Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@15:17:27 GMT

بیماری خطرناکی که در کمین گیاهخواران است

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۲۷۹

بیماری خطرناکی که در کمین گیاهخواران است

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، یک مطالعه هشدار داده است که پیروی از رژیم غذایی بدون گوشت و لبنیات می‌تواند استخوان‌های شما را ضعیف کرده و خطر شکستگی‌های دردناک را افزایش دهد.

محققان آلمانی در یک ارزیابی، با استفاده از سونوگرافی، سلامت استخوان ۳۶ گیاهخوار و ۳۶ غیرگیاهخوار را مقایسه کردند، آن‌ها دریافتند که گیاهخواران به دلیل کمبود آشکار مواد مغذی اصلی که معمولا از محصولات حیوانی بدست می‌آیند، سلامت استخوان کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود مردم نه تنها به دلیل دلسوزی نسبت به حیوانات و آگاهی از مشکلات زیست محیطی بلکه به دلیل مزایای سلامتی نیز به رژیم غذایی گیاهی روی می‌آورند.

شواهد علمی نشان می‌دهد رژیم عذایی گیاهی ممکن است افراد را در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان محافظت کند، اما با این حال مشخص شده که این نوع رژیم با تراکم مواد معدنی استخوانی کمتری همراه است که می‌تواند خطر شکستگی را افزایش دهد.

در این مطالعه محققان از استخوان پاشنه ۷۲ نفر عکسبرداری کرده و دریافتند که نیمی از آ‌نها رژیم‌های غذایی گیاهی را دنبال کرده‌اند و در نتیجه سلامت استخوان ضعیف‌تری دارند.

محققان همچنین توانستند با گرفتن نمونه‌هایی از خون و ادرار شرکت کنندگان ۱۲ به اصطلاح «نشانگر زیستی» را که در حفظ استخوان نقش دارند، شناسایی کنند.

یافته‌ها نشان داد که در ترکیب ویتامین‌های A و B۶، لیزین، لوسین، اسید‌های چرب امگا ۳، سلنوپروتئین P، ید، هورمون محرک تیروئید، کلسیم، منیزیم و پروتئین α-Klotho با سلامت استخوان‌ها ارتباط مثبت دارند. لیزین یک اسید آمینه است که در گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و برخی گیاهان مانند سویا یافت می‌شود و بدن نمی‌تواند به تنهایی آن را تولید کند؛ در همین حال ویتامین A در تخم مرغ و سبزیجات برگ تیره وجود دارد، در حالی که ویتامین B۶ در گوشت و ماهی و همچنین نخود، مرغ و برخی میوه‌ها یافت می‌شود.

این در حالی است که آن دسته از شرکت کنندگان با استخوان‌های سالم‌تر غلظت کمتری از هورمونی به نام FGF۲۳ دارند که نقش اصلی آن تنظیم غلظت فسفات در پلاسماست.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گیاهخواران سرطان دیابت گیاهان سبزیجات سلامت استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، دکتر علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گفت: کشتار غیر مجاز دام در معابر و منازل ضمن گسترش آلودگی و ایجاد رعب و وحشت در افراد علی الخصوص کودکان، باعث انتشار بیماری‌های مشترک از جمله بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بروسلوز وسیاه زخم می‌ شود
وی افزود: با توجه به اینکه دام ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو فاقد هر گونه علائم بالینی است، آگاهی افراد جامعه از راه‌های انتقال این بیماری (گزش کنه، له کردن کنه‌ها با دست، تماس با خون و ترشحات دام آلوده، تهیه گوشت قرمز از مراکز غیر معتبر، کشتار خانگی، مصرف گوشت و جگر خام و نیم پز) و روش‌های پیشگیری مانند سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام، استفاده از تجهیزات فردی در زمان مراجعه به دامداری ها، نگهداری گوشت تازه گرم در بسته بندی بدون نشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد، تهیه گوشت قرمز صرفا از مراکز عرضه معتبر و دارای مهر و لیبل دامپزشکی نقش موثری در کنترل این بیماری در جوامع انسانی دارد.

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • مصرف بیش از اندازه قهوه عجب بلایی سرتان می‌آورد
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین تره بار
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • قیمت گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • تاکید رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز بر ممنوعیت کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟