Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی نیکبخت رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: در سال زراعی گذشته تا هفته اول دی ۹۸ با رها سازی ٢٢٠ میلیون مترمکعب آب از طریق انهار ۴١ هزار هکتار به زیر کشت رفت اما در سال زراعی امسال تا هفته اول دی با تحویل ١٠٧ میلیون مترمکعب آب از طریق طرح آبرسانی در محل حوضچه های پنج هکتاری ۵۶ هزار و ٧٠٠ هکتار از زمین های کشاورزان به زیر کشت رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  ادامه داد: با قیاس این ارقام علاوه برصرفه جویی ١١٣ میلیون مترمکعبی آب شاهد ارتقای بهره وری آب مصرفی به ازای هرمترمکعب آب مصرفی از ٢ متر مربع سطح سبز به پنج متر مربع سطح سبز هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: با اجرای طرح تغییر الگوی کشت ارتقای بهره وری آب بیشتر خواهد شد.

او  افزود: تا کنون در ۲ مرحله آبیاری مزارع کشاورزان در پنج شهرستان حوزه سیستان ١٧٠ میلیون مترمکعب در محل حوضچه های پنج هکتاری تحویل کشاورزان شده است.

 اهمیت و ارزش آب در دنیای امروز و ضرورت مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی و نقش آب در توسعه بر کسی پوشیده نیست، کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده اصلی توسعه فعالیت های اقتصادی در دهه های اخیر و آینده به شمار می رود، کشور ایران در یکی از خشک ترین مناطق جهان قرار گرفته است و استان سیستان و بلوچستان نیز به عنوان پهناورترین استان کشور با مساحتی بیش از ۱۸۸ هزار و ۲۲۲ کیلومتر مربع با متوسط بارش سالیانه ۱۰۳ میلی متر و دارا بودن ۴۰۰ هزار هکتار اراضی با قابلیت کشت از نظر اقلیمی در گروه خشک و فراخشک قرار دارد.

سیستان و بلوچستان دارای ویژگی های اقلیمی خاص از جمله دارا بودن بیشترین میزان تبخیر سالانه کشور، بارندگی اندک، پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها، دامنه زیاد تغییرات دما در شبانه روز، وزش بادهای موسمی و فصلی با شدت و تداوم زیاد از جمله بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است که در بخش های وسیعی دچار کم آبی بوده و تداوم کم آبی ها به صورت دوره ای منجر به وقوع خشکسالی های سهمگین شده به طوری که علاوه بر تخریب زیر ساخت های بخش کشاورزی منجر به نابودی اکوسیستم طبیعی و نیز محیط زیست انسانی منطقه شده است.

از آنجایی که کشاورزی شغل و معیشت قالب مردم ساکن در این استان محسوب می شود، استفاده صحیح و بهینه از منابع پایه آب و خاک ضرورت انکارناپذیر است به همین سبب در برنامه ریزی ها اعم از ذخیره، انتقال، توزیع و مصرف آب در بخش کشاورزی باید کاملا هوشمندانه عمل شود.

از منظر کارشناسان؛ حفاظت از منابع آبی و اعمال مدیریت صحیح در بهره برداری از منابع در بخش کشاورزی استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که در چنین شرایطی تنها راهکار حل این مشکل بهره گیری موثر و بهینه از منابع محدود آب و بهبود بهره وری در این بخش خواهد بود.

در این میان طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان در سفر سال ۹۳ رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان تصویب و اعتبارات آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان سیستان و بلوچستان کشت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ۲ شهرک مولد کشاورزی در بوشهر ساخته می‌شود
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان