Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در جلسه مشترک استان‌های شمالغرب کشور که با محوریت بررسی موضوع بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ برگزار شد با اشاره به تفویض مسئولیت توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان به استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: این ماموریت با همکاری تمامی استان ها به ویژه استان های شمالغرب کشور انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هرگونه اشغالگری مخالف است، خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان به لحاظ نزدیکی جغرافیایی، زبان مشترک، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم نزدیک به ایران، می تواند مقصد تجاری مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی باشد و باید به موضوع بازسازی اراضی قره‌باغ به عنوان فرصتی مهم نگریست.

رییس ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان، حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه خدمات فنی- مهندسی و کشت فراسرزمینی و نظایر آن را در این کشور خواستار شد و افزود: حمایت های لازم از فعالان بخش خصوصی را با تدوین مشوق های سرمایه گذاری انجام می دهیم و بر این باوریم که تنها راه ممانعت از حضور نیروهای فرامنطقه ای، افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران در روند بازسازی قره باغ است.

پورمحمدی، بالندگی اقتصادی و پویایی تولید و صنعت را وابسته به توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه برشمرد و عنوان کرد: موضوع صادرات و افزایش سهم صادرات در مبادلات تجاری با جمهوری آذربایجان باید به عنوان  اولویتی مهم، به ویژه برای استان های همجوار این جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

وی عنوان کرد: کرونا و تحریم، از اصلی‌ترین عوامل ایجاد کننده مشکلات فعلی کشورند و بدون شک با تشریک مساعی داخلی و تقویت ارتباطات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه می‌توانیم از این شرایط سخت نیز با موفقیت و سربلندی عبور کنیم.

وی با اشاره به رشد یک درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته اظهار کرد: در سایه توجه الهی و تقویت نگرش اقتصاد مقاومتی در کشور، تحریم‌ها را روز به روز بی اثرتر کرده و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی برای توسعه اقتصادی ایران اسلامی می‌کوشیم.

 استاندار آذربایجان شرقی به افزایش میزان صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی در سال گذشته و 9 ماهه نخست سال جاری نیز اشاره کرد و ادامه داد: این افتخار به سبب همراهی، همکاری و مردانگی بزرگمردان و فعالان بخش خصوصی استان کسب شده است که می بایست از تلاش های مجاهدانه و ایثارگرانه برای عدم تعطیلی کارخانه ها و تعدیل نکردن نیروی انسانی قدردانی کنیم.

وی همچنین گفت: از بابت تامین کالاهای اساسی مردم در ایام نزدیک به عید نوروز نیز هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و امیدواریم با مدیریت مناسب در این ایام بتوانیم شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا باشیم.

علی جهانگیری؛ دبیر ستاد توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: مسئولیت ملی واگذار شده به استان، آغازگر توسعه ارتباطات اقتصادی با کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان است؛ در این مسیر نیز باید از ظرفیت تمامی استان های کشور به خصوص استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رقم و حجم صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان، قابل قبول نیست ابراز کرد: هدف از مشارکت در بازسازی قره باغ، علاوه بر حمایت از کشور آذربایجان، افزایش میزان صادرات به این کشور است.

وی همچنین حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ را فرصتی مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها برشمرد.

نماینده سازمان توسعه تجارت و معاونان هماهنگی امور اقتصادی استان های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز در این جلسه مواردی همچون تدوین مشوق های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و شرکت های مشارکت کننده در بازسازی قره باغ، افزایش حضور شرکت های فنی و مهندسی و کشاورزی، توسعه خطوط ریلی و جاده ای و افزایش همکاری اتاق های بازرگانی را مطرح کردند.

به گزارش ایرنا، ۴۳ روز از پاییز امسال (۶ مهر تا ۱۹ آبان)‌ با درگیری نظامیان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ همراه بود که سرانجام با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک پایان یافت و البته باکو توانست بخشی از اراضی مورد اختلاف را پس از دهه ها به خاک خود الحاق کند.

به گفته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بسیاری از مناطق آزاد شده از جمله شهرستان‌های " آق‌دام " ، " فضولی " ، "جبرایل " ، "زنگیلان " و " قبادلی " بطور کامل تخریب شده است؛ از این رو وی برای بازسازی گسترده این مناطق علاوه بر شرکت‌های آذربایجانی از فعالان اقتصادی و شرکت‌های کشورهای دوست نیز دعوت به همکاری کرده است.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در سفر اخیر خود به ایران گفته بود که مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای ۲ کشور ایجاد کند.

برچسب‌ها منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان استانداری آذربایجان شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان استانداری آذربایجان شرقی منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان استانداری آذربایجان شرقی اخبار کنکور جمهوری آذربایجان بازسازی قره باغ آذربایجان شرقی توسعه تجارت استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: یکی از ابتکارات وزارت کشور طی امسال برگزاری نمایشگاه معرفی زنجیره ارزش است که همه استان‌ها بتوانند ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های صنعتی کشور و در بسیاری از موارد دارای رتبه اول است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن بیشترین ذخیره معدنی کشور را دارد.

رحمتی افزود: یکی از زنجیره‌های ارزش راهبردی برای آذربایجان شرقی زنجیره ارزش صنایع معدنی است که در تولید کنسانتره و مس کاتدی در حال انجام طرح‌های عملیاتی هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به صنعت فرش اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ زنجیره کامل تولید فرش و صنایع دستی استان را به نمایش گذاشته ایم و در کنار آن زنجیره صنعت چرم، کیف و کفش نیز ارائه شده است.

رحمتی ادامه داد: در آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در صنایع غذایی به ویژه شیرینی و شکلات وجود دارد و صادرات این محصولات نشان دهنده جایگاه این زنجیره ارزش است و اتفاق خوبی در این نمایشگاه برای شناسایی سرمایه گذاران در طول این زنجیره ارزش افتاده است.

وی به توانمندی‌های بالای استان در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی در کنار صنایع ظرفیت‌های گردشگری چشمگیری هم دارد.

وی تشریح کرد: آذربایجان شرقی ظرفیت‌های بالایی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که می‌تواند برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی دارای جذابیت باشد و این ظرفیت‌ها در نمایشگاه اکسپو به سرمایه گذاران عرضه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است و در این راستا تفاهنامه‌ای در حضور وزیر محترم کشور مابین استان آذربایجان شرقی و کشور سوریه در سه محور اساسی به امضا رسید.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرو دارای افتخارات ملی و بین المللی است و بر اساس تفاهمنامه امضا شده با سوریه مقرر شد توجه ویژه‌ای به این موضوع شود تا بتوانیم سرمایه گذاری‌های مشترکی در این عرصه داشته باشیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی و صادرات آن از آذربایجان شرقی به کشور سوریه از دیگر محور‌های مهم این تفاهم نامه بود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت استثنایی برای معرفی ظرفیت‌های کشور برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در کشورمان فراهم می‌کند تا بتوانند با این استعداد‌ها آشنا شوند.

رحمتی بیان کرد: امیدواریم با حمایت و پشتیبانی‌های دولت به ویژه وزارت کشور و استانداران شاهد رشد و تحول در همه استان‌ها باشیم.

رحمتی تاکید کرد: مهمترین وجه تمایز نمایشگاه اکسپو با سایر نمایشگاه ها تمرکز بر زنجیره‌های ارزش است که می‌تواند بهره وری را در صنایع ما بالا ببرد.

در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو تفاهمنامه همکاری اقتصادی و تجاری در سه محور مهم مابین آذربایجان شرقی و سوریه با حضور وزیر کشور و استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

همچنین مراسم افتتاح واحد تولیدی انواع کفش ورزشی با سرمایه گذاری ۵ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۰۰ یورویی برگزار شد.

 قرارداد همکاری با سرمایه گذار کشور ترکیه برای تولید جک تریلی دیگر تفاهمنامه‌ای بود که با حضور استاندار آذربایجان شرقی به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امضای تفاهم نامه است
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است