Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در صحن شورای با اشاره به اینکه در آستانه ۸ مارس «روز جهانی زن» و با تاکید بر پایان دادن به تبعیض‌های جنسیتی و افزایش حمایت از مشارکت کامل و برابر زنان، گفت: بر اساس گزارش شکاف جنسیتی مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰، دنیا هنوز ۱۰۰ سال تا دستیابی کامل به برابری جنسیتی راه در پیش روی خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برآورد ماحصل بررسی چهار شاخص مشارکت اقتصادی، امکانات آموزشی، بهداشت و توانمندسازی سیاسی است. اگرچه وضعیت ایران در دو شاخص امکانات آموزشی و بهداشت امیدوارکننده و رو رو به رشد است اما رتبه کلی ایران ۱۴۸ از ۱۵۳ کشور مورد بررسی است و حتی در کشورهای منطقه و شمال آفریقا رتبه ۱۶ از ۱۹ کشور را دارد. پیام این آمار برای ما این است که برای نزدیک شدن به صدر جدول و کاهش شکاف جنسیتی در ایران باید روی دو شاخص مشارکت اقتصادی و توامندسازی سیاسی متمرکز شویم.

وی با بیان اینکه سهم زنان از بازار کار ایران حدود ۱۶ درصد است و ۲۵۷ سال نیاز داریم تا سطح دستمزد زنان با مردان برابری کند، افزود: به رغم به دست داشتن بیش از ۵۰ درصد از کرسی‌های دانشگاهی برای زنان تنها حدود ۳۰ درصد از آنان هیئت علمی هستند و دردناک است که از میان این همه مرکز آموزش عالی در کشور تنها یک مرکز با مدیریت زنان اداره می‌شود، آن هم به دلیل اینکه آن مرکز دخترانه است. این وضعیت در حوزه سیاست هم دیده می‌شود، به طوری که از میان ۲۹۴ حزب و تشکل سیاسی به جز احزاب زنانه، تنها یک حزب دبیرکل زن دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سهم زنان از پست‌های مدیریتی در کشور را کمتر از ۵ درصد و سهم زنان از کرسی‌های نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را تنها ۴ درصد اعلام کرد و اظهار کرد: این آمار درحالیست که بیش از ۸۵ درصد زنان ایران باسواد هستند. از میان ۳۳ هزار دهدار تنها ۲۵۰۰ تن (حدود هفت درصد) و از میان ۱۳۰۰ شهردار تنها ۱۰ تن زن هستند. همچنین از میان ۱۰۹ هزار عضو شورا در شهر و روستا تنها ۲۸۰۰ تن زن هستند.

نژادبهرام با طرح سوالاتی از رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: آقای رئیس‌جمهور چند تن از وزرا شما زن هستند مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان به شما زن بودند. جند تن از استانداران و روسای سازمان‌های دولتی زن هستند؟! در بزرگترین مذاکره جهانی بعد از جنگ دوم جهانی یعنی مذاکرات برجام چند زن مشارکت داشتند؟! آقای رئیس مجلس جند تن از مشاوران و معاونین شما زن هستند؟ مگر نه آنکه نیمی از رای‌دهندگان به شما زن بودند. چند لایحه و طرح برای ارتقاء مشارکت اقتصادی زنان و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال آنان تدارک دیدید و چه میزان بر مبنای مشارکت بیشتر زنان در عرصه سیاست سهمیه‌بندی کردید.

وی خاطرنشان کرد: گره آنجاست که هنوز نتوانستیم در سایه جمهوریت نظام سیاسی کشور و اسلامیت آن به یک رویکرد واحد نسبت به زنان دست یابیم. گره آنجاست که خوانش‌های متعدد از اسلام فرصت‌های ابراز نظر دارند و سردرگمی به دلیل نداشتن یک رویکرد مشخص نسبت به زنان سکان مدیریتی را گاهی بر این عرصه می‌برد و گاهی بر آن عرصه. گره آنجاست که گروه‌ها و احزاب سیاسی و حاکمیتی هنوز در بستر فضای نامشخص؛ تکریم زنان را تنها در حفاظت می‌دانند نه در حرکت و تحول.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح اقدامات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برای زنان گفت: ما مدیریت شهری پایتخت را در حالی به دست گرفتیم که بر اساس رنکینگ بین‌المللی مؤسسه لگاتوم، رتبه ایران ۱۰۸ از ۱۴۹ بود و امروز در سال آخر فعالیت رتبه ۱۱۹ از ۱۶۷ را داریم. شاخص‌های لگاتوم به ما می‌گوید مرفه‌ترین کشورها آنهایی نیستند که تولید ناخالص داخلی بالایی دارند، بلکه کشورهایی هستند که شهروندانشان شاد، سالم و آزاد هستند؛ شهروندانی که احساس رضایت از زندگی و خوشبختی دارند. بی تردید نقش زنان به عنوان مادران شاد، همسران با نشاط، دختران موفق و... در این رنکینگ نقش مهمی ایفا می‌کند. دقیقا همین جاست که نقش و مسئولیت ما در مدیریت شهری پایتخت علی‌رغم شرایط سخت و دشوار حاکم بر جامعه پررنگتر می‌شود. 

وی در پایان با بیان اینکه اکنون امیدوارکننده است که ۷۲۰ زن در شهرداری تهران پست مدیریتی دارند، نسبت به اینکه هیچ یک از معاونان شهرداری تهران از میان زنان انتخاب نشده‌اند انتقاد کرد و گفت: مناطق بی‌دفاع شهری را سامان دادیم و مناسب‌سازی را برای شهروندان و البته زنان باردار، مادران کالسکه به دست، مادران کودک در آغوش و ... در دستور کار قرار دادیم برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی زنان در شهرمان در سراهای محلات و مراکز سلامت کارگاه‌های آموزشی برگزار کردیم. برای افزایش حس تعلق زنان به شهر، تلاش نمودیم تصاویر زنانِ قهرمان را در بیل بوردها و تابلو نگارهای شهری به نمایش درآوریم. و بسیاری موارد دیگر ...

کد خبر 589219 برچسب‌ها شورای شهر تهران زنان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر تهران زنان شورای اسلامی شهر تهران سهم زنان زن هستند شما زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۶۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند

رئیس شورای اسلامی شهر اراک گفت: دریافتی اعضای شورای شهر ۱۰ میلیون تومان است و اعداد و ارقامی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، شایعه و کذب است.

داوود قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با بیان اینکه در شورای شهر اراک خبری از بریز و بپاش‌ها و حیف و میل بیت‌المال نیست، اظهار کرد: در شورای ششم اقدمات کم نظیر و در برخی موارد بی‌نظیری انجام شده و فعالیت شورا در حوزه مدیریت شهری قابل دفاع است.

وی افزود: در حوزه مالی و بودجه‌ریزی اقدامات خوب و کم نظیری صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان کرد: در موضوع حمل‌ونقل عمومی و ترافیک نیز پیگیری‌های شورا در موضوع خرید اتوبوس‌ها و میدل باس‌ها، نصب پل‌های هوایی و تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح، اصلاح هندسی معابر و بازگشایی بسیاری از معابر اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.

قربانی اضافه کرد: در حوزه خدمات شهری نیز موضوع تفکیک زباله از مبدا و احداث بازارچه‌های عرضه میوه و تره‌بار هم در حال انجام است و هم اینک اقدامات مربوط به ساخت‌وساز این بازارچه‌ها انجام شده است و در حال انجام امور مربوط به بهره‌برداری از آن‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: نوسازی وسایل بازی در پارک‌های سطح شهر و موضوع هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی انجام شده است و نزدیک به ۱۰۰ درصد از خودروهای سنگین سازمان عمران و ترافیک را تغییر و تحول داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه تکمیل سه تقاطع غیرهمسطح در دو سال گذشته انجام شده است، اضافه کرد: تجهیز سالن همایش پارک شهر و مناسب‌سازی آن از دیگر اقدامات فرهنگی شورا بوده است و با راه‌اندازی خط تولید قطعات بتنی، شهرداری را در نیاز به محصولات بتنی خودکفا کرده‌ایم.

قربانی اضافه کرد: در موضوع سازمان فرهنگی ورزشی نیز ۱۰ زمین چمن مصنوعی نوسازی و تجهیز شده و ایجاد زورخانه ورزش‌های باستانی و پهلوانی نیز در شورا ششم انجام شده است.

وی تاکید کرد: توجه و تاکید اعضای شورا و الزام شهردار به ارائه توضیحات و گزارش هفتگی در راستای اقدامات و برنامه‌های مهم شهری از جمله بازی‌های هیجانی، پارک آبی، پارک بانوان شماره دو، احداث فرهنگسرا و اجرای فاز دو آرامستان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: طرح دره نورالشهدا که بیش از دو دهه مورد غفلت قرار گرفته بود، در این دوره شورا ششم با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است و سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها در این منطقه انجام شده است.

قربانی گفت: دریافتی اعضای شورای شهر ۱۰ میلیون تومان است و اعداد و ارقامی که در فضای مجازی مطرح می‌شود شایعه و کذب است.

وی افزود: برخی از افراد معلوم الحال و فرصت طلب خزعبلاتی را به طور عمدی و از سر ناآگاهی در فضای مجازی مطرح می‌کنند تا به این وسیله دستاوردهای مدیریت شهری را تضعیف کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه روایت‌پردازی‌های نادرست موجب جریحه‌دار شدن قلوب مردم می‌شود، تصریح کرد: برخی افراد با روایت‌های شائبه برانگیز و با تهمت و دروغ‌پردازی بدون ارائه سند، اقدامات موثر مدیریت شهری را نادیده می‌گیرند و به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود هستند.

قربانی اضافه کرد: منحرف کردن افکار عمومی گناهی نابخشودنی است، چراکه روایت‌های شائبه برانگیز موجب ناامیدی مردم از نظام اسلامی می شود، این افراد باید پاسخگوی تهمت‌ها و روایت‌پردازی‌های دروغین خود در پیشگاه الهی و مردم شریف اراک باشند.

وی گفت: اینگونه رفتارها هرگز مانع استمرار فعالیت‌ها نخواهد شد و با یاری خداوند متعال مسیر توسعه و پیشرفت برای شهر هموارتر می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

کد خبر 749238

دیگر خبرها

  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • کمتر از ۳ درصد لوایح شهرداری قزوین عودت داده شد
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • ثبت فوت مردان ‌در استان زنجان بیشتر از زنان بوده است‌
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • برخی به دنبال تضعیف دستاوردهای مدیریت شهری هستند
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم