Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@00:13:36 GMT

زندگینامه پدر امام خمینی (س)

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۹۰۷۴

زندگینامه پدر امام خمینی (س)

آقا مصطفی، پدر امام خمینی، در تاریخ 29 رجب سال 1278 قمری (1241 شمسی) در خمین به دنیا آمد. پدر ایشان مرحوم سید احمد و مادرشان مرحوم سکینه خانم بودند. آقا مصطفی در زمان کودکی در مکتب خانه زبان عربی را فراگرفت و برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت. پدر امام خمینی در سال 1300 قمری، با دختر آقا میرزا احمد خوانساری که به امر تدریس دروس مذهبی مشغول بود ازدواج کرد و عازم نجف شد تا تحصیلات مذهبی خود را ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر امام خمینی تا سال 1312 هجری قمری (1273 هجری شمسی) در نجف زندگی کرد و در این دوران زیر نظر مرحوم میرزای شیرازی تحصیل کردند. زعامت میرزای شیرازی تأثیر زیادی بر افکار و اندیشه‌های ایشان گذاشت تا حدی که باعث شد آقا مصطفی پس از رسیدن به درجه اجتهاد، به اصرار مردم خمین به وطن خود بازگردد تا رهبری مذهبی مردم را برعهده گیرد.

 

چرا پدربزرگ امام خمینی به سید هندی معروف بود؟

پدر آقا مصطفی (پدر بزرگ امام خمینی) معروف به سید هندی بود، چرا که در هند به دنیا آمد و از آنجا به ایران مهاجرت کرد. اگرچه پس از ساکن شدن سید احمد در ایران، ارتباط او با هند به طور کلی قطع شد و در همانجا تشکیل خانواده داد، در میان مردم با لقب هندی شناخته می‌شد. اجداد امام خمینی اصالتا اهل نیشابور بودند اما در قرن یازدهم هجری به منظور ترویج مذهب تشیع به هند سفر کردند و در همانجا ساکن شدند.

عمادالدین باقی درباره تبار امام خمینی می‌نویسد: سلسله نسب روح‌الله خمینی به میرحامدحسین می‌رسد. در زمان شاه سلطان حسین صفوی، یکی از علمای نیشابور به نام «سیدمحمد» به هندوستان رفت و در دهلی اقامت گزید. فرزندان وی در مناصب دولتی درآمدند و کم‌کم ‌اهمیت پیدا کردند. سیداحمد چندی پس از شهادت پدرش دین‌علیشاه، از کشمیر به نجف و کربلا عزیمت کرد. شاید این سفر (در حدود سال‌های ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ هجری قمری) به این منظور بوده که هم از خصومت‌ها در امان باشد و بتواند در آتیه، جای خالی پدر را پر کند و هم تعالیم دین را بیاموزد. او به دلیل حافظه نیرومندی که داشته به سرعت به مقامات علمی والایی نائل می‌شود و از مراجع وقت نجف اجازه اجتهاد دریافت می‌کند.

 

خواهران و برادران امام خمینی (س)

حاصل ازدواج آقا مصطفی با هاجر خانم سه دختر و سه پسر به نام‌های مولودآغا، فاطمه، سیدمرتضی، سیدنورالدین، آغازاده خانم و سیدروح‌اللّه‌ بود. امام خمینی (س) آخرین فرزند آقا مصطفی بود که در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به دنیا آمد.

 

تصویری از امام خمینی (س) و برادرش آیت الله پسندیده

 

پدر امام خمینی به چه شغلی مشغول بود؟

آقا مصطفی پس از بازگشت به خمین ریاست مدارس علمیه خمین را نیز عهده‌دار شد. ایشان همچنین از نفوذ بسیار بالایی در میان مردم خمین برخوردار بود تا حدی که مردم ایشان را فخر المجتهدین می‌نامیدند. در خاطرات آیت‌الله پسندیده، برادر امام خمینی، آمده است که آقامصطفی وارد مرافعات شرعی نمی‌شد. حتی به ایشان نسبت امام جمعه داده بودند ولی نمی‌پذیرفت.

آقا مصطفی زندگی خود و خانواده اش را از راه کشاورزی اداره می‌کرد. ایشان املاکی به اندازه امرار معاش و گذران زندگی داشتند. به دلیل جایگاه مذهبی ایشان، رفت و آمد در خانه پدری امام خمینی (س) بسیار زیاد بود و رجال و علما و حتی وزرا و درباری‌ها به دیدار آقا مصطفی می‌آمدند.

پدر امام خمینی (س) به دلیل نفوذی که در میان مردم خمین داشت، همواره مدافع حقوق مردم در برابر حکام و خوانین ظالم بود. ایشان در زمان کشته شدن ناصر الدین شاه در خمین به نشر احکام مشغول بودند. در آن زمان شاهزاده عبدالله میرزا حشمت الدوله حاکم اراک و در رأس تمام زورمندان آن منطقه بود. مردم از دست زیردستان حشمت الدوله به تنگ بودند و سراغ پدر امام خمینی (س) می‌رفتند تا از او کمک بگیرند.

در خاطرات آیت‌الله پسندیده، آمده است که یک بار یکی از افراد حاضر در منزل پدر امام خمینی را دستگیر کرده بودند و اگر چه آقا مصطفی با مقاومت او را خلاص کرده بود اما همین ماجرا باعث ناراحتی مردم شد و حشمت الدوله برای آرام کردن مردم «بهرام خان» را که یکی از مزدورانش بود، دستگیر کرد. گفته می‌شود که بهرام خان در زندان سکته کرده و یا به قولی مسموم شده و به همین دلیل دشمنی وابستگان او با حشمت الدوله و هواداران آقا مصطفی فزونی یافت. البته آقا مصطفی با حشمت الدوله هم ارتباط خوبی نداشت و یک بار به دلیل اعتراضاتی که نسبت به عملکرد او انجام داد دستگیر هم شد.

 

پدر امام خمینی چگونه ترور شد؟

آقا مصطفی در طول حیات به مبارزه در راستای احقاق حقوق مردم ادامه داد. در سال 1320 هجری قمری که تعدیات خوانین بر مردم خمین فزونی یافته بود، آقا مصطفی تصمیم گرفت که وضعیت نابسامان مردم را به اطلاع عضدالسلطان والی اراک برساند. این خبر به گوش بسیاری از خوانین محلی رسیده بود و در صدد بودند به هر نحوی که شده جلوی رسیدن گزارش تعدیات به والی اراک را بگیرند. جعفرقلی خان و میرزاقلی سلطان، دو تن از خوانین که بیش از بقیه از پیامدهای رسیدن چنین گزارشی به عضدالسلطان بیم داشتند، در میانه راه خمین به پدر امام خمینی حمله کردند و ایشان را به شهادت رساندند. در زمان شهادت آقا مصطفی، امام خمینی کمتر از پنج ماه داشت. برای مطالعه زندگی امام خمینی بعد از شهادت پدر اینجا را بخوانید.

پس از شهادت، پیکر پدر امام خمینی را به اراک منتقل و از آنجا به نجف اشرف منتقل کردند و در همانجا به خاک سپردند. برای مطالعه بیشتر درباره سرنوشت قاتلان پدر امام خمینی (س) اینجا را مطالعه کنید.

 

روایت برادر امام خمینی از شهادت پدر

آیت الله پسندیده در شرح شهادت پدر امام خمینی نوشته‌اند: در سال ۱۳۲۰ ه.ق «عضد السلطان» والی عراق (اراک کنونی) بود و نائب‌الحکومه خمین نیز زیر نظر او مشغول بود. در این سال تعدی خوانین بسیار اوج گرفته و اوضاع خمین بسیار نامساعد شده بود. «جعفر قلی خان»، «میرزا قلی سلطان» و «بهرام خان» خیلی به مردم تعدی می‌کردند، البته بهرام خان از آن دو زورگوتر بود. «حشمت الدوله» که در رأس همه بود، بهرام خان را زندانی کرد و وی در همین زندان یا کشته شد یا فوت کرد. بعد از آن جعفر قلی خان و میرزا قلی سلطان، بیشتر مشغول تعدی به مردم شدند و پدر ما نیز جلوگیری می‌کردند.

اینها نیز تصمیم گرفتند پدر ما را از جلوی راهشان بردارند. پدر ما هم که اوضاع را بسیار آشفته می‌بیند، برای گزارش این وضعیت به والی و کمک جستن از وی قصد رفتن به عراق (اراک) می‌کنند. جعفر قلی خان و میرزا قلی سلطان هم به بهانه دیدن والی و گرفتن شغل از ایشان، قصد رفتن با پدر ما را می‌کنند. یعنی جز اتباع پدر ما باشند. نزد پدر ما می‌آیند که ما را هم به عراق ببرید تا عضدالسلطان، کاری هم با ما واگذار کند.

پدرم می‌گوید: «لازم نیست با من بیایید، من از والی برای شما شغل می‌گیرم.» بنابراین، آنها در خمین می‌مانند. در این بین، زن یکی از این دو نفر که دختر «صدرالعلما» بود به پدر ما اطلاع می‌دهد که اینها نسبت به شما سوء نیت دارند. پدر ما می‌گوید غلط می‌کنند، جرأت این کارها را ندارند و سپس با ۱۰، ۱۵ سوار و تفنگچی به سوی عراق - اراک - حرکت می‌کنند که تا آنجا ۲ روز راه بود (۱۰ فرسخ). در بین راه یک شب می‌مانند و فردای آن روز که دوازدهم ذیقعده بود، در حالی که ایشان جلو و سواران، همه عقب بودند. [یعنی صاحب لشکر (پسر خواهر ایشان)، با سوارها عقب بودند و فقط دو نفر سوار به نامهای «کربلایی آقا محمدتقی و «میرزا آقا» آقا را همراهی می‌کردند] که می‌بینند دو سوار به آنها نزدیک می‌شوند. آن دو همان جعفر قلی خان و میرزا قلی سلطان بودند.

آقا (پدر ما) می‌گوید: «قرار نبود شما بیایید»، جواب می‌دهند: «ما قرار شما را نمی‌توانستیم اطاعت کنیم». سپس مقداری نبات به پدر ما تعارف می‌کنند و ناگهان تفنگ میرزا آقا را از دوشش برمی‌دارند و از روبرو به سیدمصطفی حمله می‌کنند. تیر به قلب ایشان اصابت کرده و قرآنی که در پیراهنشان بوده نیز سوراخ می‌گردد. پس از اصابت گلوله، ایشان از اسب پایین افتاده و در حالی که ۴۲ سال بیشتر از عمر شریفشان نمی‌گذشت، در همان جا، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

سوارهایی که عقب بودند وقتی صدای تفنگ را می‌شنوند به تاخت می‌آیند و می‌بینند که ایشان به زمین افتاده و دیگر جان ندارند. سواران از جنازه مراقبت کرده تا خبر آن به اراک رسید. آن دو نفر هم فرار کرده و به سوی یکی از روستاهای الیگودرز می‌روند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 امام خمینی خانواده امام خمینی پدر امام خمینی خاندان امام خمینی جشنواره فیلم فجر سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 آیت الله پسندیده پدر امام خمینی آقا مصطفی شهادت پدر بهرام خان مردم خمین پدر ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۹۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

به گزارش جماران؛ بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت. 

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

دیگر خبرها

  • عکسی از سیدحسین خمینی در هنگام نماز بر پیکر مادرش
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود