Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر آبگیری بند کمال خان در افغانستان و افزایش نگرانی‌های مردم سیستان وبلوچستان به ویژه ساکنان سیستان از بسته شدن راه ورود سیلاب به ایران، نمایندگان مجلس دولت را مکلف به اقدام همه جانبه برای استمرار و افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، وارد سیستان شدم، سرزمینی که در گذشته های دور از آن به عنوان انبار غله ایران نام می‌بردند، آن روزها که قهر طبیعت و بی مهری همسایه شرقی به اوج نرسیده بود کشاورزی در این خطه از کشور رونق دیگری داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال گویا خشکسالی تازیانه هایش را شدیدتر از ۲۰ سال گذشته بر پیکر نحیف سیستان می کوبد، بند کمال خان در آن سوی مرز و در کشور افغانستان آبگیری و راه ورود آب از سوی همسایه شرقی بسته شده است.

سیستان که شامل پنج شهرستان و ده ها پارچه آبادی بوده امروز تشنه تر از همیشه است، زیرا دیگر امیدی به ورود آب ندارد و می داند بندی عظیم در آن سوی مرزها سدراه همان اندک سیلاب شده است.

اسنفدماه از نیمه گذشته است، کشاورزان سیستانی اگرچه به زمین های کشاورزی خود می روند، اما هنوز نمی دانند گندم های کاشته شده به فصل برداشت می رسد یا در همین میانه راه به دلیل بی آبی از بین می روند.

ناامیدی و نگرانی مردم سیستان از آبگیری بند کمال خان

شهروندان زهک که شریان اصلی سیستان و ردوخانه هیرمند از این شهرستان عبور می کند ناراضی هستند و می خواهند اقدام اساسی برای این خطه صورت گیرد، آن ها از اینکه هر سال دلهره آبیاری زمین های کشاورزی خود را داشته باشند ناراحتند و می خواهند با آرامش خاطر به کشاورزی خود ادامه دهند.

برخی از روستاییان زهک اگرچه زمین های کشاورزی خود را کاشته اند، اما نمی دانند اردیبهشت ماه می توانند گندم را برداشت کنند یا اینکه خوشه های خشک شده آن غذای گاو و گوسفندهایشان می شود.

آن ها می گویند علاوه بر آن که سیستان در زمینه آب شرب و کشاورزی به رودخانه هیرمند وابسته است زاهدان هم به این آب وابسته شده، در حالی که مشخص نیست سیلاب و دشتمال مانند سال های قبل به سیستان وارد می شود یا نه؟

نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان وابسته به آب رودخانه هیرمند

حبیب اله دهمرده، نماینده مردم سیستان چندی پیش در جلسه کمیسیون عمران پیرامون حق آبه ایران از افغانستان که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، بیان کرد: سیستان و زاهدان را به آب رودخانه هیرمند متصل کردیم که به افغانستان وابسته است، کشوری که مقید به تعهداتش نیست و هر روز سازی در آن کوک می شود.

وی ادامه داد: اخیرا هم بند کمال خان آبگیری شده است، به طوری که اگر مردم سیستان اندک امیدی داشتند ناامید شدند و قصد مهاجرت دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این رابطه باید برنامه ای تدوین شود که مردم بدانند چه اقدامی انجام دهند، انتقال آب از دریای عمان اجتناب ناپذیر است، برای حق آبه هم باید روش علمی در نظر گرفته شود که هر دو کشور منافع داشته باشند.

این نماینده تصریح کرد: در زمینه ترانزیت، انرژی بادی و صادرات گاز باید اقدام شود که هر دو کشور سود ببرند، وقتی مردم از سیستان کوچ کنند اقدامی اگر انجام شود فایده ای ندارد.
 


اعلام آمادگی بخش خصوصی برای صادرات برق و انتقال آب از دریای عمان

دهمرده اظهار کرد: بخش خصوصی هم برای صادرات انرژی برق بادی، انتقال آب از دریای عمان و دریافت گازبرای صادرات برق به افغانستان و پاکستان اعلام آمادگی کرده و ظرفیت ها و تهدیدها مشخص است و باید اقدامی در این خصوص صورت گیرد.

نماینده مردم سیستان بیان کرد: احداث بند کمال خان و بندهای دیگر بر روی رودخانه هیرمند هراس و نگرانی را در این زمینه به وجود آورده است، آب شرب زاهدان و سیستان به عنوان نیمی از جمعیت استان به این رودخانه وابسته است و حتی کشاورزی را هم در نظر نمی گیریم.

دهمرده تصریح کرد: از دکتر ظریف، وزیر امور خارجه باید بپرسم این رودخانه هیرمند را چه می کنید؟ با وجود برگزاری ده ها جلسه اعلام کردم یک سند اعلام کنید که راه چیست و در دولت بعدی از صفر شروع نکنیم، ما باید به مردم سیستان و بلوچستان امید بدهیم که دولت و نظام اقدامی انجام داده اند.

وی ادامه داد: سوال این است که آیا می خواهیم سیستان و بلوچستان داشته باشیم یا نه؟ این استان بسیار مهم است و تنها نقطه ایران که دچار این بدبختی هاست سیستان و بلوچستان و به ویژه خطه سیستان است.

دولت مکلف به اقدام همه جانبه برای استمرار و افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این پیشنهاد روز گذشته در مجلس تصویب شد که دولت مکلف است در سال 1400 جهت تثبیت، استمرار و افزایش حق آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام سیاسی و اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب به عمل آورد.

دهمرده بیان کرد: همچنین وزارت خارجه موظف است گزارش عملکرد در خصوص این موضوع را هر سه ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حق آبه ایران از رودخانه هیرمند سیستان و بلوچستان بند کمال خان کشاورزی خود مردم سیستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۶۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند

هرمزگان-جام جم انلاین-مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان با اشاره به عملکرد مثبت نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در سال گذشته گفت: سال گذشته نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور عملکرد بسیار خوبی در زمینه مبارزه با زمین‌خواری ،کنکور و معرفی برخی افراد که در نهادهای مختلف موجب بدنامی نظام شدند وهمچنین افشای تعارض منافع برخی از مدیران در استانها رقم زد.



پرویز سالاری در نخستین نشست اعضای شورای مرکزی این نهاد در سال جاری گفت :ما خودمان را مکلف می‌دانیم که برای حفظ ارزش‌های انقلاب، نظام و دفاع از حقوق عامه کسانی که زبان شکایت ندارند از هیچ کوششی دریغ نکنیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار امسال نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت تأکید کرد: شعار امسال این نهاد “مبارزه با فساد ،مشارکت مردم، افزایش اعتماد عمومی” است که هم راستا با شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند می‌باشد.


مدیر نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان افزود: نهاد دیده بان بدنبال بدبین کردن جامعه نسبت‌به مسئولین نیست و زمانی به یک مسئله ورود می‌کند که مستندات کافی و محکم وجود داشته باشد و به یقین رسیده باشیم .


سالاری تصریح کرد: در همایش پایانی سال نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشوردر تهران، افراد مؤثری حضور داشتند که در این همایش تفاهم نامه همکاری فی‌مابین نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور و پلیس امنیت اقتصادی به امضا رسید.


وی در پایان با تقدیر و تشکر از گزارشات مردمی در خصوص فساد و رانت در استان گفت :بخشی از عملکرد نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در استان که موجب پیشگیری از فساد ، حفظ بیت المال و پیشگیری از رانت و فساد برخی مدیران در معرض خطر شد با گزارشات و اخبار به موقع مردمی بود.


صالح علی‌محمدی ،دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان استان نیز در این نشست با اشاره به اجرای موفقیت آمیز عملیات “وعده صادق” گفت :این عملیات عزت اسلام و غرور ملی ما را به دنبال داشت.


وی در ادامه با اشاره به تصویب قانون “سوت زنی” در مجلس افزود : تصویب این قانون در مبارزه با رانت و فساد بسیار کمک‌کننده است.


علی‌محمدی گفت: برای پیشگیری از بروز رانت و فساد در استان باید از تحولات درونی استان در ابعاد مختلف باخبر باشیم.


فریدون بهشتیان، دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان استان نیز در این نشست با اشاره به تخریب های گسترده پوشش گیاهی و محیط‌زیست در منطقه ایسین و دزک گفت :براساس نظر کارشناسان بوته‌های گیاهی دراین منطقه هر هفتاد سال یک سانتی‌متر رشد خواهند کرد که این پوشش گیاهی به عنوان مثال توسط دو شرکت “دردانه تهلو و “اطلس دزک” به‌صورت گسترده تخریب شده‌است و این تخریب به حدی است که حتی کوه‌ها و رودخانه‌های منطقه را نیز شامل می شود و سلامت مردم را به خطر انداخته است.


وی با بیان اینکه با این روند، نسل آینده نیز از این منابع خدادادی و بکر بی‌بهره خواهند بود گفت : این منطقه به دلیل داشتن چشمه ،یکی از بهترین نقاط گردشگری استان و محل زندگی پرندگان کمیاب و نایاب است که توسط این شرکت‌ها تصرف و تخریب شده‌است.
بهشتیان با بیان اینکه ظاهراً از طرف مردم منطقه نیز اعتراضاتی در این رابطه صورت گرفته،اما به آن توجهی نشده است ،خواستار شفاف سازی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و پاسخگویی وی در این زمینه شد.


مسئول کارگروه حقوقی نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت هرمزگان با ابراز نگرانی از حضور بی‌رویه و گسترده اتباع بیگانه در استان گفت: این افراد اقدام به خرید و فروش املاک در نقاط مختلف استان می نمایند ،که این مساله باعث افزایش بهای ملک در استان شده است.


بهشتیان در ادامه خواستار ورود جدی مدیرکل اتباع و مهاجرین بیگانه استانداری به موضوع ساخت و ساز ها و چگونگی ارایه مجوز به این افراد شد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم استان در خطر است بیان کرد: اصول بهداشتی در نگهداری مواد غذایی در بسیاری از مغازه ها در محل عرضه مواد غذایی بنکداران رعایت نمی‌شود که این مسأله امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت که انتظار است متولیان بهداشت و درمان استان به این مسأله ورود نمایند.


این عضو شورای مرکزی نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استان تصریح کرد :پیامک های متعدد پرداخت عوارض سنگین بزرگراهی از طرف یک شرکت به مردم در استان ارسال می شود که باید در این رابطه نیز شفاف سازی صورت گیرد.
عباس حسین پور ،دیگر عضو شورای مرکزی نهاد دیده‌بان هرمزگان نیز گفت : مبارزه با فساد و رانت باید در لایه‌های مختلف جامعه صورت گیرد تا مؤثر واقع شود.

وی همچنین بر حفاظت از محیط‌زیست و منابع معدنی استان تاکید کرد و خواستار ورود مسئولین به این مسئله و جلوگیری از تخریب و حفاظت از منابع طبیعی و معدنی استان شد.

دیگر خبرها

  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • درخواست یک مقام طالبان برای به بهره‌برداری رسیدن مسیر چابهار-افغانستان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • دولت مکلف شد 300 هزار هکتار به زمینهای قابل سکونت در شهرهای با تراکم زیر 70 هزار نفر اضافه کند
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد