Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@14:12:03 GMT

عکاسی نجومی علم اخترشناسی را تکان داد

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۵۶۷۵

عکاسی نجومی علم اخترشناسی را تکان داد

ایسنا/اصفهان یک مدرس نجوم گفت: علم اختر شناسی با یک ابزار خوب به نام عکاسی نجومی متوجه شد می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد.

مدرس نجوم رصدی در آسترومینار «نقش عکاسی نجومی در ترویج علم اخترشناسی» که به همت مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه عکاس نجومی اظهار کرد: از اولین تصویر نجومی که سال ۱۸۲۵ به ثبت رسیده، زمان چندان زیادی نگذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسداله قمری نژاد با بیان اینکه هر چه در آسمان داریم، کم نور است زیرا خورشید نیست که آسمان را روشن کند، گفت: "داگر"، اولین فردی است که دوربین عکاسی برای نصب بر روی تلسکوپ ساخت، اما نتوانست عکس های خوبی ثبت کند، با این حال روشی را ابداع کرد که بعدها نیز مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: اولین عکس نجومی، تصویری است که از سحابی جبار گرفته شده، البته از ماه و خورشید نیز عکس هایی ثبت شده، اما اولین عکس از آسمان شب تصویر سحابی جبار است که در آن مقطع شبیه معجزه بوده است.

به گفته قمری نژاد، عکاسی نجومی در سال های ابتدایی فعالیت با مشکلاتی چون حساسیت پایین فیلم ها و نور کم اجرام آسمانی مواجه بوده و این کار به دشواری انجام می شده است.

این عکاسی نجومی تاکید کرد: در آن زمان برای ثبت تصاویر از آسمان و اجرام آسمانی، زحمات زیادی متحمل می شدند، اما امروزه این عکس ها را بی کیفیت قلمداد می کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت تاج خورشیدی در زمان های دیرتری رخ داد و این عکس اولین بار در زمان خورشید گرفتگی ثبت شد که فوق العاده جذاب به نظر می رسید، ادامه داد: عکاسی نجومی به مرور شکل گرفت و مشکلاتش را پشت سر گذاشت و علم و تکنولوژی نیز به کمک آن آمد تا علم نجومی مهیای عکاسی از آسمان شود.

به گزارش ایسنا، قمری نژاد با بیان اینکه در روند حرکت عکاسی نجوم اتفاقاتی رخ داد که علم را تکان داد، تصریح کرد: بعد از گذشت حدود ۱۰۰ سال از شروع عکاسی نجومی، کارهای اولیه همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند، زیرا می دانیم برای ثبت این تصاویر چه زحمت هایی کشیده شده و اگر آن سختی و مشقت ها نبود، پیشرفت امروزی ممکن نمی شد.

مدرس انجمن نجوم آماتوری به شگفتی بزرگ در عکاسی نجوم اشاره کرد و گفت: "ادینتو" با جسارت زیادی که داشت، در وضعیتی دشوار، عکس ستاره ای را نزدیک به تاج خورشید ثبت کرد که امروزه نیز گرفتن چنین عکسی دشوار به نظر می رسد.

وی ادامه داد: محاسباتی که به واسطه عکس های "ادینتو" انجام شد، نظریه نسبیت انیشتین را اثبات کرد و نشان داد خمیدگی فضا در کنار اجسام پرجرم وجود دارد.

این مدرس نجوم رصدی با تاکید بر نقش عکاسی نجومی در ترویج علم تصریح کرد: عکاسی نجومی برای اینکه بتواند نقش کمکی را برای علم ایفا کند، فصل ۸۰ ساله ای را پشت سر گذاشته و امکانات آن نیز شاکله اصلی خود را پیدا کرده است.

به گفته قمری نژاد، علم اختر شناسی با یک ابزار خوب به نام عکاسی نجومی متوجه شد می تواند کارهای بزرگی را انجام بدهد.

وی تصریح کرد: برای اینکه از آسمان عکاسی کنیم و نقشه دقیقی از آن به دست بیاوریم، طبقه بندی ستاره ها نیاز است که پیشتر شدنی نبود و به واسطه عکاسی نجومی محقق شد، همچنان که برای تماشای سحابی که چشم قادر به دیدن آن ها نبود، از عکاسی نجومی بهره بردند.

این مدرس نجوم رصدی با بیان اینکه به واسطه عکاسی نجومی به اجرام غیر ستاره ای پی بردند، تاکید کرد: به کمک عکاسی نجومی می توانیم کل آسمان را رصد کرده و از آن اطلاعات به دست بیاوریم.

قمری نژاد ادامه داد: اگر در گذشته به دلیل کمبود امکانات، عکاسی نجومی دشوار بود، امروزه نیز به واسطه امکانات و تکنولوژی بالا نیاز به همکاری رصدخانه ها دارد.

به گفته وی، زمانی که فیلم های رنگی به بازار آمد، علاقه مندان به نجوم متوجه شدند، تاکنون چه دیتاهای مهمی را از آسمان از دست داده اند، اما بعدها نیز تا مدت ها علاقه ای برای استفاده از فیلم رنگی وجود نداشت و همچنان از فیلم سیاه و سفید استفاده می کردند، البته بیشتر نگاتیوها استفاده داشت و فیلم را چاپ نمی کردند.

این مدرس نجوم رصدی، جیمز وب را جایگزین تلسکوپ برای عکاسی از اجرام و کهکشان دورتر عنوان کرد و گفت: امکاناتی که بر روی جیمز وب نصب شده، بسیار به روز است و اگر مشکل ویروس کرونا رخ نداده بود، تاکنون در مدار قرار گرفته بود، با این حال قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد مدار شود.

وی با اشاره به همکاری بین تعدادی از دانشگاه های دنیا تصریح کرد: در نتیجه این همکاری ارزشمند، می توانیم امیدوار باشیم تا دو سال آینده، تصاویر خوبی از سیاه چاله نوری داشته باشیم.

قمری نژاد با بیان اینکه عکاسی غیر حرفه ای نجوم در علم اخترشناسی، پنجره جدیدی باز کرده است، یادآور شد: عکاسی غیر حرفه ای، علاقه مندان بیشتری را جذب می کند که آنها همیار منجمان حرفه ای می شوند.

مدرس انجمن نجوم آماتوری سابقه کار منجمان غیر حرفه ای در کشور را به حدود ۳۵ سال قبل نسبت داد و گفت: در آن مقطع، دوربین هایی که به تلسکوپ وصل می شد، ما را علاقه مند به عکاسی نجومی کرد.

وی با دشواری کار عکاسان غیر حرفه ای در آن مقطع، افزود: باید مدت زمان زیادی را برای به سرانجام رساندن یک کار صرف می کرد، به طور مثال در طول عکاسی باید با چشم فوکوس می کرد و این حالت را تا آخر عکاسی نگه می داشت.

قمری نژاد در ادامه به شرح تجربیاتش از عکاسی نجوم در گذشته و سختی هایی که پشت سر گذاشته است، پرداخت و توضیحاتی درباره جزییات این علم ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی نجوم عکاسی نجومی عکاسی نجومی غیر حرفه ای عکاسی نجوم قمری نژاد عکس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ایفوتوزاین، سوالی که معمولاً درمورد عکاسی از مناظر مطرح می‌شود این است که آیا بایستی از حضور انسان‌ در عکس‌ها استفاده کرد یا نه.
ما در این مقاله‌ی کوتاه به سه نکته‌ی مهم دراین مورد اشاره می کنیم تا اگر باری دیگر به عکاسی منظره پرداختید، حضور انسان‌ در آن‌، مدیریت شود.

1-  انتخاب اولویت در عکاسی منظره
هنگام عکاسی از مناظری که انسان یا انسان‌هایی در آن وجود دارد، بایستی این مورد را مدنظر قرار داد که حضور انسان، تأکید را از سوژه اصلی که همانا منظره است برندارد. در غیر این صورت، عکس شما از یک منظره زیبا تبدیل به یک عکس پرتره محیطی خواهد شد. نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، حس طبیعی انسان‌ها در مواجهه با طبیعت است. از این بابت، تلاش کنید حس طبیعی آن‌ها را در لحظه عکاسی، تغییر نداده و وجود دوربین، مؤذب‌شان نکرده است. 

2-  ایجاد ارتباط معنایی مؤثر
عکاسی از یک جنگل یا یک منظره کوهستانی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و الهام‌بخش باشد، اما اگر بتوانید هوشمندانه، انسان را به عکس‌تان اضافه کنید، بیننده می‌تواند با تصویر، ارتباط بصری بهتری برقرار کرده و باعث پرورش حس خیال‌پردازی او شود. عکاسی از غروب خورشید همراه با زوجی که در یک طرف کادر قرار گرفته‌اند، می‌تواند ماجرای احساسی زیبایی را شکل دهد، یا نمایش یک صخره‌نورد در کنار یک صخره‌ عظیم می‌تواند احساسی کاملاً متفاوت را در بیننده ایجاد کند.

3-  نمایش مقیاس بهتر
وجود انسان در عکس منظره می‌تواند به درک بهتر مقیاس عناصر آن کمک کند. برای مثال، پس‌زمینه‌ای از کوه‌های سر به فلک کشیده در مقایسه با انسان، می‌تواند سازه‌های عظیمی را به تصویر بکشد که در صورت عدم وجود انسان، قابل تصور نیست و نیز ابعاد دریاچه‌ای که یک مرد ماهیگیر در کنار آن مشغول ماهیگیری است، بهتر درک خواهد شد.

ترجمه از هادی دهقان‌پور

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت طلا تکان خورد / قیمت جدید طلا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فیلم| ویدیوی تکان دهنده از صحبت‌های کودک فلسطینی که تمام اعضای خانواده‌اش به شهادت رسیدند
  • کلیپ| ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • چرا باید انسان‌ در «عکس‌های منظره‌» باشد؟
  • رقم نجومی بدهی بابک زنجانی که برق از سرتان می پراند! (+ اینفوگرافی)
  • روبرت لواندوفسکی یک پیشنهاد نجومی از عربستان را رد کرد
  • آمارهای تکان‌دهنده مصطفی معین از وضعیت جامعه
  • مصیبت جدید مستاجران؛ قیمت نجومی کارتن موز!
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳