Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@15:55:00 GMT

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۶۷۵۴

چرا پاپ به «اور» سفر کرد؟

شهر باستانی اور در استان ذی‌قار و ۳۰۰ کیلومتری جنوب بغداد، پایتخت عراق واقع شده است که از مهم‌ترین شهرها و پایتخت تمدن سومر و از پویاترین مراکز شهری در هزاره سوم پیش از میلاد در بین‌النهرین بود. از اور چندین‌بار در کتاب‌های مقدس به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم نام برده شده است که احتمالا همین انگیزه اصلی سفر پاپ فرانسیس به این شهر باستانی بوده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه الجزیره در پی این سفر تاریخی، تصاویری را از شهر باستانی اور منتشر کرده و درباره آن نوشته است: این‌جا جایی است که چرخ اختراع شد، قانون حمورابی ایجاد شد و روغن برای اولین‌بار به عنوان منبع انرژی سوزانده شد و قرن‌ها بعد، با کارخانه‌های تولید انبوه فرش و لباس‌های پشمی و صادرات آن در بین‌النهرین و خارج از آن، به قطب اقتصاد جهانی تبدیل شد.

اور - که تل المقایر نیز نامیده می‌شود - یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در طول تاریخ بوده است. در ژوئیه ۲۰۱۶، یونسکو «اور» را در فهرست میراث جهانی قرار داد.

کاوش‌ها در اوایل دهه ۱۹۰۰ در اور نشان داد که مردم این شهر با رونقِ تجارت گندم و جو زندگی تجملاتی داشتند. حفاری‌های باستان‌شناسی در این منطقه همچنان ادامه دارد، چرا که هنوز گنجینه‌های کشف‌نشده‌ای وجود دارد که می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره یکی از نخستین تمدن‌های مترقی جهان در اختیار قرار دهد. کاوش‌های اور در زمان صدام و داعش متوقف شده بود اما محققان و باستان‌شناسان عراقی و آمریکایی با آرام شدن درگیری‌ها دوباره کاوش‌ها را شروع کرده‌اند.

پله‌هایی که از زیگوراتی در شهر اور بالا می‌رود/ الجزیره

مصطفی الحسینی، باستان‌شناس مستقر در شهر ناصریه عراق، جایی که ۱۷ کیلومتر از اور فاصله دارد، می‌گوید: در کاوش‌های سال ۲۰۰۷ در شهر باستانی اور، حدود ۱۰۰ اثر لوحی پیدا کردیم که متون مهم باستانی را شامل می‌شد. هنگامی که ما متون را با کمک دانشگاه آمریکایی استونی بروک مطالعه کردیم، کشف شد که این تبلت‌ها یک کتابخانه مینیاتوری است.

سومریان سیستم‌های آبیاری و کشت غلات را توسعه دادند و همچنین خط میخی را که در بین‌النهرین و ایران باستان استفاده می‌شد، اختراع کردند. در جامعه سومر نقش رهبری مادر در خانواده به رسمیت شناخته شده بود و زنان از احترام بالایی در جامعه برخوردار بودند. دیگر میراث فرهنگی تمدن سومر، شعر و سفال بود.

سر لئونارد وولی (Sir Leonard Woolley) باستان‌شناس انگلیسی در سال ۱۹۲۲ میلادی در اور مقبره‌های سلطنتی را کشف کرد که به اهرام فرعون شباهت دارد؛ اهرام جیزه در مصر.

سومری‌ها به ساخت معابد از گِل و ملات (asphalt) علاقه‌مند بودند. یک زیگورات باستانی یا محوطه‌ای با تراس هنوز در اور باقی مانده است که یکی از قدیمی‌ترین اهرام تمدن بین‌النهرین محسوب می‌شود. گفته می‌شود در کنار این زیگورات، مجموعه‌ای با قدمت حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد قرار دارد که خانه حضرت ابراهیم است.  

گفته می‌شود قدمت مجموعه مجاور زیگورات به حدود ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد/ الجزیره

آمر عبدالرزاق، رییس موزه تمدن ناصریه به الجزیره توضیح می‌دهد که چرا اور برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان بسیار مهم است: این‌جا زادگاه ابراهیم پیامبر است و این در تورات و انجیل ذکر شده است. همه ادیان او را پدر معنوی خود می‌دانند. بنابراین بازدید از این سرزمین یکی از مهم‌ترین آیین‌های مذهبی و زیارتی به‌ویژه برای مسیحیان محسوب می‌شود.

او می‌گوید: بررسی‌های انجام‌شده توسط باستان‌شناسان آمریکایی حاکی از وجود ۱۵۰۰۰ مکان باستان‌شناسی در سراسر عراق است که فقط در ناصریه، حدود ۱۲۰۰ سایت باستان‌شناسی شناخته شده است؛ معادل همه آثار باستانی فرانسه و ایتالیا.

اما هدف از سفر تاریخی پاپ فرانسیس به شهر اور فراتر از جلوه‌های باستان‌شناسی آن است و بیشتر تقویت روحیه اقلیت مسیحی در عراق را که در سال‌های اخیر در میان جنگ‌ها و آزارها تعدادشان کاهش یافته و البته، همزیستی مذهبی بین مسلمانان، مسیحیان و سایر اقلیت‌ها را دنبال می‌کند.

پاپ فرانسیس در سفر به اور باستانی، نیایش مشترک ادیان را با عنوان "نماز فرزندان ابراهیم (ع)" در محل تولد آن حضرت برگزار کرد و بعد به آیاتی از قرآن کریم گوش داد. او سپس در سخنانی گفت: خصومت، افراط‌گرایی و خشونت از یک روح دینی ناشی نمی‌شود، بلکه همه این‌ها خیانت به دین است. بدون همکاری میان انسان‌ها هیچ‌گونه صلحی وجود نخواهد داشت و باید به آزادی عقیده و آزادی مذهبی و دینی احترام گذاشت. تروریسم و خشونت برگرفته از دین نیست، بلکه در حقیقت تروریست‌ها به آن خیانت و از آن به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد که نمی‌توان در برابر آسیب تروریسم به دین سکوت کرد و هدف قرار دادن عراق توسط تروریسم نیز حمله به بخشی از تاریخ است.

گردشگران درحال دیدن زیگورات شهر باستانی اور/ الجزیره سربازان آمریکایی درحال بالا رفتن از زیگورات شهر اور، سال ۲۰۱۰ میلادی سومری‌ها به استفاده از گل و ملات مایعی شبیه زفت معدنی (asphalt) علاقه‌مند بودند مجسمه زنی نشسته روی صندلی، به‌دست‌آمده از کاوش‌های بین‌النهرین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: شهر باستانی اور باستان شناسی بین النهرین کاوش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)

شاید صدها یا هزاران سال بعد، کسانی که آثاری از تمدن ما را پیدا می‌کنند، ندانند که آن اشیاء برای ما واقعا چه کاربردی داشته‌اند. خود ما هم در نسبت با برخی از آثار باستانی همین وضع را داریم. یکی از رازآمیزترین اشیاء باستان‌شناسی که تا کنون کشف شده‌اند، «دوازده‌وجهی‌های رومی» هستند.

به گزارش فرادید، ما تقریباً هیچ چیز در مورد این اشیاء مرموز نمی‌دانیم؛ در واقع آنقدر اطلاعات باستان‌شناسان و مورخان دربارۀ این اشیاء کم است که تا کنون نظریه‌های کاملا مختلفی در مورد معنی و عملکرد آن‌ها شکل گرفته است.

یکی از قوی‌ترین سرنخ‌هایی که در مورد این اشیاء در اختیار داریم، نقشه‌ای است که محل کشف ده‌ها مورد از آن‌ها را نشان می‌دهد؛ این نقشه به ما می‌گوید که آن‌ها در بخشی از امپراتوری روم محبوبیت خاصی داشتند: شمال فرانسه، انگلستان و آلمان امروزی.

دربارۀ دوازده‌وجهی رومی چه می‌دانیم؟

دوازده‌وجهی‌های رومی اجسامی توخالی و 12 ضلعی هستند که هر ضلع آن به نوبۀ خودش حالت یک پنج ضلعی را دارد و تقریباً همیشه حاوی یک سوراخ است. لبه‌های بیرونی این اشیاء اغلب دارای برجستگی‌های گرد هستند.

بیشتر این اشیاء از برنز ساخته شده‌اند، اما برخی نیز از جنس سنگ هستند و سوراخ یا دستگیره ندارند. قطر آنها از حدود 1.5 تا 4.5 اینچ (4 تا 11 سانتی متر) متغیر است و اندازه سوراخ‌ها نیز متفاوت است، از 0.2 تا 1.5 اینچ (6 تا 40 میلی متر).

اشیایی از این نوع قبلا ناشناخته بودند تا اینکه اولین مورد در سال 1739 در هرتفوردشایر پیدا شد. در مجموع، حداقل 116 مورد از این اشیاء پیدا شده‌اند که بیشتر آنها در حوضه راین، در سوئیس کنونی، شرق فرانسه و جنوب آلمان یافت شده‌اند. برخی از آن‌ها در میان گنجینه‌های سکه یافت شدند که نشان می‌دهد صاحبانشان آنها را ارزشمند می‌دانستند. قدمت بیشتر آنها را می‌توان قرن دوم و سوم پس از میلاد دانست.

اسباب‌بازی، ابزار، تقویم . . .؟

هیچ اشاره‌ای به دوازده وجهی در متون مربوط به زمان رومیان باقی نمانده است و بنابراین هر نظریه‌ای در مورد عملکرد آنها صرفا بر اساس حدس و گمان است. تا کنون چندین فرضیه مختلف دربارۀ کارکرد این اشیاء ارائه شده است:

1. نوع خاصی از تاس که در یک بازی مثل نرد به کار می‌رفته است.

2. یک شیء جادویی، احتمالاً از مذهب سلتیک.

3. یک اسباب بازی برای کودکان.

4. وزنه‌ای برای تورهای ماهیگیری

5. سر عصای روسای قبیله یا افراد مهم.

6. نوعی ساز موسیقی

7. ابزاری برای تخمین فواصل و بررسی زمین، به ویژه برای اهداف نظامی.

8. دستگاهی برای تشخیص سکه‌های تقلبی.

9. تقویمی برای تعیین اعتدال بهار و پاییز ویا تاریخ بهینه کاشت گندم.

10. یک جا شمعی. (بقایای موم در یکی دو مورد از اشیاء بازیابی شده یافت شده است.)

11. یک اتصال‌دهنده برای تیرهای فلزی یا چوبی.

12. ابزار بافندگی مخصوص دستکش. (این توضیح می‌دهد که چرا هیچ دوازده وجهی در مناطق گرمتر امپراتوری یافت نشد.)

13. وسیله‌ای برای تعیین قطر لوله‌های آب.

14. پایه‌ای برای علامت‌های عقاب. (هر لژیون رومی یک پرنده نمادین را بر روی یک میله در میدان نبرد حمل می‌کرد.)

15. نوعی ابزار طالع‌بینی (بر روی یک دوازده وجهی که در سال 1982 در ژنو یافت شد، نام لاتین 12 علامت زودیاک نوشته شده بود.)

اما همانطور که گفته شد، هیچ یک از این نظریات تایید نشده‌اند و بنابراین هنوز راز دوازده‌وجهی رومی حل نشده باقی مانده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جواد خیابانی: المپیک باستان حدود 776 سال قبل از میلاد مسیح بوده است / فیلم
  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  •  میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • چرا این «دوازده‌وجهی» باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرده است؟ (+عکس)
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد