Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرتو اظهار کرد: برخی مدعی هستند با تصویب FATF می توانیم مراودات بانکی را انجام دهیم، درحالی‌که این یک استدلال ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی FATF از ملاحظات ملی تا منافع معاندین و با حضور سید محمود محمدی، کارشناس مسائل بین الملل و پوریا پرتو، پژوهشگر مسائل اقتصادی به روی آنتن رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوریا پرتو با اشاره به تأسیس FATF توسط گروه جی هفت در دهه 80 میلادی گفت: دغدغه اولیه این نهاد موضوع پولشویی بود. پولشویی توسط این سازمان ها هم خیلی ساده تعریف شده بود و جرامی مانند قاچاق سلاح و مواد مخدر را شامل می شد. در سال 2001 که ماجرای برج های دو قلوی آمریکا در 11 سپتامبر اتفاق افتاد بخش مبارزه با تأمین مالی تروریسم به آن اضافه شد. در بحران 2007 در آمریکا نیز بخش نظارت بر نهادهای مالی و از 2013 نیز بخش اشاعه سلاح های کشتار جمعی یعنی سلاح های هسته ای به این نهاد اضافه شدند.

وی با تصریح بر اینکه نهاد اقدام مالی یا FATF یک سازمان پویا است که هر چند سال یک بار یک مأموریت جدید برای خود تعریف می کند و بر اساس آن، با کشورهای مختلف برخورد می کند، اظهار کرد: این سازمان کشورها را در سطوح مختلف طبقه بندی می کند؛ کشورهای عضو، کشورهای لیست سفید، لیست خاکستری و لیست سیاه چهار سطح تعریف شده هستند.

این پژوهشگر مسائل اقتصادی کشورهای عضو لیست سفید و خاکستری را کشورهایی عنوان کرد که به FATF نپیوسته اند، اظهار کرد: این کشورها در حقیقت «اکشن پلن» و دستورالعمل FATF را اجرا می کنند. در حال حاضر 39 کشور عضو این نهاد هستند.

وی به نشست های این نهاد اشاره و بیان کرد: هر چهار ماه یک بار یک نشست ها برگزار می شود و در بیانیه هایی که صادر می کنند در حدود دو پاراگراف به کشورهایی مانند ایران که با آن‌ها همکاری نمی کنند اشاره می کنند. نکته جالب اینکه در سه بیانیه اخیر علاوه بر بحث تأمین مالی تروریسم و پولشویی، موضوع اشاعه سلاح های کشتار جمعی و به طور مشخص سلاح هسته ای را به پاراگراف های مربوط به ایران اضافه کرده است.

پرتو با اشاره به استدلال های موافقین تصویب دو کنوانسیون FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: آن‌ها مدعی هستند با تصویب FATF می توانند مراودات بانکی را هم انجام دهیم درحالی‌که این یک استدلال ضعیف است و عملاً محدودیت های بانکی ارتباطی به FATF ندارند و با تصویب دو کنوانسیون FATF هیچ اتفاقی نمی افتد.

سید محمود محمدی، در ادامه با تصریح بر اینکه باز تعریف کردن موضوع FATF نباید موجب غفلت اذهان عمومی نسبت به بدعهدی و رسوایی آمریکایی ها در برجام شود، اظهار کرد: برجام تبدیل به یک رسوایی شده است اما امروز برخی جریان های سیاسی در داخل تلاش می کنند برای سرپوش گذاشتن بر برجام، موضوع FATF را مطرح می کنند.

وی از اهتمام رسانه های غربی و برخی در داخل برای معرفی کردن ایران به عنوان کشوری که بدهکار FATF است گفت و بیان کرد: FATF یک معاهده نیست بلکه یک سازمان غیر دولتی است که توسط شش کشور صنعتی جهان تشکیل شد. بعدها کانادا و ورسیه به این سازمان می پیوندند و نکته عجیب اینجا است که FATF جزو معدود سازمان هایی است که روسیه و آمریکا در آن با هم عضو است.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن یادآوری این موضوع خاستگاه FATF اقتصادی بود، عنوان کرد: به مرور حرکت این سازمان به سمت مباحث امنیتی و سیاسی قابل مشاهده است. 197 کشور به این سازمان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با FATF همکاری می کنند اما رای اصلی را 37 کشور صادر می کنند.

وی اشاره کرد: اگر بنا باشد ایران شرایط این سازمان را به طور کامل بپذیرد باید چندین کنوانسیون خفت آور دیگر را بپذیرد و نمی تواند تنها یکی از آن‌ها را بپذیرد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قرارداد FATF پیوستن ایران به FATF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۳۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه اعلام کرد که پنج فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حمایت مالی از حزب‌الله لبنان تحریم کرده است.

به گزارش ایرنا، «اداره کنترل دارایی‌های خارجی» (اوفک) در تارنمای وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: عدنان محمود یوسف، مازن حسن الزین، آندریا سمیر مشنتف، بشیر ابراهیم منصور و فیراس حسن مکلد به دلیل کمک به «حسن مکلد» مالک صرافی CTEX برای «دور زدن تحریم‌ها و تسهیل اقدامات غیرقانونی در حمایت از حزب‌الله» تحریم شده‌اند.

پیشتر حسن کلد و صرافی CTEX در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

اوفک افزود: این افراد از جمله ۲ موسس صرافی CTEX و ۲ پسر مکلد ۲ شرکت را در لبنان و امارات اداره می‌کند که آن‌ها نیز بطور همزمان تحریم شده‌اند.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: حزب‌الله همچنان به سرمایه‌گذار‌های تجاری ظاهرا مشروع و تسهیل‌کنندگان کلیدی برای تامین مالی عملیات گروه از جمله حملات بی‌ثبات‌کننده در امتداد مرز‌های شمالی اسرائیل متکی است.

وی افزود: آمریکا به ردیابی منابع درآمدی کلیدی حزب‌الله و محدود کردن قابلیت آن برای بی‌ثبات کردن منطقه ادامه می‌دهد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۷ فروردین نیز در تداوم سیاست‌های تحریمی خود اعلام کرد تحریم‌هایی را علیه شبکه تسهیل‌کننده حواله‌های مالی برای حوثی‌ها (انصارالله یمن)، حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها شامل ۶ نهاد، یک فرد و دو نفتکش می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ فرد و ۲ نهاد را در ارتباط با حزب‌الله تحریم کرد
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ترافیک در محور‌های ارتباطی مازندران سنگین شد
  • ترافیک در محورهای ارتباطی مازندران سنگین شد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • تحریم ۸ شخص و ۵ نهاد انگلیسی حامی رژیم صهیونیستی
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند
  • ایران ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی را تحریم کرد
  • تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد