Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الله یار محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی شهر بروجرد مجموعه مشاغل سنتی و حرفه‌های است که از دیر باز در بروجرد رواج داشته است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ حرفه سنتی در بروجرد شناسایی شده است.

حدود ۴۰ درصد از صنایع دستی بروجرد همچنان رواج دارند

وی با اشاره به اینکه در بررسی‌های تکمیلی این عدد به ۶۰ حرفه سنتی افزایش پیدا کرد افزود: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از این مشاغل همچنان در بروجرد رواج دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد تصریح کرد: هر چند تعداد مشاغل و کارگاه‌ها کمتر شده، اما به هر حال به دلیل تعدد و تنوع این مشاغل، می‌توانیم بگوییم که در این شهر کهن بسیاری از حرفه‌هایی که جنبه سنتی سنتی دارند، باز هم وجود دارد و افرادی به این مشاغل می‌پردازند.

یار محمدی با تاکید بر اینکه شهرستان بروجرد در دو مقطع از زمان از نظر اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی جایگاه و مرکز توجه بوده است افزود: در زمان سلجوقی مستندات و شواهد نشان می‌دهد که بازار بروجرد از امتیازات ویژه ای برخوردار بوده و طبیعتاً مشاغل، صنایع دستی و… در آن بازار بسیار فعال بوده اند.

وی ادامه داد: همچنین در دوره قاجار، باز هم بازار بروجرد به عنوان یک مجموعه اقتصادی بسیار با اهمیت مطرح بوده است.

برنامه‌ریزی برای احیای صنایع دستی

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه امروز مشاغلی که در بروجرد فعال بوده و عمدتاً صنایع دستی بروجرد هستند مربوط به دوره قاجار است گفت: بسیار از هنرمندان امروز به این مشاغل می‌پردازند.

یار محمدی با تاکید بر اینکه عده‌ای از آنها این حرفه‌ها را از پدران خود آموخته اند بیان داشت: عده‌ای هم از روی علاقه وارد این حرفه‌ها شده اند و این مشاغل و حرفه‌های کهن را از استاد کاران یاد گرفته اند و به آن می‌پردازند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه ریزی برای احیای این حرفه‌های سنتی در بروجرد عنوان کرد: ایجاد کارگاه‌های حرفه‌های سنتی، پرداخت تسهیلات، ایجاد نمایشگاه‌ها و همچنین ارائه آموزش‌ها از جمله این اقدامات است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه عرضه محصولات تولیدی در نمایشگاه‌ها نیز یکی دیگر از اقدامات در دستور کار است تصریح کرد: ورشو، دست بافت‌ها، منبت کاری، محصولات تلفیقی فلز و چوب و… از جمله ظرفیت‌های حوزه صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شوند.

یار محمدی به موانع بر سر راه رونق حوزه صنایع دستی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: استقبال کم برای انجام این حرفه‌ها، بازارهای مصرف، مواد اولیه و… از جمله این موارد است.

کد خبر 5163488

منبع: مهر

کلیدواژه: صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان بروجرد حجت یارمحمدی ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه شیراز گرگان اردبیل شهرستان کرج عکس استانها اراک مجلس شورای اسلامی کاشت نهال و درخت صنایع دستی بروجرد حرفه ها یار محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی

فرماندار شهرستان گرمی از تخصیص اعتبارات لازم در حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسین مولایی در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جزو اولویت‌های اول در شهرستان گرمی است و در سال‌های اخیر اعتبارات قابل توجهی را به این حوزه تخصیص داده‌ایم.

حسین مولایی افزود: امسال نیز در چند حوزه از جمله کاوش محوطه دیگه‌ور، برگزاری جشنواره‌ها و معرفی قابلیت‌ها، آموزش صنایع‌دستی، موزه گرمی و جاده‌های گردشگری اعتبارات لازم را برای حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص می‌دهیم.

دریاچه گیلارلو ظرفیت مهمی برای گردشگری شهرستان گرمی است

در ادامه این نشست حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: دریاچه گیلارلو در شهرستان گرمی ظرفیت مهمی برای گردشگری این منطقه است و با همکاری فرمانداری شهرستان و سایر نهادهای مرتبط می‌بایست یک جشنواره برای این منطقه تعریف شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: جشنواره‌ها نقش مهمی در دیده شدن و جذب سرمایه‌گذار برای منطقه دارند و لازم است که در شهرستان گرمی نیز جشنواره‌هایی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین لازم است برای آموزش صنایع‌دستی، تولید محتوا برای معرفی ظرفیت‌ها و کاوش محوطه تپه دیگه‌ور نیز از اعتبارات شهرستانی اختصاص پیدا کند تا بتوانیم اقدامات مهمی را در این شهرستان انجام دهیم.

کد خبر 750878

دیگر خبرها

  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • برخورد جدی با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • آیا طب سنتی ریشه در غریزه انسان و دیگر انسان‌تباران دارد؟