Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@09:13:16 GMT

«قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۴۱۰۵۰

«قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» منتشر شد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» به قلم حنیف رضا گلزار و به همت انتشارات رسانش نوین در ۴۱۷ صفحه به صورت تمام رنگی با ارائه تصاویر از جنگل‌های هیرکانی بخش‌های مختلف کشور به خصوص مازندران، گلستان، استان سمنان و… منتشر و روانه بازار شده است.

این کتاب محصول تحقیقات میدانی و علمی است که درباره جنگ‌های هیرکانی در سراسر کشور انجام شده است جنگل‌هایی که میلیون‌ها سال از قدمت آنها می‌گذرد اما در سال‌های اخیر متأسفانه به دست انسان‌ها دچار خطرات فراوانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب در شش گفتار و با زیر فصل‌هایی مانند دریای کاسپین، سرنوشت دریاچه ارومیه پیش روی دریای کاسپین، رنج نامه دو نیلگون دریا، اثرگذاری دریای کاسپین بر بارش‌های استان‌های جنوبی و غربی و شرقی، رویشگاه‌های کاسپیانی کشور، گستردگی جنگل‌های شمال از رؤیا تا حقیقت، جنگل‌های جلگه‌ای، درختان و گونه‌های گیاهی در جنگل‌های هیرکانی و… روانه بازار شده است.

این کتاب در واقع حول محور معرفی درختان و گونه‌های گیاهی جنگل‌های هیرکانی، آب و هواشناسی این نواحی، معرفی اقلیم کاسپیانی و جنگل‌های هیرکانی، خاک شناسی و رویشگاه‌های هیرکانیان، تاریخچه بهره کشی و چپاول جنگل‌ها به خصوص تغییر کاربری اراضی و… نگارش شده است.

این کتاب به تازگی برگزیده جشنواره ملی مهرگان نیز شده است که برای نویسنده جوان شاهرودی این اثر می‌تواند افتخار بزرگی باشد.

«قرق شکسته جنگل‌های هیرکانی کاسپیانی ایران» دارای یک ویژگی بارز است و آن اینکه در کنار مسائل تخصصی و علمی که مورد بحث قرار می‌دهد، به نحوی نگارش شده که مخاطب عام با کمترین علاقه به محیط زیست نیز می‌تواند آن را مطالعه کند. این ویژگی باعث شده تا خوانش کتاب نیز روان تر باشد هرچند تصاویر متعدد و رنگی کتاب نیز بر این جذابیت افزوده است.

در یکی از بخش‌های این کتاب آمده است: در سال ۱۹۹۰ شماری از کارشناسان داخلی و خارجی نسبت به سرنوشت شوم دریاچه ارومیه هشدار داده و پیش بینی کردند با ادامه یافتن روند سد سازی و افزایش زمین‌های کشاورزی در کرانه این دریاچه، در یک دوره سی ساله این دریاچه خشک خواهد شد. واکنش مدیران اما بسیار خون سر دانه و شاید کمی توهین‌آمیز بود آن روز کسی از مدیران و برنامه ریزان این فریادها را نشنید و آنهایی که شنیدند کارشناسان را متهم به توهم و رؤیا پردازی کردند. پیامد آن چنان شد که امروز شاهد هستیم امروز کارشناسان چنین پیش بینی را برای بزرگترین دریاچه جهان دور از ذهن ندانسته‌اند امید است تا این بار مدیران بشنوند و این هشدارها را جدی بگیرند.

در حالی که کمتر کسی از وضعیت سطح آب دریای کاسپین صحبتی به میان می‌آورد که شرایط این دریا به لحاظ سطح آب، روند کاهشی شدید و نگران کننده‌ای را در پیش دارد. پس‌روی آب دریای کاسپین طی چند سال گذشته مشهود است و به نحوی که دریا در تمام نوار ساحلی کشور چند ده متر عقب نشینی کرده و ساحلی جدید را به عرض ۵۰ الی ۱۰۰ متر ایجاد کرده است. ساحلی جدید که در اختیار هیچ نهاد و ارگانی و در تملک و اشغال هیچیک از اشخاص حقیقی و شهرک‌های خصوصی کشور نیست این موضوع نیازمند نظارت نهادهای مسئول است تا این خط ساحلی اشتغال نشود.

کد خبر 5162724

منبع: مهر

کلیدواژه: دریاچه ارومیه جنگل ابر شاهرود جنگل های هیرکانی مازندران دریای خزر معرفی کتاب ویروس کرونا کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه بوشهر گرگان اردبیل شهرستان کرج عکس استانها شیراز اراک روز درختکاری انتخابات 1400 جنگل های هیرکانی دریای کاسپین جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۱۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «ادب زندگی» منتشر شد

کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و هم‌نشین شمرده می‌شود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزه‌ای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستان‌های دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزه‌های طبی.

اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاه‌تر و دسته‌بندی روشن‌تر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباس‌های حرام و رنگ‌های مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.

باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.

«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانه‌ها، سبزی‌ها و میوه‌ها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.

نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نام‌گذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.

پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.

باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.

«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسل‌ها به رشته تحریر در آمده است.

باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعا‌های قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.

نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماری‌ها و ابتلایات، راه‌های درمان عمومی برای تمام بیماری‌ها و ادعیه مشترک امراض با برخی دارو‌های مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویه‌ها راه تبیین کرده است.

باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.

باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.

دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.

باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.

«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمان‌های خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • کتاب «خانه زیر آب و جوجه لاک پشت ها» منتشر شد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد
  • (ویدئو) چرا ایران از ترتیبات منطقه‌ای کاسپین و افغانستان حذف شد؟
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند