Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@09:43:59 GMT

نکات لازم در خصوص تهیه و نگهداری ماهی قرمز

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۸۹۷۳

نکات لازم در خصوص تهیه و نگهداری ماهی قرمز

 

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای هم استانی های عزیز گفت: با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می‌شود که در خرید و نگهداری ماهی قرمز به نکات ذیل توجه شود.

به گزارش جماران، پویا رجبی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19در ماهیان بیماری زا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: در صورت تماس دست با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌های مناسب اقدام گردد.

نکات لازم در خصوص تهیه ماهی قرمز

رجبی‌نیا در خصوص اشاره به نکات لازم در خصوص خرید ماهی قرمز افزود: ماهی قرمز باید از مراکز مجاز و بهداشتی تهیه شود و از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردان به دلیل نگهداری ماهی در شرایط بهداشتی نامناسب تا حد ممکن خودداری شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مراکز مجاز و بهداشتی مراکزی همچون مکان‌های عرضه ماهیان زینتی (اکواریوم فروشی‌ها) یا مراکزی که توسط شهرداری با هماهنگی دامپزشکی هستند که هم مسقف و دارای لوازم شست و شو و ضد عفونی مناسب می‌باشند.

به گفته این مسئول، از خرید ماهیان بیمار که علایمی همچون بی‌حالی، علائم شنای غیر فعال، کّندگی فلس، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری و  تا حد امکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب حمل خودداری شود.

نکات لازم در خصوص نگهداری ماهی قرمز

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کردستان نکات مهم در نگهداری از ماهی قرمز را اینگونه برشمرد و گفت: پس از انتقال به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند؛ ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد. آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

پویا رجبی‌نیا یادآور شد: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر و همچنین بهترین دمای آب نگهداری ماهی 22 – 26 درجه سانتی گراد است.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ماهی، چند ساعت در هوای آزاد به منظور تعادل گازها وخروج کلر قرار داده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: همچنین از قراردادن آکواریوم‌ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری و غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود و در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نمی‌باشد؛ اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

رجبی‌نیا اظهار کرد: به منظور ضدعفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان 3% و یا سایر ضد عفونی کننده‌ها مانند پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رهاسازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی جدی را پدید آورد.

رجبی‌نیا در پایان یادآور شد: از نظر سازمان دامپزشکی کشور عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها مانند مار آبی، سمندر، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی غیر مجاز است. لاک‌پشت سنگاپوری یا مینیاتوری (گوش قرمز) جزء 100 گونه مهاجم و مخرب است و به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز است که باعث گاستروانتریت در انسان می‌شود و همچنین با توجه به اینکه این‌گونه هم گیاهخوار و هم گوشتخوار است، اثرات منفی زیست محیط برای منابع آبی کشور دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ماهی قرمز نگهداری ماهی قرمز خرید ماهی قرمز تهیه ماهی قرمز جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۸۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست‌های واشنگتن برای حمایت از تل آویو اعلام کرد که فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درحالیکه این کشور از هیچ اقدامی برای شرکت در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه دریغ نکرده، گفت که روز چهارشنبه فهرستی از کارهایی که هنوز باید برای اسرائیل انجام شود را تهیه می‌کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا متمرکز بر دستیابی به یک توافق آتش بس و آوردن اسرا به خانه است، هیچ بهانه یا تاخیر دیگری نباید باشد زمان برای اقدام حماس الان است.

بلینکن همچنین گفت که کار بیشتری باید برای مردم غزه انجام شود و اولین محموله‌های کمک مستقیم از اردن به گذرگاه بیت حانون روز سه‌شنبه حرکت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در مورد ساخت یک اسکله موقت توسط ایالات متحده برای کمک رسانی به غزه مدعی شد که تا هفته آینده این اسکله آماده می‌شود.

اهداف شوم آمریکا از ساخت بندر در غزه/ به نام فلسطین و به کام صهیونیست‌ها

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • آموزش آشپزی / روشی خاص برای تهیه و طبخ ماهی کبابی
  • بلینکن: فهرستی از کارهای لازم برای اسرائیل را تهیه می‌کنم
  • ۲ خط قرمز در صداوسیما که «نون خ» به آنها نزدیک شد/برای صحبت از فصل ششم هنوز زود است
  • توصیه پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت احشام
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • «عینک قرمز» و «تگزاس۳» اکران می‎‌شوند
  • قلم قرمز روی شاه ماهی نقل و انتقالات پرسپولیس