شعر خوش گفتی وُ چنگتر زدی
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۱۷۰
انتشار گفتمان عصر مشروطه، مرهون موسیقی و شعر است. نظام رسانهای هنر پیشروتر از پیادهنظام مشروطهخواهی، به تکمیل و ترویج گفتمانِ سیاسی قدم برداشت و بیداری بیشتر جامعه ایرانی را رقم زد. بافت فرسوده فکری توده از پس خردهنهضتهایی هم چون «روزنامه»، «ترجمه»، «مدرسه» و «اعزامهای تحصیلی به فرنگ» که عموماً خاستگاهی طبقاتی و اشرافی داشتند آماده آواربرداری بود که با ظهور ادبیات وُ موسیقی مشروطه وَ عمومیتر شدن معارضانِ حاکمیت، مأموریت غیرممکنِ تحول اجتماعی و نوزایی سیاسی ممکن شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«ادبیات» با دگرگونی نظام زبانی و تجددخواهی در شکل و معنا، تقرب بیشتری به مردم پیدا میکند و «موسیقی» با خروج از خلوتهای خصوصی و حرکت به سمت اجراهای کنسرتی، مخاطبان جدیدی را به خود جذب کرد. این دو رسانه رسا، به حرکت پیدایش و پیمایش خردورزی در طبقاتِ اجتماعی فرادست و فرودست شتاب بخشیدند و تجدد مبتنی بر مشروطهخواهی با تأکید بر گزارههای «ملت»، «وطن»، «آزادی» و رواج نقد قدرت با ابزارهای هنری را دامن زدند.
در چنین احوالی؛ «عارف قزوینی» بواسطه روشناندیشی سیاسی و غلبه روحیه انتقادی نماینده شعر و موسیقی عصر مشروطه میشود و با نفوذ در تودهها، کارکرد موسیقی قجری را از شکل حرمسرایی به حریم شهروندی اعتلا میبخشد. عارف از شعر و موسیقی بهعنوان تریبونی منتقد که رویدادهای معاصر خویش را به دقت زیر نظر دارد استفاده میکند و با هملحنی با مردم بهعنوان جامعه هدف، آرایش گفتمانی تازهای را برای شعر خود برمیگزیند و در این آرایش مقبول بر اصالت عقل، مردمدوستی، آزادیخواهی و استبداد ستیزی و روشنفکری مذهبی تأکید میکند.
آثاری جاودانه که معرف نبوغ و مبلغ زمانآگاهی عارف محسوب میشوند و از پس چند نسل هنوز قابلیت اقناع و اشباع اجتماعی خود را حفظ کردهاند. تصانیفی که در ادامه اراده مردم، شناسنامه عصر مشروطه شدند و آشکارا، به محبوبتر شدن مشروطهخواهان و مغضوبتر شدن مشروطهستیزان منتهی شد. «دل هوس سبزه وصحرا ندارد»، «آی آمان از فراقت آمان»، «از خون جوانان وطن لاله دمیده»، «گریه را به مستی بهانه کردم»، «باد خزانی، زد ناگهانی، کرد آنچه دانی» گرانمایه آثاری هستند که گویی در حصر زمان و مکان باقی نماندهاند و در ادوار پس از مشروطه نیز مهیج شنوندگان و الهام هنرمندان بوده است. «جایزه ملی عارف» باید با تکیه بر میراث مغتنم دیروز، مولد اشتیاق نسلی باشد که به اضطرار و اضطراب زیسته است و خیرخواهانه به تقلایی برای شناخت داشته فرهنگیاش هدایت نشده است. شاید این روزها که «نورسیدهها» برای دیده شدن به هر خفتی رضا میدهند، این جایزه بتواند جمال و جلال دستگاه موسیقی ایرانی را یادآوری کند و به شور و شعوری که متولد مواجهه با این میراث است، به مداوای امراض و اغراض بپردازد. عارف قزوینی به مصداقِ «شعر خوش گفتی وُ چنگتر زدی» الگوی شعر شریف و ترانه شریف است و فرجام این جایزه امیدواریم افزون شدن خوشگویان و ترچنگان باشد.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رامین حسینپور بهترین آهنگساز یک فستیوال بینالمللی شد
به گزارش خبرگزاری مهر، رامین حسینپور نویسنده و کارگردان و کانسپچوال آرتیست و آهنگساز ویدئو آرت «صورتگر» برنده جایزه بهترین آهنگساز از فستیوال جهانی «LA Sun Film Festival» لسآنجلس آمریکا در ماه آوریل سال ۲۰۲۴ شد.
ویدیوآرت «صورتگر» به نویسندگی، کارگردانی و آهنگسازی رامین حسینپور همچنین برنده بهترین انیمشین متحرک از فستیوال روسیه، بهترین مستند کوتاه و فیلم تلفیقی-تجربی از فستیوال نوجرسی آمریکا، بهترین فیلمنامه مستند از فستیوال تاتنهام، نشان افتخار بهترین کارگردانی لندن و بهترین ویدیوی تلفیقی جشنواره هنری برلین شد.
ویدیوآرت «صورتگر» در فهرست IMDb جزو ۵۰ اثر برگزیده این سایت معتبر سینمایی در ژانر بهترین مستند کوتاه در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ قرار گرفته است و رسانههای بینالمللی، رامین حسینپور را به عنوان هنرمندی دارای چندین استعداد معرفی کردهاند.
«صورتگر» سال ۱۴۰۰ با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده و آهنگسازی، تنظیم، خوانندگی و نوازندگی گیتار الکتریک آن نیز بر عهده رامین حسینپور بوده است.
رامین حسینپور دانشآموخته معماری، موسیقی و سینماست که در حوزه معماری بهعنوان طراح، مدرس، نویسنده و در حوزه موسیقی به عنوان شاعر، آهنگساز، تنظیمکننده و نوازنده شناخته میشود. وی همچنین در حوزه سینما نیز به عنوان نویسنده، کارگردان، تهیهکننده و همچنین کانسپتچوال آرتیست شناخته شده و تقدیر شده در مجله معتبر و بین المللی « Euro Arthouse Cinema Day» آلمان است.
حسینپور سال ۹۴ با تلفیق هنر معماری، موسیقی و سینما ۲ اثر با نامهای «غنیمت» و «اشتیاق» تولید کرد که در فستیوالهای بینالمللی به عنوان فینالیست حضور پیدا کردهاند.
دیگر عوامل ویدیوآرت «صورتگر» عبارتند از مدیر برنامه هنری: محمد نظری، تدوین: احسان واثقی، تیریدی آرتیست: حجت شعبانی، مدیر فیلمبرداری: علی احسانی، مجری دکوراسیون: مهدی حکمت، هلیشات: امید احمدزاده و رسول کیانپور، عکاس هنری: محمد حسامیان، بازیگران: فاضل مصلینژاد و داود اسدالهی، اعضای تیم موسیقی: نیما نواپور، محمد نیک، مهرداد بلوچیان، فرشادعنایتی، انتشار بین المللی: بهروز طباطبائی، فرید رضائیان، مهندس مرجان فعال، انتشار داخلی: حمید نوریفام، مدیر روابطعمومی: نغمه دانشآشتیانی.
کد خبر 6094179 علیرضا سعیدی