Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@02:33:27 GMT

بررسی معیارهای ساخت یک مستند موفق و جذب مخاطب

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۴۰۵۲

بررسی معیارهای ساخت یک مستند موفق و جذب مخاطب

به گزارش خبرگزاری فارس، در راستای بهره‌مندی از دستاوردها و تجربه‌های تخصصی در سطوح بین‌المللی به‌منظور توسعه علمی و مهارتی، دوره مجازی «تجارب و اندیشه‌های نوین در ساخت مستند و گزارش‌های خبری» با تعامل و همکاری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) برای مدیران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و خبرنگاران مرتبط برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وبینار آنلاین، رحیمیان استاد دانشگاه صداوسیما و کارشناس مباحث تولیدات تلویزیونی به‌عنوان استاد میزبان مدیریت جلسه را بر عهده داشت و ضمن تأکید بر محورهای کلیدی ساخت مستندهای خبری موفق نظیر نوآوری و خلاقیت توأم با جسارت بحث خود را آغاز کرد. در ادامه استیو آهرن رئیس آکادمی علمی اتحادیه ABU  در خصوص تلفیق تکنولوژی­های مدرن و صنعتی در ساخت مستندهای داستانی صحبت کرد.

مارک لولین دیگر مهمان خارجی این وبینار که  به عنوان تهیه ­کننده و سردبیر خبری شبکه­ های تلویزیونی استرالیا فعال است، در خصوص ویژگی­ ها و الزامات مستند خبری مطلوب از جمله صداقت در خبرنگاری، تلاش در کشف حقیقت، نقش تدوین نهایی در روند مستندسازی، جذب مخاطب، سرگرم­ کننده بودن، استفاده از تجهیزات تصویربرداری مناسب ارائه مطلب کرد.

خانم وندی اورت تهیه­ کننده استرالیایی و دبیرخبر در اتحادیهABU  بعنوان دیگر سخنران مدعو در خصوص اهمیت درگیر کردن مخاطب با اثر و توجه به عواملی که موجب خوب و شاخص شدن و کسب بازخوردهای مناسب یک مستند خبری می­شود، نکاتی را به بحث افزود.

افرو راشید نیز در حوزه تکنیک ­های دیداری اعم از نقش متن، تدوین جداگانه فیلم ­ها و تصاویر موجود، پایبندی به حقیقت و واقعیت در ساخت مستند و استفاده از سبک ­های جدید تصویربرداری و نرم ­افزارهای نوین تدوین صحبت­ های خود را ارائه کرد.

در پایان دکتر رحیمیان علاوه بر تکمیل و توضیح کامل مباحث قبلی و افزودن معیارهای ساخت مستند موفق و ملاک جذب مخاطب، بر ضرورت توسعه دیدگاه ­های مستندسازان به واسطه تماشای مستندهای موفق جهانی و مطالعه در این حوزه تأکید داشت. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مستند توسعه رادیو آسیا ساخت مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه شریف به دنبال راه اندازی انستیتو از دانشگاه سازمان ملل است

تین نیوز

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد برای کمک به کشورهای در حال توسعه راه اندازی شد و بدنه سازمان ملل از نظرات کارشناسی این نهاد آموزشی در تصمیمات خود استفاده می کند. علاوه بر دفاتر مرکزی، این دانشگاه ۱۴ انستیتو دارد که گرفتن مجوز برای این واحد آموزشی نیازمند پیش شرط هایی است. دانشگاه شریف به دنبال کسب مجوز برای راه اندازی انستیتو به منظور بررسی تغییرات اقلیمی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجید عباسپور عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نحوه برگزاری اولین دوره کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری اظهار کرد: با وجود تنش های فراوانی منطقه ای و احتمال درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی، توانستیم با دعوت از اساتید دانشگاهی از ۱۰ کشور، نخستین کنفرانس بین المللی و تاب آوری انرژی و پایداری را در دانشگاه شریف برگزار کنیم.

عباسپور بیان کرد: در اجلاس سال گذشته دبی که در سطوح بالای مدیران اجرایی برگزار شد، بحث هایی در خصوص نحوه عبور از سوخت های فسیلی مطرح شد، برای رسیدن به این مرحله یک دوره گذار تعریف شده است.

وی با اشاره به تاسیس صندوق برای تامین منابع مالی در خصوص بحث انتقال فناوری در این حوزه، عنوان کرد: کشورهای پیشرفته موظف شدند که کشورهای در حال توسعه را در خصوص کاهش مصرف سوخت فسیلی کمک کنند و کشورهای پیشرفته نیز از محل این صرفه جویی انرژی منتفع خواهند شد.

عباسپور ادامه داد: در این کنفرانس بررسی آثار و نتایج بحث تغییرات اقلیمی با همفکری در میان کشورهای منطقه نیز مطرح شد، همکاری در این سطح باعث اثرگذاری اقدامات خواهد شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هم زبانی در خصوص یک پدیده در معادلات جهانی باعث توجه بیشتر به موضوع و امکان استفاده از نظرات اساتید متخصص در این بخش خواهد شد.

وی افزود: مؤسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد برای کمک های به کشورهای در حال توسعه راه اندازی شد و بدنه سازمان ملل از نظرات کارشناسی این نهاد آموزشی در تصمیمات خود استفاده می کند. علاوه بر دفاتر مرکزی، این دانشگاه ۱۴ انستیتو دارد که گرفتن مجوز برای این واحد آموزشی نیازمند پیش شرط هایی است.

عباسپور عنوان کرد: در این انستیتوهای مسائل به صورت تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد؛ اما در خصوص وضعیت تغییرات اقلیمی هنوز بحثی مطرح نشده، پیشنهاد دادیم که ما به عنوان یکی از انستیتوها مسئله تغییرات اقلیمی را به عنوان یک نهاد مجمع مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: برای دریافت مجوز به منظور راه اندازی انیستیو نیازمند ظرفیت انسانی و اساتید متخصص و صاحب نظر است، بحث های مربوط به تبادل اطلاعات میان دانشگاه های کشور نیز در راستای همین موضوع بوده است.

به گفته وی، برخی از هلدینگ های فعال در حوزه آمادگی خود را برای حمایت از این پروژه را اعلام کردند و بحث حمایت های علمی از سوی سایر دانشگاه ها دیگر می تواند به عنوان پشتوانه این درخواست باشد.

عباسپور بیان کرد: رایزنی های مناسبی با وزارت خارجه و کمیسیون انرژی مجلس و مرکز تحول و پیشرفت  ریاست جمهوری در این خصوص صورت گرفته است و حمایت های این نهادها می تواند نقش مهمی در تسریع دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی انستیو باشد.

این استاد دانشگاهی با اشاره به نقش سازمان های منطقه ای عنوان کرد: سازمان های مانند اکو ظرفیت فراوانی برای گسترش همکاری میان دانشگاه های ایران و منطقه وجود دارد، در همیت راستا تبادل اساتید میان دانشگاه های ایران و  و ۲ دانشگاه از کشور چین آغاز شد.

وی افزود: از دیگر اهداف این کنفرانس کم رنگ کردن تحریم ها، بررسی وضعیت انرژی و تکنولوژی های مربوط به آن بوده است، در این جلسات استفاده از انرژی هایی مانند انرژی هسته ای مورد بحث قرار گرفت که می تواند با پشتوانه علمی مانع از بهانه تراشی های برخی از کشورهای غربی در خصوص ایران شود.

عباسپور ادامه داد: توصیه های یونسکو از دیگر مباحث و پروپوزال های مطرح شده در این کنفرانس بوده است، که در این خصوص تدوین موضوعات مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مقالات فراوانی به این کنفرانس ارسال شد، عنوان کرد: مقرر شد این کنفرانس هر دو سال یکبار به میزبانی دانشگاه های منطقه برگزار شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • نشست کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح
  • لغو سفارش ساخت قطارهای مسافری به CRRC چین
  • خبری خوب برای اسپالتی و آتزوری؛ جانلوکا اسکاماکا در اوج
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • معاون صدا خبر داد: چهارمین جشنواره پژواک بین‌المللی می‌شود
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • رادیو صدای لحظه‌هاست
  • دانشگاه شریف به دنبال راه اندازی انستیتو از دانشگاه سازمان ملل است