Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به چهار راهبرد پیش بینی شده برای تامین واکسن کرونا در کشور، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن کرونا در یکساله نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در ایران با پیش بینی شرایط احتمالی، چهار مسیر موازی برای تامین واکسن موردنیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر چهار مسیر، بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن در عرض یکسال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کوواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش بینی شده جریان دارد و بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران حتی زودتر از موعد پیش بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در ادامه اظهار داشت: تا این لحظه ۲۱ میلیون دز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کوواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد. همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دز   واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت و البته حداقل ۱۲۰ میلیون دز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد گردید که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود.

جهانپور ادامه داد: طبق برنامه و برآورد قبلی حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم شده و ایران میتواند علاوه بر تامین و تکمیل نیاز خود در بسیج ملی واکسیناسیون، در کنار سایر ملل و جوامعی که نیازمند واکسن کرونا باشند قرار گیرد.

جهانپور تاکید کرد: علاوه بر تامین نیاز کوتاه مدت به واکسن کرونا، استراتژی انتخاب شده، جایگاه و رتبه واکسن سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در این بازه زمانی کوتاه حداقل یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است و این ریل گذاری، ایران را در ماه‌ها و سال‌های آتی به عنوان "هاب منطقه ای" تولید واکسن قرار خواهد داد و ظرفیت فراهم آمده برای سالیان سال در اختیار نظام سلامت و در خدمت به سلامت ایرانیان خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: پاندمی کرونا علاوه بر خسارات و زیان های خود، درس های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالاهای راهبردی و استراتژیک در داخل مرزها متمرکز شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا واکسن کرونا واکسن ایرانی کرونا کروناویروس واکسن کرونا طبق برنامه نیاز کشور پیش بینی تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد

رئیس سازمان غذا و دارو درباره روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی غذا و دارو، سید حیدر محمدی در خصوص تأمین داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: چند سالی است که با مشارکت انجمن تالاسمی و متخصصین خون و آنکولوژی روند تأمین داروی این بیماران با استفاده از داروهای تولید داخل بهبود یافته است.

وی با اشاره به اینکه تمامی داروهای بیماران تالاسمی در کشور تولید می‌شود، افزود: با توجه به تقاضای برخی بیماران و تفاوت اثربخشی روی آنها، بخشی از سهمیه تأمین داروی این بیماران از مسیر واردات صورت می‌گیرد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تالاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تأمین ارز، تأمین دارو نیز انجام شد؛ امسال نیز امیدواریم که با کمک بانک مرکزی و تأمین ارز مورد نیاز، داروی این بیماران را تأمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی رشد خوبی داشته است، گفت: بخشی از هزینه‌های داروی این بیماران توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران صعب‌العلاج تقبل می‌شود تا بیماران دغدغه‌ای برای تأمین دارو نداشته باشند.

محمدی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تأمین داروی بیماران خاص اعمال نمی‌شود، اضافه کرد: برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم، از فروش دارو به ایران ممانعت می‌کنند، که دلیل برخی کمبودهای مقطعی همین محدودیت‌های بین‌المللی است. در سازمان غذا و دارو به صورت مستمر هر مسیری را برای تأمین داروی بیماران سپری کرده و تلاش می‌کنیم در حد نیاز افرادی که نسبت به داروی داخلی حساسیت دارند به داروی وارداتی نیز دسترسی داشته باشند.

وی در خصوص تأمین داروی بیماران خاص اظهار کرد: داروی بیماران خاص به صورت مستمر تأمین می‌شود، اما داروی بیماران نادر داروهایی هستند که بعضاً هزینه‌اثربخشی آنها به اثبات نرسیده است و ممکن است خود کشور تولیدکننده نیز در حال بررسی هزینه اثربخشی آن باشد؛ بنابراین هزینه اثربخشی دارو قبل از ورود به کشور باید بررسی شود. عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود، اما ممکن است در مورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی مطرح باشد که طبیعتاً مکلف هستیم داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده را مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تأمین می‌شود.

کد خبر 751461

دیگر خبرها

  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۲۰هزار تن کلزا در کشور/هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان
  • باید از ماشین‌آلات معدنی تولید داخل حمایت شود
  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه