Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:27:22 GMT

نسخه پیچی بیمه‌ها با اینترنت پردردسر + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۳۴۰۹

نسخه پیچی بیمه‌ها با اینترنت پردردسر + فیلم

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، همیشه فکر می‌کردم اگر روزی انواع و اقسام بیماری‌های مسری و غیر مسری آدم را نکشد، حتماً طرح‌هایی که قرار بود داغ این بیماری‌ها را کم کند و نیمه کاره رها شدند و ما ماندیم با هزار فکر و خیال یک روزی کار ما را می‌سازد، از راه اندازی انواع و اقسام سامانه‌های سلامت و طرح پزشک خانواده که خودش داستانی دارد تا اجباری شدن کارتخوان پزشکان که معلوم هم نشد بالاخره پزشکان کارتخواندار شدند یا خیر و باقی طرح‌ها که در این مقال نمی‌گنجد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چند روزی از اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی می‌گذرد و به نظر می‌رسد همه چیز فقط از دید مدیران بدون نقص و کامل است، طرحی که قرار بود در وهله اول سودش به مردم و بیمارانی برسد که علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با بیماری باید در شرایط کرونا دفترچه به دست در صف خدمات درمانی با آن شلوغی و ازدحام می‌ایستادند به بهای به خطر انداختن سلامتی برای به دست آوردن سلامتی نظرشان خاکستری است.

طرح حذف دفترچه‌های بیمه مانند خیلی از طرح‌ها موافقان و مخالفان خودش را دارد،  موافقانی که معتقدند با این کار نسخه خوانی راحت‌تر می شود، کاغذ بازی‌ها کم می‌شود، هدر رفت زمان ندارند و مهمتر از همه با جلوگیری از مراجعه حضوری از شیوع کرونا جلوگیری می‌شود، مخالفان، اما سر صحبتشان بیشتر از کمبود زیرساخت هاست مجهز نبودن همه پزشکان به سیستم، مشکلات اینترنتی و قطع برق و بی برنامگی و...

آلزایمر نداریم

سری به مراکز درمانی و داروخانه‌ها می زنیم تا با فرایند الکترونیکی شدن نسخه‌ها بیشتر آشنا شویم بیمارانی که چندی قبل از تعداد برگه‌های دفترچه بیمه ناراضی بودند و این روزها حتی همان برگ‌ها هم نصیبشان نمی‌شود سراسر سوال هستند و چشمانشان برای دریافت پاسخی قانع کننده دو دو میزند که آخر مگر می‌شود بدون دفترچه ویزیت شد و دارو گرفت و ما عادت کرده بودیم به تلاش برای خواندن خط پزشکان و سرجمع چند دسته می‌شدند.

بعضی‌ها  دنبال نیم کاسه‌ای زیر کاسه‌ها بودند و می‌گفتند حتما می‌خواهند پولی از مردم بگیرند یا این سناریو که به عقل ما هم خدایی نرسیده بود که چون نتوانستند پزشکان را مجبور کنند برای شفاف سازی مالیات هایشان کارتخوان نصب کنند با این کار می‌خواهند از پزشکان مالیات بگیرند.

برخی‌ها مدام می‌گفتند ما می‌مانیم با کار ناتمام و امکان ندارد این طرح اجرایی شود، بدون دفترچه دارو نمی‌دهند اینترنتمان کجا بود، برق که عین تاکسی‌های شهری می رود و می‌آید و ..

آن‌هایی هم که کمی مسن‌تر بودند می‌گفتند: سالهاست که می‌شنویم می خواهند دفترچه‌ها را حذف و ویزیت را الکترونیکی کنند و نسخه ما را کامیپوتری بپیچند و دارو را بدون دیدن خط زیبای پزشکان تحویلمان دهند، اما هیچکدامشان نشد و این طرح هم مثل داستان ناتمام اجبار پزشکان به نصب کارتخوان، چند ماهی با سر و صدا شروع می‌شود و بعد آرام تمام می‌شود، اما این‌ها یادمان می‌مانند ما بیماری داریم، اما آلزایمر نداریم.

سیاه، سفید، خاکستری

بیمار نبودیم، اما جست و جو برای یافتن پزشکی که با دفترچه الکترونیک هم ویزیت کند مارا از پا درآورد، نمیدانم آن بیماری که برای ایستادن روی زانوهایش دیوار را تکیه گاه خود می‌گیرد چطور می تواند بدون دفترچه پزشکی را پیدا کند تا ویزیت الکترونیکی شود.

نظری پزشک معالج می‌گوید این طرح اگر با برنامه ریزی بلند مدت و فراهم کردن زیرساخت‌ها همراه باشد می تواند انقلابی در نظام سلامت باشد.

او که سن و سالی را گذرانده و موهایش سفید شده است زمان را کمی به عقب می‌برد و می‌گوید الزام نسخه نویسی الکترونیکی از ۱۵ سال پیش در برنامه پنج ساله توسعه کشورگنجانده شد و اجرا نشده بود و اگر اجرایی می‌شد امکان اشتباه و هزینه‌های زیاد نسخه پیچی کاغذی کم می‌شد و نسخه‌های جعلی برای دارو‌های گرانقیمت هم نداشتیم، اما در طرحی که این روز‌ها اجرا می‌شود قواعد علمی این کار رعایت نشده است.


مریض که نبودیم و طبیعتا نسخه‌ای هم نمی‌خواستیم، اما برای گزارش باید داروخانه‌ای پیدا می‌کردیم که بی دفترچه نسخه بیماران را می‌پیچد که این یک قلم از پیدا کردن پزشک سخت‌تر بود.

یک داروخانه نسخه الکترونیکی را نمی‌خواندند، چون می‌گفتند ابزار خواندنش را که یک عدد کامپیوتر باشد ندارند، جایی هم اظهار بی اطلاعی می‌کردند که کدام الکترونیک؟ به ما که چیزی ابلاغ نشده است و یکی هم مثل ساندویچی‌های سرچهار راه نوشته بود" در این داروخانه‌ها بدون نسخه دارو داده نمی‌شود."

آن‌ها هم دلایل خودشان را داشتند و علاوه بر مشکلات دسترسی به اینترنت می‌گفتند این طرح باعث افزایش فشار کاری داروخانه‌ها می‌شود و آماده سازی برخی نسخه‌ها گاهی طول می‌کشد که خود باعث ازدحام جمعیت و ناراضی بودن مردم از داروخانه‌ها می‌شود، چون در این طرح بیمار با نسخه کاغذی به داروخانه مراجعه می‌کند و بعد از تایید هویت و اعتبار وارد نسخه الکترونیک خواهد شد.

در داروخانه‌ها برخی بیماران موفق به گرفتن نسخه و دارو شده بودند و خوشحال و راضی و متشکر از این طرح هدفمند و خوب، مانند خانمی که خسته از پایین و بالارفتن‌ها در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها می‌گفت: " مشکلی نداریم اصلا شما به ما یک مشکل نشان بدهید" این طرح عالی است و با توجه به اینکه توسط پزشکان متعدد ویزیت می‌شویم مشکل چندین نسخه داشتن رفع شده و به دلیل وجود همه اطلاعات بیمار، ویزیت توسط پزشکان برای ما راحت‌تر شده و بعد از مراجعه به داروخانه بدون مشکل و خیلی سریع دارو را دریافت می‌کنیم و کلی خاصیت خوب دیگر از این طرح می‌گوید.

آن سوتر، اما برخی‌ها موفق به انجام کار خود نشدند و نه تنها درد از سر آن‌ها کم نکرده بلکه برایشان دردسر به وجود آورده و از شانس بدشان به آن دسته از داروخانه‌ها و مراکزی برخورد کردند که از ویزیت و دادن دارو بدون نسخه و دفترچه معذورند چه به دلیل نبود امکانات و چه به نشانه اعتراض.

یکی می‌گفت: به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، ضعف اینترنت، مهیا نبودن ابزار و امکانات، وای فای و کامپیوتر در بعضی مراکز متاسفانه بیشترین سنگینی بر دوش کسانی است که تا اول اسفند موفق به گرفتن دفترچه نشدند و الان نه امکانات کافی برای دفترچه الکترونیک وجود دارد و نه دفترچه‌ای‌.

می‌گفتند با حذف دفترچه باید باری از دوش مردم برداشته شود، اما حالا با حذف دفترچه‌ها، فکری به حال بیمه تکمیلی نشده و به دلیل وجود نداشتن نسخه پزشک برای استفاده از بیمه تکمیلی، بیماران باید همه هزینه را پرداخت کنند.

یکی هم می‌گفت: اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه اگرچه می‌تواند تحولی بزرگ باشد، اما شروع هر طرح به معنای کامل بودن آن نیست، این طرح زمان لازم دارد برای جاافتادن.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

کمی دندان روی جگر بگذارند حل می‌شود

خداحافظی با دفترچه‌های بیمه برای بیماران چه آن را سفید ببیند چه سیاه وچه خاکستری کلید خورده است.  

خورشیدی مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران با بیان اینکه سالانه ۶۰ میلیارد تومانی برای چاپ دفترچه هزینه می‌شود لیستی از محسنات طرح می‌گوید مثل کاهش خطای پزشکی، حذف هزینه‌های اضافی، کاهش تجمعات، سهولت در نسخه پیچی و ذخیره اطلاعات راجع به بیماری‌های افراد و ...‌

او می‌گوید: همه پزشکان شامل این طرح هستند و آنانی که با ما قرارداد دارند که نسخه‌ها را با ابزار‌های الکترونیکی می‌پیچند و به داروخانه‌ها می‌فرستند و آنانی که قرارداد ندارند روی سربرگ‌های خودشان کد ملی بیمار را باید بنویسند و مراکز درمانی هم خدمات پزشکی را با کد ملی افراد می‌دهند.

خورشیدی از کمبود زیرساخت‌ها و گلایه‌های مردم خبر دارد می‌گوید: برای اصلاح ساختار این طرح باید انجام شود و اگر پزشکی به سامانه الکترونیکی دسترسی ندارد، همان سرنسخه مخصوص مطب با کد ملی کفایت می‌کند.



مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران می‌گوید: اجرای هیچ طرحی بدون گلایه مندی برخی‌ها نیست و مشکلات این طرح هم آرام آرام در جریان اجرا مشخص و حل می‌شود.

اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه در ظاهرگامی بزرگ و نوآورانه برای صرفه جویی در وقت و زمان است، اما با مشکلاتی که مردم و پزشکان گفتند و خواندید علامت سوال‌های زیادی در ذهن بیماران وجود دارد که با تدبیر باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

گزارش: هدیه سعیدی فر

انتهای پیام/ ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفترچه تامین اجتماعی حذف دفترچه ها پزشک خانواده طرح حذف دفترچه های بیمه داروخانه ها زیرساخت ها نسخه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه­ سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)

به اطلاع داوطلبان گرامی می‌رساند کلید اولیه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول) از تاریخ سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند از تاریخ مذکور حداکثر تا روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دارند، منحصرا" از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به این سازمان اعلام نمایند.

برای دریافت دفترچه سوالات مورد نظر از اینجا دانلود کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • نسخه‌پیچی و ممنوعیت‌های عجیب به سبک دهه ۶۰ در مدارس دخترانه | دانش‌آموزان را لجباز نکنید!
  • مطالبات تمام داروخانه‌ها پرداخت شد
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است
  • انسولین در داروخانه های هشتگرد به اندازه کافی موجود است 
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • دفترچه­ سوالات آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)
  • صعود پردردسر الهلال به فینال جام حذفی عربستان
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو