Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان معتقد است که برخی قوانین در حوزه منابع طبیعی از بازدارندگی لازم برخوردار نیست.

جعفر مرادی حقیقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در برخی موارد جرائم آنقدر ناچیز است که بازدارندگی لازم را ندارد و متخلفین حاضرند چند برابر آن را هم بپردازند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص انتظار متولیان عرصه‌های طبیعی از مجلس و بروزرسانی برخی قوانین این بخش اضافه کرد: اگرچه به نظر می‌رسد که ما در حوزه قوانین، مشکل نداریم اما انتظار ما در این بخش بیشتر تشدید مجازات‌ها است چرا که برخی جرائم از بازدارندگی لازم برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در برخی موارد میزان جرائم با میزان تخریبی که در طبیعت به وجود می‌آید همخوانی ندارد ادامه داد: تخریب پوشش گیاهی و یا آثار زیان‌بار ناشی از قطع درختان به سادگی قابل جبران نیست باید جرائم سخت‌گیرانه تر و تشدید شود. اگرچه در مجموع مشکل ما بیش از آنکه در بخش قوانین باشد در برخی بخش‌های اجرا وجود دارد.

وی با بیان اینکه امسال و از ابتدای سال جاری تاکنون 92تن چوب و زغال تاغ در استان کشف شده خاطرنشان کرد: علاوه بر این مقادیر زیادی نیز گیاهان دارویی و سایر محصولات نظیر چلم،کما و برخی گیاهان دارویی در استان کشف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان حقیقی به گستردگی مناطق و عرصه‌ها در استان پرداخت و گفت: در استان تنها 352 هزار هکتار مناطق جنگلی وجود دارد و لذا یگان نظارت با وجود تلاش شبانه‌روز، به دلیل گستردگی کار امکان حضور همزمان در همه عرصه‌ها را ندارد.

وی با بیان اینکه بیشتر قاچاق چوب در استان محدود به چوب‌های تاغ است افزود: البته قاچاق چوب از دیگر استان‌ها نیز وجود دارد که از استان عبور می‌کنند و یگان حفاظت استان با اینگونه موارد نیز برخورد می‌کند.

مرادی حقیقی با اشاره به همجواری استان با استان‌های شمالی به عنوان یکی از مراکز مهم قاچاق چوب خاطرنشان کرد: در گذشته عمده چوب های قاچاقی عبوری مربوط به مناطق جنگلی شمالی بود اما مدتی است که شاهد قاچاق چوب‌هایی از استان‌های جنوبی هستیم که از استان عبور می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به رویت کامیون‌های چوب در سطح شهرها گفت: البته بخش زیادی از این موارد پروانه حمل داشته و چوب‌های باغی هستند که با تلاش همکاران ما در یگان حفاظت منابع طبیعی و دیگر دستگاه های مسوول کنترل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قاچاق چوب سمنان منابع طبيعي مجلس شورای اسلامی قانون منابع طبیعی قاچاق چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۶۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم رحیمی نیا، صبح دوشنبه در اولین جلسه شورای اداری این اداره کل در سال ۱۴۰۳، اظهار داشت: با توجه به اهمیت مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی، در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده، برنامه‌های ویژه‌ای برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم با مشارکت فعال مردم، می‌توانیم گام‌های موثرتری در جهت توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی برداریم افزود: منابع طبیعی متعلق به مردم است و در همه فعالیت‌های حوزه منابع طبیعی مردم همراه و همگام هستند.

وی مشارکت در فعالیت‌های آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، توسعه گیاهان دارویی و همچنین اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال گذشته را برخی از اقدامات انجام شده در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در جنوب کرمان عنوان کرد.

رحیمی نیا، افزود: در راستای تحقق طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری در هر شهرستان یک نهالستان راه اندازی و تولید نهال بر اساس نیاز همان شهرستان صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری ۲۰۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز است، خواستار رایزنی رؤسای ادارات با فرمانداران جهت تأمین اعتبار در این خصوص شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، بر برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق بحرانی برای مردم و جوامع محلی در زمینه‌های مختلف منابع طبیعی، از جمله آبخیزداری، نهال‌کاری، حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و اطفا حریق تاکید و با اشاره به اینکه مردمی‌سازی فعالیت‌های منابع طبیعی و آبخیزداری فواید و اثرات مثبت متعددی دارد خاطرنشان کرد: طرح‌های آبخیزداری بر اساس طرح جامع مدیریت حوضه آبخیز اجرایی و بایستی اولویت با مناطق محروم و روستایی و با مشارکت مردم صورت پذیرد.

اجرای پروژه‌های بیولوژیک در پایین دست پروژه‌های پخش سیلاب، مدیریت چرای غیرمجاز و بی رویه دام، نظارت بر برداشت اصولی از مراتع، نظارت و صدور مجوزات حمل چوب به صورت روزانه، نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های مرتعداری، صداقت در کار، تکریم و تسریع در کار ارباب رجوع و صرفه جویی در هزینه‌ها از دیگر موارد مطرح شده و مورد تاکید مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این جلسه بود.

گفتنی است در پایان این جلسه حکم ابلاغ حسین مشایخی با حفظ سمت به عنوان دستیار مردمی سازی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به وی اهدا شد.

کد خبر 6092125

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • لزوم تمرکز فعالیت‌های عمرانی در معاونت فنی شهرداری تهران
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند