Web Analytics Made Easy - Statcounter

« جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه دستوری اجرایی را در زمینه برگزاری انتخابات در این کشور امضا می‌کند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، بایدن در این دستور اجرایی، آژانس‌های فدرال را موظف می‌کند دسترسی مردم به شرکت در انتخابات را افزایش دهند، کارکنان دولت بتوانند برای دادن رأی یا نظارت غیرحزبی بر صندوق‌های رأی مرخصی بگیرند و پایگاه اینترنتی رأی‌گیری دولت تحت اصلاحاتی اساسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدور این دستور اجرایی از سوی بایدن، همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد «یکشنبه خونین»، روز سرکوب شدید تظاهرات فعالان حقوق مدنی درخصوص افزایش حق رأی میان شهروندان صورت می‌گیرد. در نتیجه سرکوب این تظاهرات حدود ششصد شهروند آمریکایی مجروح شدند.

بایدن همچنین قصد دارد ضمن سخنرانی در مراسمی به همین مناسبت اعلام کند: «هر فرد واجد شرایط باید قادر باشد رأی دهد و رأی وی نیز شمرده شود».

علاوه بر این، روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که تقریباً تمام جنبه‌های انتخابات این کشور را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

این لایحه با مخالفت شمار زیادی از نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه شد اما در نهایت توانست با ۲۲۰ رأی موافق در برابر ۲۱۰ رأی مخالف، تصویب شود. اکنون این لایحه باید به تصویب مجلس سنا نیز برسد.

اصلاحات موجود در این لایحه، شامل تقسیم‌بندی نامتوازن حزبی در حوزه‌های ایالتی و انتخاباتی، رفع موانع مشارکت در انتخابات و ایجاد شفافیت در سیستم مالی کمپین‌های انتخاباتی است.

بایدن پس از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان آن را «یک اقدام قانون‌گذاری برجسته» توصیف کرد و گفت:‌ «منتظر هستم تا آن را امضا و تبدیل به قانون کنم تا بتوانیم در کنار یکدیگر دموکراسی آمریکایی را برای انتخابات ۲۰۲۲ و انتخابات بعدی بازگردانیم».

با این حال جمهوری‌خواهان معتقد هستند اصلاحات درنظر گرفته شده در این قانون، فقط به سود چپ‌گرایان و دموکرات‌ها خواهد بود.

«کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در اعتراض به تصویب آن گفت: «دموکرات‌ها قصد ندارند از اکثریت شکننده خود برای تصویب لوایحی با هدف جلب اعتماد رأی‌دهندگان استفاده کنند، بلکه می‌خواهند مطمئن شوند در انتخابات بعدی کرسی بیشتری از دست نمی‌دهند».

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا که از روز ششم ژانویه و حمله به کنگره در سکوت به سر می‌برد، در یادداشتی علیه لایحه اصلاح انتخابات نوشت، این لایحه هشتصد صفحه‌ای، «فرصت تقلب در انتخابات را افزایش داده، متمم اول قانون اساسی را پایمال کرده، اعتماد به انتخابات را بیش از پیش از بین می‌برد و رأی کسانی که به طور قانونی در انتخابات شرکت می‌کنند، زیر پا می‌گذارد».

ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری امسال، ادعای تقلب گسترده در آن را مطرح کرد و ده‌ها پرونده شکایت علیه برگزاری انتخابات در ایالات مختلف تشکیل داد که همگی آن‌ها به شکست انجامید.

در نهایت ترامپ از فرمانداران جمهوری‌خواه از جمله فرماندار جورجیا درخواست کرد نتیجه انتخابات را به نفع او تغییر دهند. وی همچنین از «مایک پنس» معاون خود نیز درخواست کرد در جلسه مشترک کنگره، پیروزی بایدن را رد کرده و او را پیروز اعلام کند. با این حال پنس این درخواست را رد کرد.

روز ششم ژانویه در حالی که این جلسه در حال تأیید پیروزی بایدن در انتخابات بود، هواداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند که در نتیجه آن ده‌ها نفر زخمی و پنج نفر کشته شدند.

ترامپ در همین ارتباط و با اتهام «تحریک به شورش» مورد استیضاح قرار گرفت اما دادگاه مجلس سنای آمریکا با ۵۳ رأی مخالف در برابر ۴۷ رأی موافق درخصوص محکومیتش، وی را مورد تبرئه قرار داد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جو بایدن انتخابات انتخابات آمریکا رئیس جمهور آمریکا جو بایدن دستور اجرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۴۲۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشروح خاطرات آیت الله هاشمی در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۰ را بخوانید؛

آقای [سیدرضا] زواره‌ای، [عضو حقوقدان شورای نگهبان] آمد. برای نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مشورت‌ کرد. گفتم، با توجه به اجبار استعفا از شورای نگهبان، لازم است با اعضای شورا مشورت‌ کند. فکر می‌کند در میزگرد [مناظره] تلویزیونی با نامزدان دیگر، می‌تواند نظر مردم را به برنامه‌هایش جلب کند. محمدتقی، مباشر کارهایمان در بهرمان آمد. مریض است و عازم سفر کربلاست.

آقای [صادق] زیباکلام، [استاد دانشگاه تهران]، برای انجام سومین قسمت مصاحبه آمد و گفت، کتابی در مورد انتقادات و جواب‌ها مربوط به من در جریان انتخابات مجلس، به نام «هاشمی و دوم خرداد» نوشته است. عصر آقای پروفسور [محمدنبی] نعمتی، [جراح مغز و اعصاب در دانشگاه بُن]، رئیس متخصصان ایرانی مقیم آلمان آمد و گفت، ۲۴۰۰ ایرانی در سازمانشان عضوند و به فکر راه‌انداختن بیمارستانی در جزیره کیش، به عنوان بیمارستان بین‌المللی با بهترین استاندارد هستند. بناست برای بررسی، به کیش برود؛ تشویق کردم.

آقای [سیدحسین] موسویان آمد و گفت، اعضای حزب اعتدال و توسعه، حزب را جدی نمی‌گیرند و تعهدی را که برای روزنامه داده‌اند، نپرداخته‌اند و حاضر نیستند در انتخابات فعال باشند و آقایان [محمدباقر] نوبخت و [اکبر] ترکان، نامزدی را هم قبول نکرده‌اند و بعضی‌ها ‌خواستند که حزب از آقای [سیدمحمد] خاتمی حمایت کند که رأی نیاورد. پیشنهاد ‌کرد که دکتر [حسن] روحانی، خوب است معاون‌اول رئیس‌جمهور بشود. سفر دکتر روحانی به پاکستان را موفق توصیف کرد.

دانشجویان و طلاب ممتاز بسیجی [شرکت‌کنندگان در نهمین مجمع سراسری دانشجویان و طلاب بسیجی ممتاز کشور] آمدند. آقای [علیرضا] زاکانی، [رئیس سازمان بسیج دانشجویی] گزارش داد. از میان چهار هزار داوطلب، ۴۰ دانشجو و ۱۵ طلبه انتخاب شده‌اند. برای آنها صحبت مفصلی در اهمیت تعهد و تخصص با هم و ضرورت تلاش بیشتر علمی کردم.

امروز در اندونزی، مجلس گام دوم را در محکوم کردن عمل [آقای عبدالرحمن وحید]، رئیس‌جمهور برداشت که اگر یک گام دیگر بردارد، ساقط می‌شود. درگیری‌ها در فیلیپین هم ادامه دارد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901072

دیگر خبرها

  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر