Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@04:12:39 GMT

نوروتراپی چیست وچه کاربردهایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۳۸۶۲

نوروتراپی چیست وچه کاربردهایی دارد؟

با شرطی سازی مقاومت الکتریکی مغز می‌توان مشکلات آموخته شده بیمار را به کمترین حد رساند و یا در بهترین حالت درمان کرد. نورو تراپی روش مهاجمانه ای نیست و عوارض جانبی برای فرد ندارد.

به گزارش خبر نگار ایمنا؛ "نوروفید بک" (بازخورد عصبی)، یک فرایند آموزشی است که در آن مغز فرآیند خود تنظیمی را فرا می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که از وضعیت خود آگهی پیدا کند، توانایی تنظیم خود را خواهد داشت. در حقیقت مغز ما با فیدبکهایی که از بدن و محیط اطراف دریافت می‌کند، به کنترل و تنظیم کارکردهای مختلف جسمی و روانی و تعامل ما با محیط می‌پردازد. نوروفیدبک با بازخوردی که از امواج مغزی ارائه می‌دهد، به تنظیم فعالیت مغز کمک می‌کند.

الگوهای امواج مغزی انسان حالات و صورت‌های مختلف روانی را به وجود می‌آورد و اختلالات مختلف روانی، حاصل عملکرد نا مناسب مغز و در نتیجه تولید الگوی نا صحیح مغزی است. به همین دلیل مغز انسان مانند هر سیستم پیچیده دیگر نیاز به تنطیم و رفع نواقص خود دارد. نورو فیدبک یک فرایند آموزشی است که در آن مغز، خود تنظیمی را فرا می‌گیرد. در این زمینه با کریم عسگری، متخصص علوم اعصاب و دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، گفتگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

نوروتراپی چیست؟

نوروتراپی از روش‌های درمانی "نوروفیزیولوژیک"، مبتنی بر تکنیک‌های اصلاح عملکرد مغز است که شامل روش‌های نورو فیدبک، بی وفیدبک و تحریک‌های الکتریکی جمجه‌ای می‌شود. نورو تراپی عبارت است از روشی که در آن با شناسایی موضع‌های خاصی از قشر مغز و نصب الکترود در بخش‌های خاصی از جمجمه، با تغییراتی که در الگوی امواج مغزی ایجاد می‌شود، می‌توان امید داشت که بهبود یا حداقل کاهش نسبی بیماری را مشاهده کنیم.

نورو فیدبک و بیوفیدبک چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

هر دو از حوزه "الکتروانسفالوگرام" است؛ بیوفیدبک به معنای بازخوردهای زیستی وعصبی بوده که اطلاعات آن از سطح جمجه جمع آوری می‌شود، اما بیوفیدبک، یک مهفوم کلی‌تر است. می‌توان گفت نوروفید بک یا فید بک‌های عصبی شناختی صرفاً همان الکتروآنسفالوگرام و به شکل خلاصه تر است.

در نوروفیدبک، تحریک الکتریکی با دو یا سه الکترود ایجاد می شود، یک ناحیه خاص تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به کل جمجه نیازی نیست. در بیوفیدبک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به امواج مغزی توجهی نداشته باشد و مقاومت الکتریکی مغز را مورد برسی قرار دهد. او با شرطی سازی مقاومت الکتریکی مغز سعی میکند مشکلات آموخته شده فرد به کمترین میزان ممکن برسد و در بهترین حالت درمان شود. در روش نوروفیدبک اطلاعات از سطح جمجمه جمع آوری می‌شود؛ یعنی نورو فیدبک در مقایسه با الکتروآنسفالوگرام، یک ورژن بسیار جزیی‌تر و یک روش خلاصه تر است.

بیوفید بک از نورو فید بک، وسیع تر است که با استفاده از آن می‌توانیم از دیگر قسمت‌های بدن نیز بیو فیدبک بگیریم. بنابراین می‌توان مشخص کرد که میزان فعالیت الکتریکی در بخشی از عضلات چگونه است و اگر مشکلی داشته باشد تحت درمان قرار دهیم. از دیگر کاربردهای بی و فیدبک می‌توان صرفاً به شیوه آموزشی به عنوان دستگاه دروغ سنج نام برد.

برای نتیجه گرفتن از روش بیوفیدبک چند جلسه تراپی لازم است؟

قطعاً با یک یا دوجلسه درمانی نمی‌توان انتظار نتیجه مطلوب را داشت، اما با توجه به نوع بیماری چنانچه تراپی طی سلسله جلسات منظم و توسط یک متخصص خوب که آموزش های لازم برای انجام نوروتراپی را گذرانده است، انجام شود، می‌توان انتظار بهترین نتیجه را داشت.

برای درمان چه بیماری‌هایی از نوروتراپی استفاده می‌شود؟

باید این موضوع را در نظر گرفت که نوروراپی مانند هرروش درمانی دیگری نوش دارو نیست و با استفاده از آن می‌توان بیماری‌هایی مثل اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، اضطراب، ناتوانی یادگیری، افسردگی، اختلالات خواب، صرع، میگرن، آسیب‌های مغزی و… را درمان کرد.

روش انجام نوروتراپی چگونه است؟

قطعاً روش درمان برای همه اختلاتلات و بیماری‌ها یکسان نیست. برای مثال در اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، با ثبت امواج الکتریکی مغز می‌توان به این نکته پی برد که وضعیت فعلی کودک چگونه است. پس از اینکه متخصص مربوطه تکالیف خاص رفتاری را به کودک ارائه داد متوجه میشود که امواج بتا برای بهبود توجه و دقت باید تقویت شود. در نتیجه با شناخت امواج مغزی و تقویت و یا ضعیف کردن آنها وضعیت مطلوبی را میتوان در مغز ایجاد کرد.

تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز یک روش درمان دیگری است که با استفاده ازنصب آهن رباهایی خاص در سطح جمجمه انجام می‌شود؛ با تحریک نواحی خاصی از مغز و استفاده ازمیدان مغناطیسی می‌توانیم به هدف که درمان بیماری است، نزدیک تر شویم.

آیا با انجام نوروتراپی نیازی به مصرف دارو است؟

اگر دارو توسط یک شرکت معتبر ساخته شده باشد، می‌توان انتطار داشت که بهترین اثر بخشی را در بیمار مشاهده کنیم. دارو ها عوامل شیمایی هستند و می‌توانند عوارضی جانبی هم داشته باشند. بخش مهمی از این عوارض مربوط به جسم و بدن است، اگر دارو توسط شرکتی معتبرتهیه شده باشد، آثار مثب آن بیشتر از عوارض منفی دارو خواهد بود. دارو درمانی یک روش مداخله خیلی قوی است و نمی‌توان نروتراپی را جانشین دارو درمانی کرد، اما اگر دارو درمانی و نوروتراپی با یک دیگر تلفیق شوند اثر بخشی بیشتر می‌شود.

انجام نورو تراپی عوارض جانبی دارد؟

نورو تراپی هیچ گونه ضرر و عوارض جانبی برای فرد ندارد، زیرا یکی از ویژگی‌های این روش غیر مهاجمانه بودن آن است. نورو تراپی و یا درمان‌های لیزری که برای درمان نخاع انجام می‌شود، دیگر مثل قبل نیست که در آنها بدن فرد خراش داده شود و در این روش ها از تیغ جراحی و بخیه استفاده نمی‌شود.

مداخله این شیوه یک مداخله فیزیکی روانشناختی است. درمان در روش نورو فید بک و بیو فید بک، با استفاده از سطح جمجه انجام می‌شود؛ به این صورت که الکترودها در سطح جمجمه نصب و وامواج مغزی ثبت می‌شود. نصب الکترودها به سطح جمجه هیچ آسیبی به مغز وارد نمی‌کند وعوارض جانبی برای فرد ندارد.

قرار گرفتن الکترودها درسطح جمجه قاعده خاصی دارد؟

کسانی نورو تراپی انجام می‌دهند، یک دوره تخصصی نزد پزشک مغز و اعصاب می‌گذرانند و برای نصب الکترودها تکنیک‌ها و آموزش‌هایی به فرد داده می‌شود. همچنین فرد باید اطلاعات خوبی از آناتومی مغز و اعصاب داشته باشد و فیزیولژی مغز و اعصاب را بشناسد. جایگاه قرار گرفن الکترودها نیز اصول خاصی دارد و با توجه به مشکل بیمار، ممکن است در هر جایی از سطح جمجه نصب شود.

کد خبر 479276

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مغز اختلالات مغزی سلامت مغز بازخورد عصبی آسیب های مغزی آسيب مغزی بيوفيدبک تحریک الکتریکی مغز آسیب مغز اسکن مغز ضربه مغزی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق الکتریکی مغز عوارض جانبی مغز و اعصاب امواج مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند

آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه و در نشست با اعضای هیات رییسه دانشگاه فردوسی مشهد در محل این دانشگاه گفت: دانشگاه فردوسی مشهد دارای ذخایر علمی بسیاری است و یکی از دانشگاههای دارای برتری علمی در کشور است که توانسته افراد بزرگ و سرشناسی که در علوم تاثیر گذارند را در خود پرورش بدهد ولی متاسفانه در نشان دادن این عظمت علمی و استفاده از آن برای حل مسائل جامعه توجه ویژه ای صورت نگرفته است.

وی افزود:مردم و یا مسوولان دستگاه‌ها و نهادها قرار نیست به دنبال دانشگاه بیایند و به عبارتی این دانشگاه است که باید در ارتباط با جامعه نقش اثرگذار خود را ایفا کند.

وی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه در اثرگذاری در حوزه های مختلف از جمله فناوری، معدن، علوم انسانی، تربیت جامعه و فرهنگ سازی در جامعه بسیار است ولی دانشگاه باید خود را در این زمینه ها به جامعه اثبات کنند تا مشتری برای داشته های دانشگاه پیدا شود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: سرمایه گذاران به دنبال ایجاد بهره و منفعت برای خود هستند و شاید تجربه یک تکنسین را به دانش یک متخصص دانشگاهی ترحیح دهند و این در حالی است که باید دانشگاه توانایی خود را به جامعه هدف اثبات کنند تا آنان از دانش این مجموعه علمی بهره ببرند؛ متاسفانه این نکته در بیشتر دانشگاه های کشور مورد غفلت قرار گرفته است.

علم الهدی همچنین به نقش مسایل فرهنگی و توجه به موضوع جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ایجاد پردیس زندگی و خوابگاه متاهلی حرکت ارزشمندی است که می‌تواند در رونق ازدواج دانشجویی نقش بسزائی داشته باشد و البته باید به این موضوع توجه داشت که اگر امکان تغییر در احداث آن برای بهره مندی بیشتر دانشجویان وجود دارد، مورد توجه قرار گیرد.

بال قوی برای دولت سیزدهم

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: این دانشگاه سعی کرده است تا با حضور نیروهایی که نگاه نوآور به حل مسائل کشور دارند مسائل و مشکلات را حل کند و به عنوان یک بال قوی در دولت سیزدهم نقش آفرین باشند.

مسعود میرزایی افزود:دانشگاه فردوسی مشهد جزو دانشگاه‌های باسابقه و برتر کشور است و در عرصه های مختلف علمی اقدامات بسیاری انجام است و اکنون به حوزه علوم انسانی با نگاه اسلامی و تولید علم توجه بسیاری شده است تا امکان ایفای نقش های جدیدی در جامعه و کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در طول فعالیت مدیریت جدید این دانشگاه سعی شد تا نیروهای انقلابی و متخصص که نسبت به این کشور دغدغه مند هستند، جذب دانشگاه شوند تا در نهایت، دانشگاه برای آینده کشور داشته‌های بسیاری ارائه کند و بر همین اساس باید، غفلت نسبت به حوزه علوم انسانی نیز کاسته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که به آن توجه شده است، افزایش سرمایه اجتماعی در دانشگاه است و بر همین اساس، برخی از معوقات دانشگاهیان که مدت ها بر زمین مانده بود با رایزنی، کار جهادی و شبانه روزی پرداخت شد.

میرزایی افزود: می خواهیم دانشگاه فردوسی مشهد، یک دانشگاه تمدن ساز و الگو باشد تا بتواند نقش فعالی در سطح استان، کشور و حتی عرصه بین المللی، ایفا کند تا در توسعه و رونق کسب و کارها و یاری به حوزه اقتصاد دانش بنیان، موثر باشد.

رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: علم و دانش، مصدر عالم و شخصیت دهنده به آن هستند و اگر علم نورانی شود تمام مشتقات وابسته به آن نیز نورانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی ایمانی مقدم افزود: علمی که منجر به اخلاص، عمل و بصیرت شود باعث می‌شود برکات به دانشگاه و جمع دانشگاهیان اضافه شود.

وی ادامه داد: همراه کردن علم با اخلاق باید در اسناد بالادستی دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا منجر به تحول محتوایی در دانشگاه شود و در این راستا، تحول در ارائه دروس معارف نیز باید مورد توجه باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • وقتی از یک پل می توان پول هنگفت درآورد!
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • جلوی بی‌حجابی را با همراهی مردم می‌توان گرفت
  • از ایمپلنت دندان چه می‌دانید؟ افرادی که دندان کشیده شده دارند بخوانند!
  • انجام ۵۲ هزار زایمان در بیمارستان‌های فارس
  • نویدکیا: با عزیزم و قربانت بروم نمی‌توان کار کرد
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین