Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@05:15:34 GMT

گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی در آذربایجان‌شرقی

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۳۹۰۸۸

گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین اقدمی امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تولید حدود ۵۸۰ هزار تن شیر و ۵۴ هزار تن گوشت در استان،  اظهار داشت: سازمان در راستای اصلاح نژاد دام سبک، در قالب طرح های ترکیب ژنتیکی گوسفند و اصلاح نژاد بزهای شیری بومی برنامه دارد، هدف از اصلاح نژاد بزها، صرفاً افزایش میزان تولید شیر است؛  در خصوص ترکیب ژنتیک گوسفندان نیز در کنار افزایش تولید شیر به دنبال افزایش چندقلوزایی در هر زایمان و افزایش دفعات زایمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از افزایش تولید گوشت قرمز دراستان آذربایجان شرقی با طرح چندقلوزایی درگوسفندان خبر داد وگفت: طرح افزایش تولید گوشت قرمز، ازطریق چندقلوزایی در گوسفندان ازحدود یک دهه گذشته درآذربایجان شرقی دردست اجراست.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: وظیفه و برنامه دیگر سازمان جهاد کشاورزی استان، تامین نهاده در حد توان برای دام‌ها، به شرط هویت گذاری و پلاک کوبی است براساس مصوبه هیئت وزیران و ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز از اواخر سال ۹۷، مصوب شده که تمامی حیوانات بایستی هویت گذاری شوند تا آمار جمعیت دامی نزدیک به واقعیت به دست آید و براساس آن، برنامه ریزی‌ها برای میزان تامین نهاده انجام بگیرد.

اقدمی با اشاره به عدم کمبود تولید گوشت و شیر استان و افزایش قیمت نهاده‌ها، اظهار داشت: سعی می‌کنیم تا نهاده‌ها را با تخصیص ارز یارانه‌ای تامین کنیم تا در نهایت، مصرف کنندگان با افزایش قیمت محصولات در بازار مواجه نشوند. با وجود قرارگیری در شرایط تحریم، توانستیم حدود ۵۰ درصد نهاده موردنیاز واحدها را تامین کنیم، برای باقی نهاده‌ها نیز می‌توان از نهاده‌های جایگزین برای دام استفاده کرد تا مشکلی از بابت تولید به وجود نیاید.

وجود 4.1 میلیون دام سبک و سنگین در استان

وی افزود: در آخرین آمار ارائه شده، حدود چهار میلیون و ۱۰۰ راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها تاکنون پلاک کوبی شده و سعی داریم تا پایان سال، آن را تمام کنیم البته با توجه به حذف و کشتار دام و نیز زاد و ولد در گله ها پلاک کوبی تمام نخواهد شد و هر ساله این پروژه ادامه خواهد داشت.

مدیرامور دام سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در استان سه میلیون و۵۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد افزود: در آذربایجان‌شرقی چهار نژاد قزل، ماکویی، افشار و مغان دام سبک وجود دارد و بخش عمده دام عشایر آذربایجان‌شرقی، از نژاد مغانی است؛ از مرند به سمت ماکو نیز نژاد ماکویی در حوزه دام سبک غالب می باشد و از میانه به سمت زنجان نیز اغلب دامهای سبک آذربایجان شرقی از نژاد افشار است و جمعیت غالب دام سبک استان از نژاد قزل است.

وی با بیان اینکه ترکیب ژنتیکی گوسفند و اصلاح نژاد بز شیری از مهمترین اقدامات علمی انجام شده در راستای اصلاح نژاد دامی در سالهای اخیر محسوب می‌شود که در نتیجه آن اولاً بره زایی در هر دوره زایمان افزایش یافته، ضمن اینکه دامداران استان می توانند در ۲ سال سه بار از دام هایشان بره بگیرند تاکید کرد: تمام اقدامات اخیر در راستای افزایش بهره وری و درآمدزایی دامداران است.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی گوشت قرمز شیر زایمان قزل ماکویی افشار مغان پلاک کوبی خبرگزاری فارس فارس تبریز اصلاح نژاد ژنتیک تولید گوشت آذربایجان شرقی اصلاح نژاد دام سبک نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۳۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و خرید مرغ نسبت به یک ماه گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، حسین شیرزاد اظهار کرد: امروز بازار نهاده ها در آرامش کامل است. شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره گیری از مکانیزم استمهال، خدمتی به جامعه مرغداران کرده به گونه ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی ادامه داد: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت و گوی ملی با مرغداران عزیز کشور هستیم. زمان آن رسیده که با بهره وری و کارایی بالاتری تولید کنیم.

شیرزاد یادآور شد: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان ها مشغول هستند و با همه ظرفیت مان متعهد به خرید مرغ هستیم و با شیبی ۲۷ درصدی طی یکماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد. طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ ها در کشتارگاه ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده است، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می دارند. پیامد این روش از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور است.

بنابر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام، وی اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه های بین المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

 شیرزاد گفت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه درگردش مکفی و بیمه قیمت محصولات اش دارد. حتما باید کریدورهای صادراتی فعال شود. صادرکنندگان مرغ باید مشوق های صادراتی و بسته های حمایتی دریافت کنند. صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت های مناسب صادراتی و ظرفیت های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم و نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • اتمام عملیات باند شرقی کیلومتر ۷۴ تا ۷۷ رینگ حفاظتی شهر اصفهان
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • افزایش سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۷۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود