Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر راه و شهرسازی در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران عازم بغداد شد.این احتمال وجود دارد طلسم لایروبی اروند در این سفر شکسته شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی،  در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های حمل‌ونقلی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و نیز تسهیل امور ترانزیت منطقه‌ای، بر اساس دعوت رسمی ناصر حسین بندر، وزیر حمل‌ونقل جمهوری عراق عازم بغداد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی قرار است در این سفر با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر جمهوری عراق ملاقات کرده و با همتایان خود ناصر حسین بندر، وزیر حمل‌ونقل و نازنین محمد وسو شیخ محمد، وزیر آبادانی و مسکن آن کشور دیدار و پیرامون همکاری‌های ریلی، جاده‌ای، عمرانی و زیربنایی گفت‌وگو کند.

همچنین نهایی کردن تفاهمات دوجانبه برای اجرای پروژه ارتباط ریلی شلمچه-بصره و اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، در دستورکار مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با مقامات آن کشور قرار دارد.

به گزارش تسنیم، لایروبی اروند یکی از وعده‌های دولت روحانی  (دولت یازدهم و دوازدهم) بوده که تاکنون محقق نشده است.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی 10 دیماه سال  93 در مراسم امضای یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ایران و عراق در حوزه حمل‌ونقل، گفته بود: «تصمیم گرفته‌ایم مقدمات اجرایی لایروبی اروند را طی دو هفته آینده (24 دیماه 93)‌ اجرایی کنیم که در این صورت کشتی‌هایی با ظرفیت حدود 12هزار تن می‌توانند در اروندرود تردد کنند، در حال حاضر کشتی‌هایی با ظرفیت کمتر از 5هزار تن در اروند تردد می‌کنند.»

این در حالی بود که تا زمان استعفای تلگرامی آخوندی خبری از انجام لایروبی اروند نشد.

پس از وی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز اواخر سال 97 در این‌باره گفته بود: ایران سهم خود را از این پروژه انجام داده و منتظر انجام تعهدات طرف عراقی هستیم. مهم این است که دستگاه دیپلماسی بتواند با عراق هماهنگی‌های لازم را برای احیای فعالیت در این آبراه تاریخی انجام دهد تا مجددا کشتیرانی مانند سابق در اروند رونق بگیرد.

وی افزود: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و مشکل آن تنها هماهنگی بوده است. ایران سهم خود را انجام داده و این سهم دولت عراق است که تعیین تکلیف شود.

این احتمال وجود دارد یکی از محورهای مذاکره وزیر راه و شهرسازی با مقامات عراقی، شکستن طلسم لایروبی اروند باشد.

مدیرکل وقت بنادر و دریانوردی خرمشهر اسفندماه سال 96 هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندرود را بالغ بر 1000 میلیارد تومان اعلام کرد و گفته بود: موانع لایروبی با عراقی‌ها هنوز برطرف نشده است.

محسنی با یادآوری این‌که بندر خرمشهر جایگاه کنونی بندر شهید رجایی با 60 درصد واردات و صادرات را قبل از انقلاب داشت، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی خرمشهر مورد تهاجم عراق قرار گرفت و مانند یک ایربگ و جزیی از ایران عمل کرد.

وی با بیان این‌که دولت‌ها از ابتدای انقلاب برای بازسازی خرمشهر تلاش کرده‌اند اما نابسامان فراوان ناشی از جنگ باعث شده تا کارها به چشم نیاید، افزود: اساسی ترین موضوع تجارت آبی، کشتیرانی و آبراه کشتیرنی است. فاصله اروند تا محل تلاقی خلیج‌فارس 62 مایل است. در زمان جنگ کشتی‌های بزرگ در این آبراه غرق شد که مانع تردد شناورها به لحاظ کاهش آبخور شده است.

وی با اشاره به این‌که برای خروج شناورهای مغروق قرارداد 62.5 میلیارد تومانی امضا شده است، تصریح کرد: از 39 فروند شناور مورد قرارداد تا کنون 21 فروند سالویج (خارج‌سازی) شده است.

وی با تاکید بر این‌که پس از خروج شناورهای مغروق شرایط بازگشت اروند به شرایط قبل از جنگ فراهم می‌شود، اظهار کرد:‌ برای لایروبی اروند تعهدات مشترکی با عراقی ها داریم که به صورت جدی آنرا دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص هزینه مورد نیاز برای لایروبی اروندگفت:  بر اساس برآورد صورت گرفته حدود 1000 میلیارد تومان برای لایروبی اروند نیاز است که این کار به دلیل منافع اولویت عراقی‌ها نیست.با لایروبی اروند آبخور از 6 متر کنونی به 9 متر قبل از اتقلاب افزایش یافته و شناورها با ظرفیت 12 هزار تن می‌توانند در این آبراه تردد کنند.

رایزنی ایران و عراق درباره لایروبی اروندرود و همکاری‌های ریلیلایروبی اروند 3 هزار میلیارد تومان هزینه دارد/ رشد 71 درصدی بارگیری کالای کانتینری در بندر خرمشهردفتر هماهنگی ایران و عراق برای لایروبی اروند تشکیل می‌شود/ کرونا کارها را عقب انداختلایروبی اروند در گام نهایی/ آغاز جلسات کارگروه عملیات لایروبی در عراق از امروز + فیلمآغاز لایروبی اروندرود؛ تأکیدی بر پیوند مستحکم تهران ــ بغدادلایروبی اروند؛ از خواهش آخوندی تا انتظار اسلامیناتوانی دولت در آغاز لایروبی اروند/ روایت وعده‌های بی‌سرانجام 7 سالهلایروبی اروند با همکاری‌ عراقی‌ها بدون پیش‌شرط/برآورد هزینه 1میلیارددلاریجدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان بنادر سازمان بنادر برای لایروبی اروند وزیر راه و شهرسازی جمهوری عراق عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته

 رضوانی‌فر در این دیدار از مرزهای طولانی و همجواری ۵ استان مهم هم مرز ایران با کشور عراق یاد کرد که اهمیت تجارت ایران با عراق را دوچندان کرده است و توسعه روابط و هماهنگی و همکاری عمیق‌تر و همه جانبه دو کشور را ضروری‌تر می‌نماید. 

وی افزود: ملاقات‌های منظم مرزی بین مدیران گمرکات مرزی دو کشور می‌تواند به اثربخشی این همکاری کمک کند. 

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: گمرک ایران با هدف تسهیل و توسعه تجارت برای تبادل اطلاعات گمرکی با گمرک عراق آمادگی کامل دارد.

وی ضمن اشاره به موقعیت ممتاز ایران در ترانزیت و عبور خارجی حدود ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران در سال گذشته در زمینه کامیونی و ریلی، رتبه اول ایران در کارنه تیر در دنیا را یادآور شد و در خصوص‌ مبادله اطلاعات در راستای توسعه کارنه تیر و همچنین اجرای تیر الکترونیک در طرف عراقی اعلام آمادگی کرد. 

رضوانی‌فر در ادامه اشتراک‌گذاری و هماهنگی در رویه‌ها و سیاست‌ها و اعمال شیوه‌های مشابه در مبادی مرزی مختلف و همچنین انطباق روزها و ساعات کاری گمرکات دو کشور را مفید و موجب تقویت تجارت و کاهش سردرگمی تجار و بازرگانان دو کشور دانست.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه تسریع در اطلاع رسانی از تغییرات در رویه‌ها و مقررات گمرکی دو کشور را خواستار شد.

رضوانی فر با بیان اینکه سنگ بنای سیاست‌های گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت در سازمان جهانی گمرک نهاده می شود، اهمیت این سازمان را خاطرنشان کرد و همفکری‌ و رایزنی کشورهای مسلمان را در پیشبرد اهداف و منافع مشترک خواستار شد.

وی همچنین از همکاری گمرک عراق در برگزاری مراسم اربعین حسینی قدردانی کرد و خواستار تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور جهت روان‌سازی بیشتر امور گمرکی زائران شد. 

در این دیدار حمود حسانی رئیس کل گمرک عراق، جمهوری اسلامی ایران را از جمله مهمترین شرکای تجاری عراق معرفی کرد و توسعه روابط تجاری دو کشور را از اولویت‌های کشورش برشمرد. 

 وی با اظهار خرسندی از پیشبرد همکاری‌های گمرکی بین دو کشور، اظهار امیدواری کرد موضوعات مشترک با استمرار در همفکری و تبادل نظر پیگیری شود.

رئیس کل گمرک عراق وعده داد هماهنگی بیشتر دولت متبوعش با دولت اقلیم کردستان عراق را به منظور اعمال وحدت رویه گمرکی در این دو منطقه پیگیری کند.

وی همچنین از پدیده قاچاق سوخت در مبادی مرزی مشترک دو کشور اظهار تاسف کرد و افزود: گمرک عراق در رفع این معضل با طرف ایرانی همکاری خواهد کرد.

حمود حسانی ضمن اشاره به اهمیتی که کشورش در برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی قائل است، بر تصمیم کشورش در تسهیل انجام امور گمرکی زائران و تجهیزات و مواکب تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش مذاکره برای امضای موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت‌های دو کشور به منظور تسهیل در تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی و ارائه تسهیلات در انجام رویه های گمرکی در مرزهای مشترک دو کشور، توافق بر امضای توافق‌نامه تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه موتوری بین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ایجاد تیر پارک اختصاصی در خارج از مرزهای گمرکی دو کشور به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از توقف کامیون‌های حامل مواد سوختی در محدوده مرزی، همچنین استقرار نمایندگان سازمان‌های صدور مجوزهای ورود کالا از جمله استاندارد، واحدهای بهداشت و قرنطینه و سازمان‌های مرتبط در گمرکات مرزی عراق، از دیگر محورهای این دیدار عنوان شده است.

در این دیدار اثیر ثامن منعم؛ مدیر حقوقی و امور گمرکی‌ و احمد عباس موسی؛ مدیر بخش فنی هیات گذرگاههای مرزی عراق و سامی جابر معاون سفیر عراق در ایران نیز حضور داشتند.

این گزارش می افزاید، در این دیدار ابراهیم نقدی؛ معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران، مهدی معینیان؛ مشاور رئیس کل گمرک ایران و مدیر کل حراست و امور انتظامی، مرتضی خودسیانی؛ سرپرست دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک، بهروز قره‌بیگی؛ ناظر گمرکات استان خوزستان و مدیر کل گمرک اهواز و محمود حسینی؛ معاون مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران نیز از طرف هیات ایرانی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • در دیدار روسای گمرکات ایران و عراق چه گذشت؟
  • ترانزیت خارجی ۷ میلیون تن کالا میان ایران و عراق در سال گذشته
  • طلسم پرسپولیس برابر سپاهان شکسته می‌شود؟
  • توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • توافقات جدید گمرکی میان ایران و عراق برای تسهیل تجارت
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • گسترش سرمایه‌گذاری چین در آرژانتین
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود