Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، معاون مهندسی مگاموتور ضمن اعلام این خبر، گفت: با توجه به برنامه‌های بلند مدت مدیریت ارشد گروه سایپا مبنی بر کاهش ارزبری و استفاده از توان حداکثری سازندگان داخلی، در اواخر سال ۹۸ پروژه بازیابی فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل با همکاری مرکز جهاد دانشگاهی دانشگاه تربیت مدرس اجرا شد که طی آن بیش از ۹۵ درصد از فلزات گران بهای کاتالیست های مستعمل در مقیاس آزمایشگاهی بازیابی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داود افشار افزود: درحال حاضر در تمامی موتورهای تولید شده در داخل کشور، به دلیل الزامات زیست محیطی به منظور کنترل آلایندگی خروجی موتور خودرو، از قطعه کاتالیست استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: این قطعه دارای فلزات گران بهایی مانند پلاتین، رودیوم و پالادیوم بوده که بعضاً از طلا نیز با ارزش تر است و به دلیل نبود معادن این عناصر در داخل کشور، به صورت صددرصد وارداتی است.

افشار ادامه داد: قطعه کاتالیست طبق استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ و عملکرد بهینه مصرف بنزین باید درکارکرد کیلومتر صد هزار و۱۵۰ هزار خودرو تعویض شود اما عناصر و فلزات گرانبها پس از کیلومتر تعیین شده از بین نمی‌رود و فقط به علت ایجاد لایه‌های مختلف دوده و نیز کاهش سطح تماس، کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل این عناصر منبع بسیار خوبی برای بازیافت به شمار می‌آیند.

معاون مهندسی مگاموتور تاکید کرد: متأسفانه درحال حاضر کاتالیست های مستعمل و فرسوده در سطح کشور پس از جمع آوری و آسیاب شدن، به بهایی ناچیز از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود و در جهت تجاری سازی این فرآیند، به زودی تجهیزات اصلی به منظور بازیافت روزانه یک تن کاتالیست های مستعمل در داخل کشور نصب و راه اندازی می‌شود.

افشار در پایان گفت: با راه اندازی واحد بازیافت فلزات گرانبها از کاتالیست های مستعمل، مواردی همچون کاهش هزینه در تولید مجموعه کاتالیست قوای محرکه خودروها به علت هزینه‌ی کمتر خرید فلزات گرانبها، کاهش ارزبری و تسهیل فرایند تأمین این عناصر برای شرکت‌های تولید کننده کاتالیست و جلوگیری از توقف خطوط تولید به دلیل مشکلات بسیار زیاد واردات در اثر تحریم، محقق می‌شود.

کد خبر 5162680

منبع: مهر

کلیدواژه: گروه خودروسازی سایپا کاتالیست بازیافت مگاموتور کسب و کار گروه خودروسازی سایپا گردشگری صنعت خودروسازی کسب و کارهای اینترنتی بانک گردشگری فروشگاه های زنجیره ای تبلیغات ورزش کاشت مو واحد صنعتی قیمت خودرو سفر نوروزی چاپ کتاب کاتالیست های مستعمل فلزات گرانبها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان از کسب رتبه نخست افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی در ایستگاه‌ها و ناوگان جمع‌آوری پسماند خشک توسط این منطقه خبر داد.

سیدسلمان قاضی‌عسگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت تفکیک پسماندها و لزوم تحویل پسماندهای خشک قابل بازیافت به مراکز ذی‌صلاح، همچنین افزایش مراجعه شهروندان به ایستگاه‌های جمع‌آوری پسماند خشک و جلب مشارکت آن‌ها برای تفکیک و تحویل اقلام بازیافتی، آموزش‌های ویژه‌ای در مراکز فرهنگی و آموزشی و مساجد اجرا و موجب افزایش بازیافت سطح منطقه شده است.

وی افزود: با توجه به اعلام مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در برسی مناطق پانزده‌گانه، آمار مقایسه‌ای پسماند خشک قابل بازیافت جمع‌آوری شده در ایستگاه‌های بازیافت، منطقه ۹ شهرداری اصفهان در رتبه نخست افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی در ایستگاهای بازیافت سطح شهر است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان تصریح کرد: بهترین راهکار جداسازی مواد بازیافتی از پسماند تر تفکیک از مبدا است، از این‌رو شهروندان به‌ویژه زنان خانه‌دار باید با جدا کردن بازیافت از پسماند تر در راستای حفظ محیط زیست با شهرداری همکاری کنند.

قاضی‌عسگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو ایستگاه ساختمانی و دو غرفه ثابت بازیافت در سطح شهر فعال است و درصدد هستیم تا پایان سال جاری تعداد ایستگاه‌های بازیافت را برای رفاه حال شهروندان منطقه افزایش دهیم.

کد خبر 749383

دیگر خبرها

  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • رویداد علمی «خشتانه» چه هدفی دارد؟/از ساخت عناصر معماری در قالب کوچک تا ورکشاپ‌های تخصصی
  • ایدکوپرس سایپا،‌ تندیس شرکت برتر ایران را از رییس جمهور دریافت کرد
  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • الماس‌هایی که دو ساعته تولید می‌شوند؛ دستاورد کیمیاگران مدرن چیست؟
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک