Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@19:07:16 GMT

شور زندگی، در شرایط حاضر بیش از هر زمانی نیاز است

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۲۹۵۲۳

شور زندگی، در شرایط حاضر بیش از هر زمانی نیاز است

هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک در فقدان دبیرش زنده‌نام گلزار محمدی به دبیر اجرایی مهدی حاجیان از دهم اسفند کار خود را در همراهی با فضای مجازی از طریق چهار سامانه تلویزیون تئاتر ایران، هاشور، تیوال و نمایش‌نت آغاز کرد و تا ۱۷ اسفند نیز ادامه خواهد داشت.

نمایش موش روستایی و راز ناهار گمشده به کارگردانی لیلی شایق از جمله آثار حاضر در این رویداد نمایشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نمایشنامه موش روستایی و راز ناهار گمشده توسط حسین فدایی‌حسین ترجمه شده است. بازی دهنده‌های عروسک آوین خردمند، پریسا صفایی، یاسمین خدادادی، فاطمه عسگری و نسیم لقمانی و صداپیشه‌ها پریسا صفایی، محمد شفیعی، فاطمه عسگری و لیلی شایق هستند.

خنده‌هایی که زیر لایه‌های ماسک درخشیدند

لیلی شایق کارگردان نمایش موش روستایی و راز ناهار گمشده که از اصفهان در بخش صحنه‌ای کودک و نوجوان هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد نحوه آماده‌سازی و تمرینات این کار، گفت: به اجرای نمایش قبل از همه گیری کرونا فکر شده بود. تمرینات، ساخت دکور و عروسک‌ها به رشد قابل توجهی رسیده بودند ولی شیوع بیماری آن را متوقف کرد.

وی ادامه داد: در این مدت جشنواره، گروه‌ها دوباره دست به کار شدند. انگار هر گروه از یک منطقه‌ای جوانه زد و عروسک‌ها جان گرفتند. خنده‌ای که مدت‌ها ناپدید شده بود زیر لایه‌های ماسک درخشید. گروه ما نیز با حفظ همه شیوه نامه کار آماده‌سازی عروسک، دکور و تمرین‌های آماده‌سازی را انجام داد. به استودیوها و پلاتوهای مختلفی برای ضبط صدا، تمرین، فیلمبرداری و...رفتیم و خوش‌بختانه به‌اتفاق همه دوستانم در سلامتی کامل، منتظر تماشای فیلم‌های نمایش حاضر در جشنواره عروسکی هستیم.

فعالیت گروهی نشاط می‌آورد. فکر می‌کنم باید ادامه داد و زندگی کرد. به ‌نظر می‌رسد این شرایط، باعث بروز خلاقیت‌های جدیدی در اجرای گروه‌ها شده است؛ مثلا قانون جشنواره مبنی بر این‌که فیلم اجراها دارای برش و تدوین نشوند یکی از همین ویژگی‌هاست. این قانون هم زنده بودن نمایش‌ها را مدنظر قرار می‌دهد و هم مخاطب تا انتهای نمایش را تماشا می‌کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد:  بنابراین هنرمند باید خلاقیت داشته باشد و با توجه به حفظ این دستورالعمل‌ها، سرگرم‌کنندگی نمایش برای مخاطب را هم در نظر بگیرد. به همین دلیل فکر می‌کنم جشنواره‌ای متفاوت را شاهد خواهیم بود که گرچه مجازی است ولی دارای سبک و سیاق خاصی است که مطمئنا گروه‌های زیادی از پس آن بر آمده‌اند.

زنده‌یاد گلزار محمدی پیامی داشت که «دست‌های ما را برای ساختن شور زندگی تنها نگذارید». فکر می‌کنم در شرایط حال حاضر این شور زندگی بیشتر از هر زمانی نیاز است که در رگ‌های مردم به خروش دراید. امیدوارم بار دیگر با شرایط بهتری در کنار هم باشیم.

تکنیک‌های جایگزین در شیوه عروسک گردانی ماریونت

شایق درباره تکنیک اجرایی نمایش موش روستایی و راز ناهار گمشده، اظهارداشت: این نمایش عروسکی، به شیوه ماریونت کار شده است و چون در این شیوه اجرایی تعداد زیاد نخ‌ها، دردسرهایی را به‌وجود می‌آورد به پیشنهاد حبیب‌اله شفیعی، که در بخش طراحی و ساخت عروسک مشاور گروه است به جای نخ‌هایی که مربوط به سر عروسک‌ها می‌شود از باتوم استفاده کردیم. با این شیوه تعداد زیادی از نخ‌ها حذف شدند و بازی‌دهنده‌ها با آسایش بیشتری به کارشان می‌پردازند. عروسک‌ها از نظر رنگ و فرم ظاهری جذابیت‌های زیادی برای بچه‌ها دارند و سعی کردیم با ضبط فیلمی با استانداردهای جشنواره، این جذابیت دیداری را برای مخاطب ایجاد کنیم. نمایش برای گروه سنی کودک طراحی شده و امیدواریم مخاطبان از آن لذت ببرند.

او با بیان این که نمایشنامه نوشته ساندرا فنیچل اشر است، تصریح‌کرد: داستان آن درباره موش روستایی است که انواع غذاهای ساده را آماده کرده و منتظر است دختر عمویش از شهر برسد، ولی بچه گربه‌ها ناهار آن‌ها را بدون اجازه و دور از چشمش می‌خورند. وقتی موش روستایی متوجه می‌شود که غذاها نیستند با دخترعمویش تماس می‌گیرد و به او اطلاع می‌دهد. دخترعمو نیز می‌گوید در خانه‌اش غذای زیادی دارد و حالا او به شهر برود. موش روستایی قبول می‌کند و به شهر می‌رود ولی بچه گربه‌ها او را تعقیب می‌کنند.

برچسب‌ها جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی اخبار کنکور نمایش عروسکی عروسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۲۹۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور گروه‌های نمایشی چهار شهرستان آغاز به کار کرد و طی روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

زهرا آبسوران، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم به خبرنگار شبستان در ارومیه گفت: نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با هدف نشان دادن عمومی سازی و مردم سازی نمایش در جامعه و فضا سازی و ارتقای ظرفیت نمایش به عنوان یک رویکرد فراگیر تربیتی و نشان دادن توانمندی‌های این قشر در حال برگزاری است. 

وی با بیان اینکه رقابت سالم از محور‌های این جشنواره است، افزود: ۲۰ اثر به دبیرخانه جشنواره استانی هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان ارسال شده که پس از پایش، ۱۰ گروه نمایش منتخب که از این تعداد ۷ اثر مربوط به مراکز کانون و ۳ اثر نیز آزاد در روز‌های ۸ و ۹ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر مجتمع شهید فرخی ارومیه به رقابت خواهند پرداخت.

آب سوران با بیان اینکه «این صحنه خانه ماست» شعار این جشنواره است، گفت: توجه به نامداران، امید آفرینی، آئین‌های بومی، سنتی و مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد موضوعاتی هستند که در نمایش‌های جشنواره نوزدهم رعایت شده اند.

مدیر کل کانون پرورش فکری استان از برگزاری نمایشگاه با عروسک‌های نمایشی، پویش عکاسی و نشست آموزشی با هدف انتقال تجربه از برنامه‌های جنبی مرحله استانی این جشنواره خبر داد.

وی افزود: عباس پویان، فاطمه برمال، سمیه حسین نژاد داوران نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان استان هستند. 

گفتنی است؛ عباس پویان بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان است که دارای لیسانس ادبیات نمایشی و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است، وی از سال ۷۰ و در استان فارس فعالیت هنری خود را آغاز کرده و بیش از ۴۰ اثر هنری در حوزه‌ی کودک و نوجوان کار کرده است و در سال‌ها فعالیت مقام‌های متعددی را در جشنواره‌های کشوری و استانی به دست آورده است. 

فاطمه برمال کارگردان، بازیگر و عروسک گردان دیگر داور این جشنواره از استان اردبیل است، فاطمه برمال در طی سال‌ها فعالیت خود عناوین متعددی را در جشنواره‌های مختلف عروسکی و نمایشی به دست آورده، آخرین نمایش وی نمایش «آی تک» بود در تیر ماه ۱۴۰۲ در مرکز تئاتر کانون به روی صحنه رفت.

سمیه حسین نژاد کارشناس سابق کانون استان عروسک ساز، عروسک گردان، کارگردان و طراح صحنه و دکور دارای لیسانس نقاشی با سابقه‌ی بیش از ۲۰ سال فعالیت و مدرس شاخه‌های مختلف هنری است که طی سال‌ها فعالیت موفق به کسب رتبه‌های برتر در هنر‌های نمایشی، چون جشنواره رضوی شده و بار‌ها آثار وی به رویداد‌های کشوری صعود کرده اند.

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره عروسک خونه معرفی شدند
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • جشنواره «عروسکخونه» برگزیدگان خود را شناخت/ تجلیل از حسن دادشکر و عادل بزدوده
  • اختتامیه دومین جشنواره نمایش عروسکی تلویزیونی «عروسک‌خونه»
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ، دست و هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند/ انتقاد پیشکسوت نمایش عروسکی از وفور جیغ و دست هورا در تلویزیون!
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی