Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورت توسعه ی درمانِ دارویی برای روانشناسان ،ماماها،پزشکان و پرستاران هزینه های سنگین بر دوش بیمه های دولتی و خانواده ها کاهش می یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ هر از گاه در سطح جامعه به نکات ریز و پر اهمیتی برخورد می کنیم که بخشی از آگاهی های جامعه را می تواند شکل دهد .

از این رهگذر در تلاشیم گام هایی برای ارتقا اندیشه و دانش در جامعه برداریم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیانا کلانتری دانشجوی روان شناسی و پژوهشگر و علاقمند به رویکرد روانکاوی و آموزش خودمراقبتی و سلامت روان در یک اقدام تازه به گونه ای از این دستاوردها پرداخته . 

وی در مصاحبه ای با دکترجعفر بوالهری استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران و سابقه ۲۵ سال ریاست انستیتو روانپزشکی تهران(قطب علمی روانپزشکی و روان شناسی بالینی کشور)، محقق و از متولیان طرح های بزرگ ملی در اقصی نقط کشور  در حوزه  ی سلامت روان ویژه بهورزان و پزشکان و روانپزشکان و روان شناسان مطالب قابل تاملی را بدست آورده که در ادامه تقدیم می گردد:

دکتر جعفر بوالهری هستم روانپزشک،استاد بازنشسته از دانشگاه علوم پزشکی ایران.  بیش از ۳۰ سال در زمینه ی توسعه ی بهداشت روان،روانپزشکی و روانشناسی بالینی کار کردم.

قصد داریم در یک وبینار به درمانِ دارویی برای روانشناسان ،ماماها،پزشکان و پرستاران بپردازیم.

نو بودن این وبینار به این علت است که نظام روان پزشکی و روانشناسی و پزشکی هرگز نپذیرفته که دارو میتواند در حیطه ی کاری این گروه باشد .

پزشکان نیز این گونه بیماران را همیشه به متخصصان ارجاع دادند و از طرفی روانپزشکان اجازه ی دخالت و تجویز دارو در درمان بیمار را هرگز به روانشناسان ندادند.

تجربه ی کار من نزدیک به ٣٠ سال در نقاط دور افتاده ی کشور که شامل طراحی و اجرای برنامه های مراقبت های اولیه ی سلامت روان در ایران می شد، که توانستم کتاب هایی را برای روانشناسان ،بهورزها و کاردان ها  در زمینه ی کمک های اولیه به بیمار های روان را  بنویسم و همچنین به نتایج بزرگ و ارزشمندی دست پیدا کنیم و این نتایج را در کشور های همسایه همچون افغانستان، یمن و عراق آزمایش کنیم و موفق شویم که نتیجه کارمان را در سازمان بهداشت جهانی به عنوان پیشرفته ترین و موثر ترین کار در کاهش هزینه های بیماران روان ارایه دهیم.

نو بودن این وبینار مبنا بر تجارب ۳۰ ساله، این هست که ما دارودرمانی را به این گروه هدف اموزش بدهیم با این نیت که بیماران ما وقتی  به روانپزشک دسترسی ندارند و صلاح نیست وارد بیمارستان های روانی بشوند و همچنین این روزها به دلیل کرونا یکی از ضروری ترین کار هاست که گروه روانشناسان و پیراپزشکی کمکیار و حامی بیماران و خانواده ها باشند و از تجمع مردم در بیمارستان ها جلوگیری کنند.

بدون تردید این کار با نقد های زیادی مواجه خواهد شد که روانشناس، پرستار،مشاور،مدد کار اجازه ی قانونی نسخه نویسی را ندارد.

اینجا نیت نسخه نویسی نیست، بلکه شناخت اثرات دارو عوارض دارو و تشخیص بین علائم روانشناختی با علائم عوارض دارویی آموزش بیمار،ارجاع بیمار به پزشک عمومی،پزشک خانواده و به روانپزشک است.

خوشبختانه در کشور ما پزشکان عمومی تبحر بالایی در تجویز دارو های سلامت روان و روانپزشکی دارند، پس بنابراین ما اگر تیمی از پزشکان عمومی روانشناسان پرستاران و مشاوران و مددکاران داشته باشیم میتوانند مراقبت های خوبی را در حوزه ی سلامت روان بیماران ارائه دهند.

این وبینار جرات و اعتماد به نفس با گروهی که دعوت شده اند برای کار در مورد شناخت بیماری ها،اطمینان از تشخیص انها اموزش بیماران،ارجاع بیماران و پیگیری بیماران را افزایش می دهد و بنابراین بیماران روان که تا به امروز منتظر بودند که وقت از روانپزشک بگیرند حداقل حامی و همراهی در کنار خودشان دارند و تحقیقات نشان داده که بیش از ۵۰ درصد بیماران توسط کادر پیراپزشکی و پزشکان عمومی قابل درمان ،شناخت و اموزش هستند .

در صورت توسعه ی درمانِ دارویی برای روانشناسان ،ماماها،پزشکان و پرستاران هزینه های سنگین بر دوش بیمه های دولتی و خانواده ها کاهش می یابد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تحقیقات ۵۰ درصد بیماران کادر پیراپزشکی پزشکان عمومی استاد دانشگاه علوم پزشکی برای روانشناسان پزشکان عمومی ی سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۶۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را به صورت رسمی و با هدف گسترش فعالیت‌های سلامت‌محور در حوزه بین‌الملل آغاز کرد و پس از شکل‌گیری این معاونت و با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه رشد و توسعه این دانشگاه در حوزه بین‌الملل فراهم شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها و اقدامات بسیارخوبی در حوزه بین‌الملل صورت پذیرفت و با ۲ سفری که به کشور‌های عراق و ترکمنستان داشتیم زمینه جذب و حضور بیش از پیش دانشجویان و گردشگران سلامت این کشور‌ها در مشهد فراهم شد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های علمی و دانشجویی تعامل بسیارخوبی با کشور آلمان و در موضوع نوروساینس داشته و داریم و تداوم این همکاری‌ها فی ما بین را در سال ۱۴۰۳ هم خواهیم داشت.

دکتر بدیعی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت از جایگاه و وضعیت به مراتب بهتری به نسبت سال‌های قبل برخوردار هستیم و می‌بینیم که مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی انتخاب نخست بسیاری از بیماران غیرایرانی جهت درمان در ایران بوده و هست، خاطرنشان کرد: خدمات بسیارخوبی در حوزه‌های سرپایی و بستری به بیماران غیرایرانی در مراکز درمانی دارای مجوز IPD ارائه شد و در سال گذشته و با همکاری استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، کمیته گردشگری استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستمی و گردشگری خراسان رضوی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد، دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و دیگر مجموعه‌های شهری و استانی شاهد رشد خوبی در بحث حضور گردشگر سلامت در مشهد بودیم و رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جذب دانشجوی غیرایرانی در کنار پذیرشی که به میزان سال‌های قبل بود، ثبت نام و جذب متمرکز ۵۰ دانشجوی عراقی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری معاونت‌های آموزشی و فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه که بهترین کلاس‌ها و خوابگاه‌ها را با امکانات کامل در اختیار آنها قرار دادند زمینه جذب بیش از پیش این گروه از دانشجویان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • از روان تا درمان
  • افزایش حضور روانشناسان در بخش‌های مختلف پلیس
  • رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی: فقط ۱۰ درصد پزشکان از شغل خود راضی هستند
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت