Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@12:59:45 GMT

دستگاه پرداختکاری خودکار پروتزهای مفصل ران طراحی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۲۰۸۵

دستگاه پرداختکاری خودکار پروتزهای مفصل ران طراحی شد

به گزارش روز شنبه دانشگاه صنعتی امیرکبیر، یحیی چوپانی دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه به سرپرستی محمدرضا رازفر و دکتر محسن خواجه‌زاده برگزیده بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی و مجری طرح با عنوان «دستگاه پرداختکاری خودکار ایمپلنت‌های مفصل ران» گفت: آرتروپلاستی کامل مفصل ران (THA) یکی از موفق ترین جراحی‌های ارتوپدی در سراسر دنیاست که در آن پروتزهای مصنوعی جایگزین مفصل ران طبیعی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در این جراحی، زبری سطح سر فمورال نقش بسیار مهمی در بهبود خواص تریبولوژیکی، بیولوژیکی، متالورژیکی، مکانیکی و شیمیایی پروتزهای مفصل ران دارد و علاوه بر این، نانو پرداختکاری خودکار سر فمورال پروتزهای مفصل ران نه‌تنها برای فرآیندهای پرداختکاری سنتی و پیشرفته کار دشوار و پر هزینه¬ای است، بلکه یکی از دغدغه‌های هر دو جوامع صنعتی و تحقیقاتی برای اتوماسیون است.

این محقق با تأکید بر این که این برناهم نیازمند طراحی، توسعه و راه‌اندازی فناوری های جدید نانو پرداختکاری است، گفت: زیرا با توجه به پیشرفت‌های اخیر، هنوز سر فمورال پروتزهای مفصل ران به‌صورت دستی پولیشکاری می‌شوند.

چوپانی خاطرنشان کرد: به‌هرحال در پولیش کاری دستی نه‌تنها سلامت سطح، زبری سطح یکنواخت، دقت ابعادی و دقت شکل سر فمورال به خطر می‌افتد، بلکه فاقد اتوماسیون است.  

وی ادامه داد: که پولیش کاری دستی یک کار بسیار خسته‌کننده، پرهزینه و وقت‌گیر است؛ بنابراین نه‌تنها درصد خطا بالا می‌رود بلکه راندمان و کیفیت پولیشکاری بستگی به مهارت و تجربه اپراتور دارد.
وی اضافه کرد: به‌طورکلی پولیشکاری دستی از منظر بهره وری چالش اساسی دارد. ازاین‌رو، هدف کار حاضر رفع این چالش‌ها است. برای این مقصود، ابتدا دستگاه و روش پرداختکاری جریان ساینده (AFF) طراحی، توسعه و ساخته شده است. سپس، تکنیک ماکت معکوس سر فمورال به‌عنوان یک ابزار پرداختکاری مؤثر و کارآمد برای نانو پرداختکاری خودکار سر فمورال پروتزهای مفصل ران گرید ASTMF۱۳۸ (SS۳۱۶L) پیشنهاد شده است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که علاوه بر این، برای انجام آزمایش‌های تجربی، یک ابزار ماشین کاری انعطاف‌پذیر ساخته شده است، گفت: مطالعه میکروسکوپی SEM و AFM از مورفولوژی و توپوگرافی سطح نمونه‌ها نشان می‌دهد که طرح حاضر نه‌تنها جهت، خراش‌ها، شیارها و علائم پیشروی ناشی از فرآیند تراشکاری CNC روی بافت سطح سر فمورال را به‌طور قابل‌توجهی از بین برده است، بلکه یک سطح پرداخت فوق صیقل و یکنواختی تا محدوده ۲۰.۳ nm با کمترین انحراف معیار ۲.۲۴ به‌دست‌آمده است.

چوپانی ادامه داد: پارامترهای توپوگرافی سطح سر فمورال Ra، Rq، Rp، Rv و Rt تحت شرایط تجربی؛ فشار اکستروژن ۱۰ MPa، تعداد سیکل¬های پرداختکاری ۱۰۰ و ساینده SiC با شماره مش ۱۰۰۰ به ترتیب به میزان ۹۱.۷۱ درصد، ۹۱.۲۱ درصد، ۸۱.۸۴ درصد، ۸۸.۴۶ درصد و ۸۵.۴۴ درصد بهبود یافته‌اند.

وی یادآور شد: همچنین این، نتایج CMM نشان می دهد که برای سر فمورال انحراف شکل کروی تا محدوده ۷ µm حاصل شده است. همچنین، نتایج آنالیز عنصری XRF نشان می دهد که ترکیب شیمیایی سر فمورال قبل و بعد از پرداختکاری تغییر نکرده است.  
وی خاطرنشان کرد: ازاین‌رو، تکنولوژی به کار رفته در طرح حاضر به‌واسطه‌ی پرداختکاری خودکار سر فمورال پروتزهای مفصل ران سبب افزایش بهره‌وری، دستیابی به زبری سطح یکنواخت و حفظ کرویت سر فمورال شده است.

این محقق اضافه کرد: دستگاه و روش ارایه شده نه‌تنها محدودیتی برای پرداختکاری قطعات از منظر هندسه، جنس و اندازه ندارد، بلکه به‌واسطه‌ طراحی یک فیکسچر قابلیت پرداختکاری خودکار چندین قطعه را به‌طور همزمان دارد، در نتیجه سبب اتوماسیون می شود.
چوپانی تصریح کرد: به‌طورکلی نتایج این مطالعه امیدبخش است و یافته‌های تجربی نشان داده‌اند فناوری به کار رفته آینده بسیار امیدوارکننده‌ای در حوزه نانو پرداختکاری خودکار قطعات صنعتی در صنایع پیشرفته همچون پزشکی، هوافضا، خودروسازی و دیگر صنایع دارد.

یادآوری می شود این طرح رتبه سوم پژوهش‌های کاربردی بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی را کسب کرد.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجو پژوهشگر پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجو پژوهشگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشجو پژوهشگر پزشکی اخبار کنکور مفصل ران نه تنها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد

علی وکیلی، مدیرعامل یک شرکت خلاق فعال در زمینه برندینگ مستقر در کارخانه نوآوری آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره یکی از روش‌های نوین برندینگ محصولات که توسط این شرکت خلاق ارائه شده است، توضیح داد: طراحی یک موزه آنلاین برای صنایع و واحدهای تولیدی در راستای برندینگ محصولات و شناخته‌شده‌تر کردن آن‌ها یکی از روش‌های نوین برندینگ توسط این شرکت است.

وی افزود: در اکثر مواقع یک تاریخچه منسجم از فعالیت‌ها، محصولات، افتخارات و خلاصه تمام امور مربوط به یک برند، وجود ندارد یا شاهد این هستیم که خیلی از شرکت‌ها، درقالب روش‌های سنتی مانند بروشور، اطلاعات و خدمات مربوط به خوود را به مشتری ارائه می‌کنند.

وکیلی توضیحات دقیق‌تری از روش نوین این مجموعه برای طراحی موزه آنلاین ارائه کرد و گفت: درواقع، این موزه‌ها براساس چند مرحله اساسی، طراحی مفهوم یا مفهوم‌سازی، طراحی آنلاین و شبکه‌سازی محصول و درنهایت طراحی معماری تکنولوژیکال، طراحی می‌شوند.

وی ادامه داد: این خدمات بر بستر وب و طراحی موزه‌های‌ آنلاین براساس قصه و روایت هر برند و محصول ارائه می‌شوند.

این فناور حوزه برندینگ درباره نحوه اجرایی‌سازی ایده‌ها برای برندینگ محصول توسط این مجموعه توضیح داد: اساس کار شرکت به‌صورت«EPC» یا سیستم کار طراحی، تامین تجهیزات و اجرای پروژه  از صفر تا صد توسط کارفرما است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سوالات امتحانات نهایی دانش‌آموزان چطور طراحی می‌شود؟
  • سوالات امتحانات نهایی چگونه طراحی می‌شود؟
  • هر آنچه از سیستم VRF باید بدانید
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب
  • طراحی نیمکت مواج برای اتاق‌های انتظار (فیلم)
  • موزه‌های آنلاین حوزه برندینگ طراحی شد
  • موزه‌های آنلاین طراحی شد
  • دستور رئیسی برای طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره
  • نقش سامانه مودیان در شناسایی خودکار معاملات مشکوک و کاهش فرار مالیاتی مشاغل خاص