Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه کنترل بیماری کووید ۱۹، از بین بردن زنجیره انتقال ویروس است. هر چند نقش گسترده دولت و سیاست‌گذاران بهداشتی در اطلاع‌رسانی عموم مردم انکارناپذیر است؛ اما باید توجه داشت که رفتارهای پیشگیرانه و فرمان‌برداری عموم مردم از پروتکل‌های اعلام‌شده تحت تاثیر عوامل متعدد جسمی، روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت رفتارهای پیشگیرانه و فرمان‌برداری اجتماعی عموم مردم و استرس‌های تجربه‌شده آنها از بیماری در موج اول، برای برنامه‌ریزی‌های دقیق به منظور مهار بیماری بسیار ضروری است. با توجه به این موضوع؛ پژوهشگران رفتار پیشگیرانه جمعیت بزرگسال ایران در مقابله با ابتلا و انتقال بیماری کووید ۱۹ را بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه، در اردیبهشت ۱۳۹۹ هزار و هشت نفر از جمعیت بزرگسال ایران با استفاده از پرسش‌نامه مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعه مشخص شد که رعایت رفتارهای پیشگیرانه تا اواسط اردیبهشت به نسبت پذیرفتی بود. بر اساس این نتایج؛ رفتارهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی،‌ ماسک زدن در مکان‌ های عمومی، شرکت‌ نکردن در مهمانی و مجالس و خارج نشدن از منزل به جز مواقع ضروری کمتر از سایر رفتارها رعایت شدند. در ماه‌های اول همه‌گیری کووید ۱۹؛ اثر بخشی رفتارهایی مثل ماسک زدن سوال برانگیز بود و سازمان‌های بهداشتی و جوامع مختلف با این مسئله ضد و نقیض برخورد کردند؛ بنابراین ضعف در این حیطه را می‌توان با این دلایل توجیه کرد.

بررسی میران اضطراب ناشی از کووید ۱۹ حاکی از این بود که بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان پژوهش؛ اضطراب متوسط و شدید را تجربه کردند.

همچنین مشخص شد که بین رعایت رفتارهای پیشگیرانه و اضطراب ناشی از این بیماری؛ ارتباط معنی‌دار وجود داشت و عنوان شد که میانگین نمرات رعایت رفتارهای پیشگیرانه در زنان و افراد ۵۰ تا ۶۹ سال و افراد بازنشسته و خانه‌دار بیشتر از سایر گروه‌ها بود و در همین گروه‌ها شدت اضطراب نیز بیشتر است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: از آن‌جا که اضطراب تجربه‌ شده عموم مردم در حد متوسط و شدید بود، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران با هدایت اضطراب ناشی از بیماری به سمت مثبت و در مسیر بهبود رفتارهای پیشگیرانه، از بروز خستگی و اختلالات ناشی از اضطراب‌ های مزمن در دوران بروز پاندمی و به نوعی رفتن به سمت بی‌تفاوتی‌های اجتماعی جلوگیری کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کووید ۱۹ ویروس ماسک فاصله اجتماعی خستگی رفتارهای پیشگیرانه اضطراب ناشی عموم مردم کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۲۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • رفتارهای غیرمنطقی انسان الگوی جدید هوش مصنوعی شد
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!