اخیر به رکورد بی سابقه‌ای رسیده است.

آن‌ها تصریح کردند دولت‌های دو کشور به زودی گام‌هایی را برای کاهش عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌های مشترک بر می‌دارند در حالی که به مشکلات اقتصادی و امنیتی پرداختند که باعث مهاجرت افراد می‌شود.

رهبران دو کشور در بیانیه‌ای مشترک افزودند: رهبران دو کشور در مدت زمان کوتاهی، به مسئولان امنیت ملی خود دستور دادند تا بلافاصله برای اجرای اقدامات ملموس، به منظور کاهش چشمگیر عبور مهاجران غیرقانونی از مرز‌ها در عین رعایت حقوق بشر، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین حال، جو بایدن که برای بار دوم نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شده، در ماه‌های اخیر دیدگاه خود نسبت به امنیت مرز‌ها را سختگیرانه‌تر کرده در حالی که موضوع مهاجران غیرقانونی تبدیل به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های رای دهندگان آمریکایی شده است.

همچنین جمهوری خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد منتخب حزب برای انتخابات ۵ نوامبر، منتقد اصلی بایدن، از وی به دلیل برگرداندن بسیاری از محدودیت‌ها و سیاست‌های مرزی دوران ترامپ و شکست در مقابله با عبور فزاینده مهاجران غیرقانونی انتقاد کرده اند.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش یک دادگاه تجدیدنظر در آمریکا قانون مرزی ایالت تگزاس مبنی بر دستگیری و بازجویی افراد مظنون به عبور غیرقانونی از مرز مکزیک با آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.

این قانون که به طور رسمی قانون S.B.۴ نامیده می‌شود، نقطه عطفی در درگیری مرزی بین مقامات تگزاس و دولت بایدن در مورد موضوع مهاجرت و امنیت مرزی است و پیروزی بزرگی برای دولت بایدن محسوب می‌شود. همچنین براساس این قانون ورود یا ورود دوباره غیرقانونی به تگزاس از یک کشور خارجی، جرم تلقی می‌شود، و قضات ایالتی این قدرت را پیدا می‌کنند تا مهاجران غیرقانونی را ملزم به خروج از خاک آمریکا کرده و کسانی را که از خروج از کشور خودداری کنند، به تحمل تا ۲۰ سال زندان محکوم می‌شوند.

این در حالی است که موضوع مهاجرت و امنیت مرز‌ها در مرز مکزیک با آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر تبدیل به موضوعی چالش برانگیز در بین جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان وعده اخراج مهاجران غیرقانونی و بستن مرز‌های کشور به روی این دسته از مهاجران در صورت رسیدن به سمت ریاست جمهوری را داده است.

در همین حال چندی پیش مشخص شد، تنش‌ها بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و «گرگ آبوت»، فرماندار ایالت تگزاس همچنان ادامه دارد و آبوت گفت حضور نیرو‌های گارد مرزی را در مرز‌های جنوبی آمریکا تقویت خواهد کرد تا از این ایالت در برابر «هجوم مهاجران» محافظت کند.

چندی قبل قضات دادگاه عالی آمریکا به ماموران گشت مرزی کشور به طور موقت اجازه دادند تا سیم‌های خاردار در مرز با مکزیک را که برای جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی کشیده شده، بردارند.

این در حالی است که شکایتی از سوی «کن پکستون» دادستان‌کل جمهوری‌خواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

اما دولت بایدن طی دادخواستی در دوم ژانویه سال جاری، اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر اینکه این سیم‌ها مانع عبور مهاجران غیرقانونی به خاک آمریکا شده باشد، وجود ندارد و مهاجران غیرقانونی همچنان می‌توانند از این مسیر وارد کشور شوند.

علاوه بر این دولت در ۱۲ ژانویه نیز در دادخواستی اعلام کرد مقامات ایالت تگزاس موانع جدیدی را در سراسر مرز با مکزیک نصب کرده اند که مانع از انجام وظیفه ماموران گشت مرزی برای ارزیابی و پاسخ دادن به موارد اضطراری می‌شود.

سیم‌های خاردار مرز مکزیک با آمریکا با هزینه گارد ملی تگزاس و در راستای بخشی از عملیات ستاره تنها (لقب ایالت تگزاس) کشیده شده است که ابتکاری از سوی گرگ ابوت فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت بود که در سال ۲۰۲۱ با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از این مرز کشیده شد.

جمهوری خواهان آمریکایی بار‌ها سیاست‌های دولت بایدن در مورد موضوع مهاجران و عبور مهاجران غیرقانونی از مرز مکزیک را مورد انتقاد قرار داده اند. موضوعی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر سال جاری شدت گرفته و مخالفان بایدن به دنبال استفاده از این موضوع برای تخریب بایدن هستند.

موضوع مهاجران غیرقانونی در آمریکا و تلاش آن‌ها برای ورود به خاک این کشور از طریق مرز‌های مکزیک تبدیل به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز و بحرانی جدی برای دولت جو بایدن شده است.

گفتنی است از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، تا کنون دو بار به‌صورت متوالی رکورد عبور غیرقانونی مهاجران از مرز‌های جنوبی آمریکا شکسته شده است. بر اساس آمار گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از ۲,۰۰۰,۰۰۰ عبور غیرقانونی ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

با وجود این، برخی از ناظران تحلیل‌ها در این راستا را مبالغه‌آمیز توصیف کرده و درگیری‌های میان دولت بایدن و ایالت‌های جمهوری‌خواه را در چارچوب نبرد میان دو حزب بر سر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و بودجه تحلیل می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • روز خلیج فارس نماد استقلال، هویت ملی و استکبار ستیزی ملت ایران است
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر